• Elmiina

Lär mig om pälsindustrin..

Visste inte vilken kategori denna skulle platsa i så det blir väl hobby-shopping.

Jag kan absolut ingenting om pälsindustrin förutom det man har läst i media så som att canada goose jackorna innehåller dun plockat från levande fåglar. Stämmer detta?

Jag är less på min kalla stadium-vinter-jacka och vill köpa mig en ordentligt varm jacka med kvalité. MEN jag vill inte bidra till djurs lidande.

Så jag undrar nu om det finns större jack märken som är "godkända", alltså att de använder päls/dun från djur som har dödats på ett humant sätt och inte enbart för pälsens skull?

Canada goose, fjällräven, peak, woolrich, Svea, hackett osv.. Är dessa "godkända"?

Börja inte ifrågasätta vad jag äter eller vad jag har på fötterna för det hör inte hit. Jag är enbart ute efter svar angående vinter jackor.

• Svar på tråden Lär mig om pälsindustrin..
  • bradfield

Hej, fjällräven säger att de bara använder dun som är restprodukt av köttindustrin och använder inte äkta päls. Det man måste tänka på är hur djuren för köttindustrin behandlats... Alltså det är ju svårt, för det är ju inte säkert att det de säger faktiskt stämmer.

Det finns många "veganska" jackor också, som inte är gjorda av djur. Det kanske skulle vara något för dig. Du kan googla på vegansk vinterjacka så får du massa träffar :) 

• Elmiina

Bra tips, ska kika på det! :)

Har fastnat för en woolrich jacka men det står såhär om jackan: Tillverkad av 60% Bomull och 40% Polyamid.
    Foder: 100% Polyester.
    Stoppning: 70% Dun och 30% Fjädrar.
    Päls från tvättbjörn.

Dun, fjädrar och dessutom päls från tvättbjörn. Vad har man för nytta utav att döda tvättbjörnar förutom för pälsens skull tänker jag??

Hittar inte mer fakta om hur jackorna görs. Ett 180år gammalt amerikanskt märke.

• bradfield

nä jag tror inte du kan hitta nån med päls som du skulle känna är ok, det är en rätt hemsk industri... Tvättbjörn känns inte som att det är schysst, och sen kan man också tänka på alla vilda djur som kan fastna i fällorna som de inte kan använda. De ligger där och lider "i onödan." Skriver i onödan inom citationstecken då djur som avrättas för att bli en pälskrage alltid känns rätt onödigt.

Försök hitta nån med nått dun du tycker är ok och fejkpäls om du vill ha pälskrage är nog mitt tips till dig. Eller en jacka som inte är gjort på djur överhuvudtaget :)

Svar på tråden Lär mig om pälsindustrin..