• Anonym (SGI-fråga)

Om SGI-sänkning

>>Jag kommer att börja arbeta (frilans, eget företag) i höst när barnet är ett år, hennes pappa ska vara ledig heltid. Jag hade högre lön på mitt jobb innan föräldraledigheten än vad jag kommer att ha i höst.
    Min SGI sänks väl då, när jag jobbar och inte tar ut några pengar?
    Borde jag därför ta ut så mycket som möjligt nu när jag är föräldraledig och har hög ersättning? Eller finns det något sätt jag kan behålla min höga sgi på när jag börjar arbeta (Vi ska dela 50% från januari. Så jag arbetar alltså deltid i vår, ca. heltid eller 70 % i höst)

((Annars har jag hört tipset att vi ska ta ut så lite som möjligt tills barnet fyllt ett, då vi måste ta ut full. Men de dagarna tar ju hennes pappa i höst, så han behåller sin SGI.))

>> En annan fråga: Vad är  ett giltigt argument för att ansöka om föräldrapenning i efterhand? När jag ringde och frågade fk förut sa hon jag pratade med att det går alltid att ansöka i efterhand, men nu läste jag i forumet att jag ska ange ett giltigt skäl.
    Jag har väntat med att ansöka i snart 4 månader för att spara dagar, eftersom hon sa att det var lugnt, men nu läste jag att jag kan bli nollad om det går längre än tre månader?

• Svar på tråden Om SGI-sänkning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du ska börja arbeta deltid kan du skydda din tidigare SGI genom att fylla upp med föräldrapenning så att du kommer upp i en sysselsättning med minst 5 hela dagar per vecka.
    Om du börjar arbeta heltid med en ny sysselsättning och det är stadigvarande i mer än 6 månader kommer din SGI att beräknas på din nya inkomst.

Om din SGI blir sänkt efter barnets 1-årsdag har du ändå rätt att behålla samma föräldrapenning till och med dagen innan barnets 2-årsdag.

Det är anmälningsplikt på föräldrapenning. Man kan som regel inte få föräldrapenning för tid innan anmälningsdagen. Försäkringskassan kan göra undantag från den regeln bara om man var förhindrad att anmäla, eller om det finns särskilda skäl till att anmälan inte gjordes i tid.

Jag kan inte lämna svar på vad som är en giltig förklaring då det bedöms i varje enskilt ärende. 

Ansökan kan sedan göras i efterhand.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (SGI-fråga)

Vad bra, tack för de snabba svaren!

En annan fundering, om man inte ansöker bakåt i tiden utan ansöker om föräldrapenning som börjar mer än tre månader efter att barnet är fött, blir det då en ny SGI-uträkning?
    Baseras i så fall den nya SGI-uträkningen på vad man tjänat under de tre månaderna? Eller räknas den tidigare inkomsten in på något vis?

• Försäkringskassan

Hej!

Från det att barnet är fött så skyddar du den inkomst vi fastställt för dig.
    Under barnets första levnadsår behöver du inte ta ut någon föräldrapenning överhuvudtaget.
    När barnet fyllt 1 år ska du för att skydda den inkomst du fått beslut om ta ut minst 5 dagar per vecka.

Gör du inte det görs en ny inkomstutredning.

Hälsningar
    Carl, handläggare 

• Anonym (SGI-fråga)

Perfekt, tack för hjälpen!

Nu undrar jag bara, på blanketten finns en ruta där det står "arbetstid" (ovanför där jag anger att jag jobbar 70 procent). Längre ner på blanketten står min årsarbetstid i timmar färdigifyllt. Är det en annan arbetstid som jag ska fylla i överst på blanketten?  

Tacksam för svar! 

• Försäkringskassan

Hej!

Om du ändrar din årsinkomst (punkt 4 a på blanketten) ska du även ändra
    Årsarbetstid (dagar eller timmar) och ändra arbetstiden.

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden Om SGI-sänkning