Varför inget svar?
Hej!
I ett inlägg tidigare i veckan skrev frågeställaren
"Jag är förvirrad, ringde försäkringskassan innan och blev kopplad till tre olika personer, alla gav mej olika svar?!
Jag jobbar 75%, och är fl 25% för att skydda min SGI. Nu har jag blivit sjukskriven och ska bara jobba 25% och vara sjukskriven resten. Min fråga är, ska jag fylla upp med FL när jag är sjukskriven eller är min SGI skyddad?
Undrar också om det är så att jag ska jobba 25% av mina 75% som jag arbetat i nuläget, eller om det är 25% av min heltid som räknas? Jag är minst sagt förvirrad, och vill ju inte ha sänkt SGI pga att jag inte vet hur jag ska göra.
Väldigt tacksam för svar!"
Ni svarar då att ni inte kan svara eftersom det är ett specifikt fall, jag och säkert många fler jobbar precis som frågeställaren och är därför nyfiken på svaret hur man räknar deltidssjukskrivning vid deltidsarbete som kompletteras med FP (för att inte tappa sgi)? Tycker att det är en någorlunda "allmän" fråga snarare än ett enskillt fall (det rör sig ju inte om en diagnosbedömning precis utan en fråga om vilka regler som gäller!) som kan vara av intresse för fler.
Jag har inget aktuellt sjukskrivningsärende hos er och det skulle därför kännas kneppigt att ringa er kundtjänst för att få svar på frågan, men om denna graviditet utvecklar sig som den förra riskerar jag att hamna i precis samma sits som frågeställaren och skulle därför vilja veta vad som gäller. Så varför inte ett tydligare svar?