Krisokaos skrev 2013-11-22 22:59:11 följande:
Ibland drar de till med att ett barn behöver hjälp bara för att de vill ha extra stöd till hela gruppen. Vilket i och för sig inte behöver vara fel.
Sen är även behovet olika hos olika barn. Vissa behöver verkligen gå undan ensamma med en vuxen för att de inte klarar av stöket i barngrupperna. Men ofta kan det bli att barnet med resursen blir isolerad från gruppen och bara hänger med resursen.
Jag tror att det är viktigt att verkligen förstå vad det egna barnet behöver för hjälp, och att hen inte bara tvingas in i en roll för att det ska bli bekvämt för personalen. Oavsett ev diagnos.
Har du jobbat på förskola och varit med om det? Känns ändå som att mitt barn behöver det, har himla svårt för olika människor och blir utom sig själv när det är personal hen inte känner, men jag vet inte hur det ser ut på dagarna nu, annat än på inskolningen..
RöttÄrSött skrev 2013-11-23 00:46:17 följande:
Jag har aldrig varit med om att det söks för att det ska vara skönt och bekvämt! Snarare för att det är sista utvägen då det inte fungerar.
Vi gör i regel så att arbetslaget utökas med en person som antingen jobbar mot de andra barnen (om det är en outbildad) eller som har samma uppgifter som oss andra samt att vi då delar på resursansvaret. Det kan vara så att man är resurs en viss dag i veckan eller en vecka i taget så roterar vi. På så vis är alla involverade och jobbar med barnet samt att barnet inte blir alienerat från gruppen på samma vis.
Om resursen läggs upp på ett bra sätt ser jag inga nackdelar alls! Tvärtom så tycker jag att det blir mer stämplande för barnet att vara den som andra barn klagar på hemma om våld, utbrott och beteenden. Att behöva "misslyckas" i olika situationer och spåra ut vilket andra barn ser och berättar om. Det är då bättre att barnet får hjälp att fungera så bra som möjligt (kanske lika bra eller bättre än de andra) - annars är det verkligen en stämpling!
Många barn jag stött på får diagnos sedan ja MEN! Ditt barn har (eller har inte) en diagnos - en resurs förändrar inte det! Om det blir en diagnos senare så är ju det för att ditt barn ska få det stöd denne behöver, inte att stämpla barnet.
Tanken är att resursen blir till de andra barnen eftersom mitt barn bara är trygg med sina 3 förknar på avdelningen, så de 3 får rotera efter schema under hela veckan och vara med mitt barn.
Menade inte att det är negativt att mitt barn ev. får resurs, för det behövs, det är mer allt runtikring.. om jag gjort något fel, kommer hen få det jättejobbigt sen när det är dags att byta till 3+-avdelningen, och alla andra föräldrar, som förmodligen stämplar mitt barn som ja vem vet vad.. Eller om det senare kommer visa sig att hen har nån diagnos, eller inte, och får det jätte jobbigt, och om jag kommer räcka till, det är knappt att jag gör det i nuläget..