• maul99

Stockholm boende för student

Jag ska nog söka in på ett universitet i Stockholm, tagit studenten precis. Den staden är närmst och så vidare. Jag förstår att det är i princip omöjligt att få boende där utan väntetid så jag undrar lite vart jag ska vända mig, andrahand kan ju vara bra att börja med för att sedan stå i kö på studentrum på sssb när jag pluggar. Ska ta studielån osv. Sen när jag gått klart min utbildning så vill jag naturligtvis ha en större lägenhet så vart jag ska ställa mig i kö där?

• Svar på tråden Stockholm boende för student
  • Anonym (good luck...)

Ställ dig i kö på allt du kan. Det nämligen näst intill omöjligt att få en lgh till rimligt pris idag. En etta för 10 000 kr är inget konstigt.

• kamomillmilla
    maul99 skrev 2013-11-23 18:38:29 följande:

Vad innebär ett andrahandskontrakt/andrahandslägenhet?

Att det inte är din lägenhet, ska man ha ett andrahandskontrakt så se till att det är snyggt gjort med 3 månaders uppsägning från båda sidor. Rent krasst så kan du bli uppsagd närsomhelst i en andrahand och därför är det viktigt med att vara säker på hur många månaders uppsägning du har, har du en förstahand så är det att du själv valt att flytta eller att du blir vräkt pga utebliven hyra tex osv.

Ett  andrahand brukar också löpa ut efter en bestämd tid, finns många andrahand där kontraktet går ut efter några månader.
    William 2011-02-08
  • MissTherese

Att du inte hyr direkt från hyresvärden - dvs hyresgästen som hyr lägenheten hyr ut den till dig.
  • Emelie 1987

Det innebär att du hyr en lägenhet eller ett rum av den ordinarie hyresgästen.
    Blivande trebarnsmamma <3
  • Anonym (Kattis)

Jag hade endast sökt dit om jag var visste att jag inte kunde få samma utbildning på annan ort. 
    Bott i Stockholm i tio år nu. Och jag började som student. Redan då var det svårt med boende. Men jag löste det med andrahand. Men jag skulle idag om jag kunde välja, valt bort Stockholm helt och valt en mindre ort med lugnare tempo.
    Stockholm är dyrt. Och som du säger svårt med boende. Om du kommer behöva lägga energi på den biten så skippa det helt. välj en stad utanför.

Jag hade hellre valt en annan stad, fast med tryggt boende. det är mitt svar :)  

• Anonym (Kattis)
    maul99 skrev 2013-11-23 18:07:19 följande:
    Jag ska nog söka in på ett universitet i Stockholm, tagit studenten precis. Den staden är närmst och så vidare. Jag förstår att det är i princip omöjligt att få boende där utan väntetid så jag undrar lite vart jag ska vända mig, andrahand kan ju vara bra att börja med för att sedan stå i kö på studentrum på sssb när jag pluggar. Ska ta studielån osv. Sen när jag gått klart min utbildning så vill jag naturligtvis ha en större lägenhet så vart jag ska ställa mig i kö där?
    Det mesta som händer för studenter, händer ju ändå på campus samt runt i krokarna av Universitetet. Så det spelar liksom ingen roll om du väljer Stockholm eller utanför. Du kommer ägna din tid åt studier och ibland utgång men då mest runt området där du studerar. 
    De får gånger du ens har råd att gå ut är det ändå inte speciellt roligt. De som festar roligt i Stockholm är oftast de med höga löner. Alltså mkt pengar.

Enligt mig kan du ha lika kul på en mindre ort som student, eftersom de roliga oftast händer kring dina studiepolare och campus. Inte i stan så att säga. Samt ju mindre som stör desto bättre resultat. 

Som jag sa tidigare. Bor nu i stockholm och gud vad jag kämpade mig fram med bostad. Pust va jobbigt det var. 
    Jag slet som ett djur för att ha ett boende. Riktigt jobbigt.  
  • maul99

Den här tråden handlar inte om jag ska flytta till Stockholm eller någon annan stad, det är Stockholm som gäller av olika personliga anledningar.

Jag tänker plugga vidare nästa höst, alltså söka till höstterminen. Finns det någon bra sida för andrahandslägenheter? Typ annonser och sådant? Kan jag stå i kö på sssb redan nu? 

• Emelie 1987
    maul99 skrev 2013-11-24 07:03:22 följande:
    Den här tråden handlar inte om jag ska flytta till Stockholm eller någon annan stad, det är Stockholm som gäller av olika personliga anledningar.

Jag tänker plugga vidare nästa höst, alltså söka till höstterminen. Finns det någon bra sida för andrahandslägenheter? Typ annonser och sådant? Kan jag stå i kö på sssb redan nu? 
    Andrahandslägenheter hittar du på blocket.

SSSB kräver kårmedlemsskap och att du är antagen till något av Stockholms lärosäten. Men det är också så att du kan stå i kö i 90 dagar innan du går med i kåren.
    http://www.sssb.se/index.php?page=att-sta-i-sssb-s-ko  
    Blivande trebarnsmamma <3
  • SupersurasunkSara

Du måste ju inte bo I Stockholm för att du pluggar där. Kolla utmed tunnelbanelinjerna, pendeltågslinjerna etc så lyckas du nog bättre med lgh, för det är oerhört svårt att hitta boende i Sthlm utan kontakter och/eller pengar.

• Anonym (stockholmare)

Alltså hur ska du klara dig på universitetet om du inte klarar av att själv googla på vad ett andrahandskontrakt är eller hur man hittar bostadsköer och andrahandsuthyrning? Du ska plugga till förskolelärare eller så va?... Dagens lata ungdom... (24år:p).

Svar på tråden Stockholm boende för student