• VIDE MI

Pappor å bonusmammor utan barnbidrag, kommer ni kräva eran rättighet i mars?

Vad jag förstått så kommer pappor få samma rättighet som mamman till barnbidraget, ni pappor eller bonusmammor som inte har en jämställd biomamma, kommer ni ansöka om bidraget?? Hur tänker ni kring detta? Jag och min make kommer ansöka om delat barnbidrag, vi upplever att bonusarnas mamma utnyttjat sin makt som kvinna och behållt båda bidragen sälv och inte ens sparat till bonusarna som lovat! Hon tänar mer än mej och hennes nu sambo tjänar betydligt mer än min make! De väljer att bo i en skitlgh för att ha pengar över till resor å köper andrahands sorteringskläde till bonusarna! Ska bli så jävla skönt att ha pengar att köpa bonusarna bra kläder.

• Svar på tråden Pappor å bonusmammor utan barnbidrag, kommer ni kräva eran rättighet i mars?
  • emtherese

Min nuvarande har son på 3 år som jag är delaktig i livet med. Kommer min nuvarande få rätt till barnbidraget? När isf? Dom har delad vårdnad men hon har hela barnbidraget och hans försäkringskassa betalar underhåll till henne. Han har bara sonen varannan helg. Varför orkar jag inte skriva men det är inte 100% hans val.

Vi har tvister med henne då o då och hon kräver att han ska köpa saker till sonen men får inget från bidraget. Kan du beskriva mer utförligt eller tipsa om vart jag kan läsa mer om det här?

• Litet My

Emtherese: Gissar att det bara gäller de som har barnen varannan vecka. Vid vh är det ju boendeföräldern som ska stå för allt utom förbrukningsprodukter.

• MadHatter
    emtherese skrev 2013-11-23 15:35:26 följande:
    Min nuvarande har son på 3 år som jag är delaktig i livet med. Kommer min nuvarande få rätt till barnbidraget? När isf? Dom har delad vårdnad men hon har hela barnbidraget och hans försäkringskassa betalar underhåll till henne. Han har bara sonen varannan helg. Varför orkar jag inte skriva men det är inte 100% hans val.

Vi har tvister med henne då o då och hon kräver att han ska köpa saker till sonen men får inget från bidraget. Kan du beskriva mer utförligt eller tipsa om vart jag kan läsa mer om det här?

Som jag förstår gäller regeln endast om barnet bor ungefär lika mycket hos båda föräldrarna. (Inte i fall där underhåll finns)

Har den ena föräldern hela boendet förutom vh ska den föräldern ha barnbidraget.
  • Anonym (x)

Nej. Tänker inte tjafsa om en tusenlapp.

• Anonym (Lotta)

Emtherese; självklart kan inte din sambo kräva halva barnbidraget om barnet inte bor där halva tiden. Barnbidraget är inte bara till för kläder och sparande utan vardagliga saker som mat, boende osv, och det är det ju mamman som att för om barnet bor där jämt förutom vh.

• VIDE MI
    emtherese skrev 2013-11-23 15:35:26 följande:
    Min nuvarande har son på 3 år som jag är delaktig i livet med. Kommer min nuvarande få rätt till barnbidraget? När isf? Dom har delad vårdnad men hon har hela barnbidraget och hans försäkringskassa betalar underhåll till henne. Han har bara sonen varannan helg. Varför orkar jag inte skriva men det är inte 100% hans val. Vi har tvister med henne då o då och hon kräver att han ska köpa saker till sonen men får inget från bidraget. Kan du beskriva mer utförligt eller tipsa om vart jag kan läsa mer om det här?

Nej, det är nog föräldrar som delar lika på vårdnaden å betalar kläder mm! Annars är det ju inte riktigt snällt!
    Anonym (x) skrev 2013-11-23 15:57:44 följande:
    Nej. Tänker inte tjafsa om en tusenlapp.

Oj, möste vara skönt att ha så mycket pengar att en tusenlapp hit å dit inte gör skillnad!
  • Anonym (x)
    VIDE MI skrev 2013-11-23 17:49:03 följande:

Nej, det är nog föräldrar som delar lika på vårdnaden å betalar kläder mm! Annars är det ju inte riktigt snällt!
    Oj, möste vara skönt att ha så mycket pengar att en tusenlapp hit å dit inte gör skillnad!
    Ja 1000 kr är inte mycket tycker jag. Jag lägger mer på tidningar och kaffe så vi skulle aldrig drömma om att tjafsa.
  • Modernmom

Vadå, delar inte skilda föräldrar på barnbidraget? Klart man ska göra det!

• VIDE MI
    Modernmom skrev 2013-11-23 18:02:52 följande:
    Vadå, delar inte skilda föräldrar på barnbidraget? Klart man ska göra det!

Näpp, det finns biomammor somutnyttjar maktsituationen som kommer mär man själv får bidragen. Jag tycker som du, självfallet delar man. Enda anledningen att inte göra det är om någon lever på existensminimum.
Svar på tråden Pappor å bonusmammor utan barnbidrag, kommer ni kräva eran rättighet i mars?