Jag har sämre lön än en person som jag är "chef" över!! Är det verkligen ok?
Hoppas att jag lägger detta inlägg på rätt ställe.
Jag arbetar på ett företag där det finns ca 100 anställda (företaget är en del av en större kedja). Företaget har fyra avdelningar med varsin avdelningschef. Under de cheferna arbetar en eller några skiftledare/ supervisors och jag är alltså en av dem. I mitt arbete ingår personalplanering, skift/driftansvar, planering av verksamheten, kvalitetsansvar mm. Jag är alltid ansvarig över min del av avdelningen när jag är på plats och måste till och med själv hitta en ersättare för mig om jag är sjuk/vill vara ledig.
I den dagliga driften har jag ansvar för ca 10 medarbetare. Idag fick jag veta att en person på min avdelning som absolut inte har något annat ansvar än att gå till jobbet och utföra dagens arbete har ca 1500 kronor mer än jag i månadslön! Jag är "chef" och ansvarig för att den personen skall utföra sitt arbete på rätt sätt. Jag skall informera, vägleda och coacha denna person att prestera bättre med mina egna erfarenheter, min utbildning och mitt ledarskap som verktyg. Jag har alltså en högre befattning än denna person. Vidare så är denna person ganska nyanställd (han kommer visserligen från ett annat företag som tillhör samma kedja men som var tvunget att lägga ner). Jag har arbetat på mitt företag i sju år och han har varit där i ca 1 år. Jag är kvinna, han är man vilket självklart inte ska ha någon betydelse. Visserligen är han 10 år äldre än jag, men även jag har 20 års erfarenhet av denna bransch och mer än 10 av dem som ledare/ansvarig vilket han aldrig har varit. Branschen vi arbetar inom har inte något större kvar på högre utbildning men att vara en bra ledare och ha erfarenhet är en av förutsättningarna för att bli ansvarig/supervisor.
Är detta verkligen ok? Vad gör man? Är inte ute efter att komma åt honom för jag gillar verkligen denna person och han är duktig på det han gör. Känns bara så orättvist. Och hur får man rätsida på detta utan att det kommer ut att han avslöjat sin lön. Visserligen har vi inte skrivit på något om att vi inte få diskutera löner men ändå. Kan man på något annat sätt få reda på hur lönenivån ligger inom företaget eller är det konfidentiellt? Jag har verkligen försökt förhandla upp min lön själv men alltid fått höra att jag har helt normal lön för det ansvar jag har. Jag tycker själv att detta är helt galet. Vad tycker ni?