• maul99

Stockholm boende för student

Jag ska nog söka in på ett universitet i Stockholm, tagit studenten precis. Den staden är närmst och så vidare. Jag förstår att det är i princip omöjligt att få boende där utan väntetid så jag undrar lite vart jag ska vända mig, andrahand kan ju vara bra att börja med för att sedan stå i kö på studentrum på sssb när jag pluggar. Ska ta studielån osv. Sen när jag gått klart min utbildning så vill jag naturligtvis ha en större lägenhet så vart jag ska ställa mig i kö där?

• Svar på tråden Stockholm boende för student
  • Anonym (good luck...)

Ställ dig i kö på allt du kan. Det nämligen näst intill omöjligt att få en lgh till rimligt pris idag. En etta för 10 000 kr är inget konstigt.

• kamomillmilla
    maul99 skrev 2013-11-23 18:38:29 följande:

Vad innebär ett andrahandskontrakt/andrahandslägenhet?

Att det inte är din lägenhet, ska man ha ett andrahandskontrakt så se till att det är snyggt gjort med 3 månaders uppsägning från båda sidor. Rent krasst så kan du bli uppsagd närsomhelst i en andrahand och därför är det viktigt med att vara säker på hur många månaders uppsägning du har, har du en förstahand så är det att du själv valt att flytta eller att du blir vräkt pga utebliven hyra tex osv.

Ett  andrahand brukar också löpa ut efter en bestämd tid, finns många andrahand där kontraktet går ut efter några månader.
    William 2011-02-08
  • MissTherese

Att du inte hyr direkt från hyresvärden - dvs hyresgästen som hyr lägenheten hyr ut den till dig.
  • Emelie 1987

Det innebär att du hyr en lägenhet eller ett rum av den ordinarie hyresgästen.
    Blivande trebarnsmamma <3
  • Anonym (Kattis)

Jag hade endast sökt dit om jag var visste att jag inte kunde få samma utbildning på annan ort. 
    Bott i Stockholm i tio år nu. Och jag började som student. Redan då var det svårt med boende. Men jag löste det med andrahand. Men jag skulle idag om jag kunde välja, valt bort Stockholm helt och valt en mindre ort med lugnare tempo.