Om SGI-sänkning
>>Jag kommer att börja arbeta (frilans, eget företag) i höst när barnet är ett år, hennes pappa ska vara ledig heltid. Jag hade högre lön på mitt jobb innan föräldraledigheten än vad jag kommer att ha i höst.
Min SGI sänks väl då, när jag jobbar och inte tar ut några pengar?
Borde jag därför ta ut så mycket som möjligt nu när jag är föräldraledig och har hög ersättning? Eller finns det något sätt jag kan behålla min höga sgi på när jag börjar arbeta (Vi ska dela 50% från januari. Så jag arbetar alltså deltid i vår, ca. heltid eller 70 % i höst)
((Annars har jag hört tipset att vi ska ta ut så lite som möjligt tills barnet fyllt ett, då vi måste ta ut full. Men de dagarna tar ju hennes pappa i höst, så han behåller sin SGI.))
>> En annan fråga: Vad är ett giltigt argument för att ansöka om föräldrapenning i efterhand? När jag ringde och frågade fk förut sa hon jag pratade med att det går alltid att ansöka i efterhand, men nu läste jag i forumet att jag ska ange ett giltigt skäl.
Jag har väntat med att ansöka i snart 4 månader för att spara dagar, eftersom hon sa att det var lugnt, men nu läste jag att jag kan bli nollad om det går längre än tre månader?