• Kitty baby

Någon med erfarenhet av brutet nyckelben el liknande på 1åring?

Min 1åring ramlade ur soffan (precis när jag tittade bort) och landade olyckligt och har nu ont i axelområdet/framsidan bröstkorg och framförallt när man lyfter henne under armarna. Var på barnakuten med henne men läkaren (som var inte så lite oengagerad och såsig) sa att inget var brutet - hans undersökning gick ut på att klämma lite på hennes arm (med kläder på) och eftersom hon inte klagade så sa han att det bara var smärtstillande och vänta ut. När vi åkte in var jag lite osäker på om det var ngt annat som var fel (typ öron eftersom hon är lite förkyld) för det var lite svårt att förstå exakt vad som bekymrade henne. När vi kom hem blev det bara mer och mer tydligt att det var armen/axeln/nyckelbenet som besvärade henne - hade jag kännt det hade jag stått på mig mer när vi var hos läkaren (tröttmössan). Så typiskt.

Nu undrar jag om har erfarenhet av/varit med om detta? Om hon inte blir bättre under dagen tänker vi åka in igen såklart, men jag anar att man ändå inte kan göra något på så små barn men jag vill ju veta om det är brutet eller vad. När man googlar får man mest upp info om nyckelbensbrott hos nyfödda eller större barn - de större får mitella och vänta ut det ca 2-3 veckor - men det är ju lättare att säga till ett större barn att sitta stilla, ta det lugnt, ligga på sidan etc - än vad det är att säga till en 1åring som är ledsen och har ont.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av brutet nyckelben el liknande på 1åring?
  • PrincessDalia

Tittar man på barnet framifrån så är den axeln med nyckelbensfraktur lägre än den andra. Barnet kan då inte lyfta den armen över huvudet.

• Kitty baby

Ja, lite så ser det ut. Hon använder den armen lite men bara att hålla saker i, lyfter den inte utan håller den istället tätt mot kroppen så visst lutar det åt att det kan vara brutet. Hon sover nu så jag väntar tills hon vaknar för att ev åka in men som sagt, undrar om någon vet ifall de gör något åt det - isåfall vad eller om det bara är att hålla henne stilla och smärtstilla? Hur länge tar det innan det läker?

Pratade precis med sjukvårdsrådgiv och den sjuksköterskan sa att inget görs på så små barn oavsett om det är brutet eller inte. En bekant till mig sa att det kan vara bra att läkare får kika så det ligger rätt och isåfall läker rätt.....någon som har erfarenhet?  

• Tobby

Min son bröt nyckelbenet när han var 1 år ca o jag lovar att det syns o gör fruktansvärt ont , dom för inte så mycket åt ett nyckelben heller utan smärtstillande o läker själv

• Greatjen
    Kitty baby skrev 2013-11-23 11:38:01 följande:

Ja, lite så ser det ut. Hon använder den armen lite men bara att hålla saker i, lyfter den inte utan håller den istället tätt mot kroppen så visst lutar det åt att det kan vara brutet. Hon sover nu så jag väntar tills hon vaknar för att ev åka in men som sagt, undrar om någon vet ifall de gör något åt det - isåfall vad eller om det bara är att hålla henne stilla och smärtstilla? Hur länge tar det innan det läker?

Pratade precis med sjukvårdsrådgiv och den sjuksköterskan sa att inget görs på så små barn oavsett om det är brutet eller inte. En bekant till mig sa att det kan vara bra att läkare får kika så det ligger rätt och isåfall läker rätt.....någon som har erfarenhet?  

Åk in igen och den här gången ge du dig inte fråns de röntag henne om det e nyckelbenet som e brutet kan de inte göra så mycket min lillebror var i samma ålder när han bröt sitt lycka till till och krya på lillen
  • Ellie

Man gör inget åt ett brutet nyckelben i den åldern. Barnet begränsar själv hur mycket det rör sig pga smärta. Låt barnet vara så aktivt det vill. Givetvis kan man ge smärtlindrande. Försök undvik att lyfta under armarna eftersom det gör ont, ta hellre under baken när du lyfter. Försiktigt vid kläder av och på eftersom det gör ont att höja armen. Det känns mycket mindre redan efter 1-2 veckor, men tar några veckor till innan det är ordentligt läkt. Det bildas oftast en broskknöl kring sprickan som kan kännas genom huden länge efteråt (något år). Helt normalt och ofarligt.

Man måste inte röntga misstänkt brutna nyckelben, men det kan såklart vara bra ändå för att vara säker på vad som hänt. Det är tex ibland så att man kan få liknande besvär om det är överarmen som är bruten, och det kan man vilja behandla lite annorlunda.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av brutet nyckelben el liknande på 1åring?