• Suckaktivera

Infektion i nagelband/finger?

Vad kan man göra åt ett finger som ser ut så här?
    Det pulserar och hon klagar på att det gör ont vid beröring.

Har försökt göra rent med varmt vatten men det blir inte bättre. Varar ganska mycket.

Se bilder: http://imgur.com/a/8G53M 

• Svar på tråden Infektion i nagelband/finger?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag skulle starkt rekommendera att en läkare tittar på det där fingret.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Modernmom

Läkaren säger såhär:

Lägg handen i varmt såpvatten i 10 minuter.
    Stick sedan hål på ett ställe och kläm ut varet. Detta kommer man få upprepa några dagar. Tänk på att hålla nål steril och använd gummihandskar. Eftersom man öppnat såret kan du lägga om det på dagarna men lufta på natten.

Det gör rätt ont, så om du vill kan du lägga på Emblasalva så antyder bedövas lite.

• modsey
    Modernmom skrev 2013-11-23 11:16:16 följande:
    Läkaren säger såhär:

Stick sedan hål på ett ställe och kläm ut varet. Detta kommer man få upprepa några dagar. Tänk på att hålla nål steril och använd gummihandskar. Eftersom man öppnat såret kan du lägga om det på dagarna men lufta på natten.

Det gör rätt ont, så om du vill kan du lägga på Emblasalva så antyder bedövas lite.
    fast eftersom det är en barnhand så skulle jag inte göra detta utan låta en läkare titta på det för att avgöra om ab behövs också.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Modernmom skrev 2013-11-23 11:16:16 följande:
    Läkaren säger såhär:

Är det din medicinska bedömning att det är lämpligt att en lekman utan någon som helst (känd) kunskap gör detta på vad som ser ut att vara ett ganska ungt barn?

Detta utifrån två bilder som inte visar undersidan av fingret (vilket kan vara relevant) och utan någon som helst information om annan påverkan än "att det gör ont när man tar på det".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lavendla

Ta min son får så där när han har förkylningar som inte riktigt vill bryta ut, nu mer fixar vi det själva genom att han tar lite paracetamol sen lägger vi spritomslag ett tag innan man antingen klämmer eller sticker hål på det så varet kan rinna ut, sen såritomslag ett tag till när det är rent så sätter du det i tvålbad för att bli av med det som torkat på nageln. Det gör ont och det pulserar men blir bra så fort man fått ut varet. Törs du inte fixa det själv så kan vc eller akuten öppna det enkelt men då får ni ofta en spruta för värken och den gör skitont så numer så gör sonen det utan eller han har haft det så ofta så jag gör det själv efter fått visning av läkare. Det är fingerfluss samma som halsfluss men i fingret/nagelbandet

• Lavendla

Håll koll om ditt barn får prickar på kroppen eller runt ögonen för mitt barn börja sin psoriasis med nagelbandsproblem och sen utveckla det psoriasis och jag vet flera som startat på detta sätt

• Tårtsmulan

Vår son hade det när han var 10-12 månader, båda hans pekfingrar stackarn. De första tre läkarna vi träffade hade alla olika åsikter, tex spritomslag hela natten, absolut inte spritomslag, alltid plåster, aldrig plåster, pencillin (i flaska). Vi efterfrågade någonslags antibiotikakräm men de påstod att det fanns det inget, suck. Inget hjälpte och lillen hade så klart rejält ont av det. Den fjärde läkaren vi träffade (pg av mormors öronproblem, dvs han är öron-näs-hals-läkare) råkade se lillens stackars fingrar och skrev direkt ut salva. FUCIDIN-salva, en veckas behandling och fingrarna var äntligen ok. Sedan tog det ju ett antal månader innan naglarna var hela och fina eftersom ngelbädden varit angripen. Tycker vårdcentralens nonchalans och inkompetens är skrämmande!

• Modernmom

Fyra barn, ett x antal små barnfingrar som haft detta, så helt tom i bollen är jag inte. Sen är jag USK, så helt opåläst är jag inte heller. Slappna av, det här är jättevanligt.

• modsey
    Modernmom skrev 2013-11-23 17:56:10 följande:
    Fyra barn, ett x antal små barnfingrar som haft detta, så helt tom i bollen är jag inte. Sen är jag USK, så helt opåläst är jag inte heller. Slappna av, det här är jättevanligt.
    ja det var ju inte en läkares råd och ditt råd var helt uppåt väggarna faktisk!
    Men steget mellan usk o läkare är ju ganska långt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Modernmom skrev 2013-11-23 17:56:10 följande:
    Ok, då kanske du inte borde framställa råd som att det var en läkares bedömning.

Ditt råd är helt enkelt inte bra, det kan medföra ganska allvarliga konsekvenser. I de flesta fall så går det bra att göra så men i andra fall så kan man föra infektionen djupare. Bedömningen går inte att göra på bilder av det här slaget, det är direkt olämpligt.
  • Modernmom

Herregud vad känsliga folk är! Skärp er!!! Om man vill ha RÅD av läkare, så ringer man helt enkelt och bokar tid till läkare, inte lägga ut en jävla bild på FL. Jag tar för givet att man utesluter allvarligare åkommor när man i första hand lägger ut en bild här, utan att det istället handlar omen mindre åkomma som man faktiskt kan få råd med här.

Man får använda sitt sunda förnuft, skulle det bli värre får man givetvis kontakta läkare, men jag säger bara att det som jag beskrev är det som görs även på vårdcentralen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Modernmom skrev 2013-11-23 23:50:24 följande:
    Herregud vad känsliga folk är! Skärp er!!! Om man vill ha RÅD av läkare, så ringer man helt enkelt och bokar tid till läkare, inte lägga ut en jävla bild på FL. Jag tar för givet att man utesluter allvarligare åkommor när man i första hand lägger ut en bild här, utan att det istället handlar omen mindre åkomma som man faktiskt kan få råd med här.

Man får använda sitt sunda förnuft, skulle det bli värre får man givetvis kontakta läkare, men jag säger bara att det som jag beskrev är det som görs även på vårdcentralen.
    Problemet var inte frågan utan svaret du framförde.

Skillnaden på vårdcentralen är att det först och främst kan göras en helhetsbedömning och för det andra är det van och kunnig personal som kan bedöma vilket behandling som behövs.

En nagelbandsinfektion är vanligen inte farlig, men min poäng är att det är vanskligt att dra den slutsatsen utifrån ett par bilder.

Att du skrev "Läkaren säger" utan vidare förklaring är illa också.
Svar på tråden Infektion i nagelband/finger?