• Krokodillan

Maskeradpanik!

Slarvig och stressad som jag är har jag nu upptäckt att maskeradkalaset jag trodde var nästa helg är redan i morgon. Panik!!

Snälla, hjälp mig med idéer på vad (vem?) man snabbt och lätt kan klä ut två nioåriga tjejer till!

• Svar på tråden Maskeradpanik!
  • MajaVira

Monster High? Det hade några av sonens kompisar på sin Halloween-fest. Lite glittriga "coola" kläder och några färgade slingor i håret.

• Krokodillan
    MajaVira skrev 2013-11-22 19:56:32 följande:
    Monster High? Det hade några av sonens kompisar på sin Halloween-fest. Lite glittriga "coola" kläder och några färgade slingor i håret.

Fast frågan är om någon ser vad de är utklädda till? Så där brukar de klä sig till skoldiscon, vanliga kalas och så.
  • Ramborg

De kanske är för små men annars är ju Julius Caesar lätt. Drapera ett vitt lakan lite elegant, kräver lite säkerhetsnålar för att sitta. Gör en krans av någon vintergrön växt. Voila - romersk kejsare. Kolla bilder i Asterixalbum för inspiration.

Svarta tighta kläder, ansiktsmålning, diadem med påsydda kattöron och sydd kattsvans.

42.
  • Krokodillan
    Ramborg skrev 2013-11-22 20:16:11 följande:
    De kanske är för små men annars är ju Julius Caesar lätt. Drapera ett vitt lakan lite elegant, kräver lite säkerhetsnålar för att sitta. Gör en krans av någon vintergrön växt. Voila - romersk kejsare. Kolla bilder i Asterixalbum för inspiration.

Svarta tighta kläder, ansiktsmålning, diadem med påsydda kattöron och sydd kattsvans.

Ja, romersk kejsare kanske! Om de går med på det. Katt var de ofta (det eller prinsessa) när de var på maskerad i förskoleåldern, så de känner sig nog lite för stora för det.
  • kaffe

Spindel kanske.. tighta  svarta kläder, fläta håret i sex flätor sätt i ståltråd och forma som spindelben. Måla spindelnät i ansiktet, gärna vit färg i ansiktet också om du har. Förutsätter förstås att man har tillräckligt långt hår så det går att göra spindelben.

Eller spöke.  Går lätt att fixa dräkt med ett gammalt lakan.

Eller troll kanske, Trasiga kläder, tovigt hår och lång svans. 

• glassen

En tur till leksaksaffären imorgon kanske? De brukar ha många dräkter att välja bland. Om du är beredd att köpa något nytt. Annars kanske du har något gammalt i garderoben som kan sys om.

• Krokodillan
    kaffe skrev 2013-11-22 20:35:02 följande:
    Spindel kanske.. tighta  svarta kläder, fläta håret i sex flätor sätt i ståltråd och forma som spindelben. Måla spindelnät i ansiktet, gärna vit färg i ansiktet också om du har. Förutsätter förstås att man har tillräckligt långt hår så det går att göra spindelben.

Eller spöke.  Går lätt att fixa dräkt med ett gammalt lakan.

Eller troll kanske, Trasiga kläder, tovigt hår och lång svans. 

Spindel var häftigt! Tror att hårlängden räcker till. Vore ju häftigare med svart hår dock. (Tjejerna är blonda.) Finns kanske som sprayfärg som tvättas bort? Vad ska man ha för vit färg till ansiktet, tror du? Och till själva spindelnätet?
  • Krokodillan
    glassen skrev 2013-11-22 20:35:39 följande:
    En tur till leksaksaffären imorgon kanske? De brukar ha många dräkter att välja bland. Om du är beredd att köpa något nytt. Annars kanske du har något gammalt i garderoben som kan sys om.

Vill inte lägga ned många hundra på nya maskeradkläder, men lite får det väl kosta. Har leksaksaffärerna stl 134/140, tro? Eller finns det bara mindre?
  • kaffe
    Krokodillan skrev 2013-11-22 20:40:48 följande:

Spindel var häftigt! Tror att hårlängden räcker till. Vore ju häftigare med svart hår dock. (Tjejerna är blonda.) Finns kanske som sprayfärg som tvättas bort? Vad ska man ha för vit färg till ansiktet, tror du? Och till själva spindelnätet?
    Jag gjorde min systerdotter till spindel. Vi använde en vit ansiktsfärg som vi köpte i leksaksaffären. Spindelnätet målade jag med en svart kajalpenna.  Om det inte finns svart färg till håret, kan man kanske  klippa sönder och göra remsor av en gammal tröja eller något som man virar runt flätorna, tror det kan funka. 
  • Krokodillan
    kaffe skrev 2013-11-22 21:07:23 följande:
    Jag gjorde min systerdotter till spindel. Vi använde en vit ansiktsfärg som vi köpte i leksaksaffären. Spindelnätet målade jag med en svart kajalpenna.  Om det inte finns svart färg till håret, kan man kanske  klippa sönder och göra remsor av en gammal tröja eller något som man virar runt flätorna, tror det kan funka. 

Eller så kanske man kan låta de svartklädda armarna och benen vara fyra av åtta spindelben och fästa två extra benpar på ryggen i form av några billiga svarta strumpbyxor som man fyller med trasor eller nåt och håller upp med ståltråd?! Och så sminkat ansikte och en svart mössa på huvudet?
  • pigglet

Doktor: vit skjorta (en vuxenstorlek, gärna kortärmad), id-bricka, penna i fickan, väska med lite piller och plåster

Lucia. Tomte. Cowboy. Sjörövare. 

• lemur

Beror ju på hur dina tjejer är... tycker de att det är roligt med "grabbiga" utklädnader.. eller vill de vara rosa och gulliga?
    tjuv/ninja hade ju vart kul... helt svarta kläder, svart mössa och sen en tygbit med två hål i för ögonen... alvernativt att man målar en mask runt ögonen.

ängel... på med lucialinnet, lite glitter och vingar

ren... gör horn av ståltråd på ett diadem som man kanske snurrar brunt garn runt. svarta/bruna kläder och en svart "nos"... eller röd om man vill vara rudolf :P

hello kitty om man har rosa, gul och vit ansiktsfärg. måla ansiktet vitt med gul nos och en rosett i pannan. Konturmåla med svart samt svarta morrhår sätt upp håret i en tofs. På med rosa klänning och vita strumpbyxor. alternativt matcha rosetten i pannan med färgen på klänningen. kan ju bli både en grön och blå hello kitty

• Krokodillan
    lemur skrev 2013-11-23 02:32:43 följande:
    Beror ju på hur dina tjejer är... tycker de att det är roligt med "grabbiga" utklädnader.. eller vill de vara rosa och gulliga?

tjuv/ninja hade ju vart kul... helt svarta kläder, svart mössa och sen en tygbit med två hål i för ögonen... alvernativt att man målar en mask runt ögonen.

ängel... på med lucialinnet, lite glitter och vingar

ren... gör horn av ståltråd på ett diadem som man kanske snurrar brunt garn runt. svarta/bruna kläder och en svart "nos"... eller röd om man vill vara rudolf :P

hello kitty om man har rosa, gul och vit ansiktsfärg. måla ansiktet vitt med gul nos och en rosett i pannan. Konturmåla med svart samt svarta morrhår sätt upp håret i en tofs. På med rosa klänning och vita strumpbyxor. alternativt matcha rosetten i pannan med färgen på klänningen. kan ju bli både en grön och blå hello kitty

Tack för många bra tips! Nåt av detta måste ju duga!

De är ombytliga, kan man säga. Ena dagen häftiga, nästa dag vill de vara mer flickiga/gulliga :)
  • Krokodillan

Tack för alla tips! Vi åkte till stan för att köpa nödvändiga spindel- och tjuvattribut. Väl där bestämde sig båda för att vara punkare i stället. Så det enda vi köpte var svart ögonskugga och blå hårfärg. Sen åkte vi hem och klippte sönder lite gamla kläder :) Blev jättebra faktiskt!

Svar på tråden Maskeradpanik!