• evelina26

Hormonplitor som ökar och sprider sig?!?

Min 4-veckors flicka har fått jättemycket hormonplitor i hela ansiktet och ner över ryggen och bröstet... När de började dyka upp för ca 2,5 veckor sedan så var det bara ett fåtal och mest koncentrerat runt kinderna, nu har det som sagt ökat jättemycket.
    När jag var hos bvc i förra veckan hade det inte blivit så mycket som det är nu och jag ska inte dit igen förrns om 2 veckor så jag skulle vilja veta om det är någon mer som har varit med om att ens bebbe har fått så mycket plitor och om det finns ngt man kan göra åt dem?

• Svar på tråden Hormonplitor som ökar och sprider sig?!?
  • April Mamma

Våran son hade jätte många hormonplitor/prickar under en priod...både i ansiktet och på magen...sedan försvann dom bara...
    Jag tror inte att man kan göra något åt dom.

• Natt

Det behöver inte vara hormonplitor, kan vara utslag också.. Våran lilla var ca tre veckor då hon blev prickig igen, hade alltså hormonplitor då hon var tre-fyra dagarn nått, vilket är det vanliga, sen gick det typ en vecka och då rasade magen också, visade sig att hon är komjölksprotein allergiker, och det var därför. Säger inte att det är det din tös har, men bli hon dålig i magen eller visar upp något annat konstigt kanske det kan vara någon överkännslighet.

Är det bara plitor, så ska dom väll gå över av sig själv, man kan ju smörja och sådant, för att unvika att det blir torrt och kliar av det...

• Deleara

Vår andra son hade mycket mer hormonplitor än vår första, men sedan visade det sig att det var ngt som kallas "mjälleksem" som försvinner vid ca tre månaders ålder. Vi tyckte plitorna var kvar mkt längre än på vår första och kollade upp om det kunde vara ngt annat. Vi smorde in med Miniderm och det blev mindre med en gång och nu har de försvunnit.

• evelina26

Jag har fått råd om att ta bort mjölk ur min kost, så det ska jag prova...Hon har lite ont i magen oxå så det kan ju bero på det.
    Vad mer är vanligt att barn kan vara känsliga mot? Jag tycker dessutom att många ser mer ut som riktiga "finnar" än plitor!

• Natt

Althea tål inte med att jag äter vare sig mjölk av något slag, apelsin, tomat och mandel, det är det vi kommit fram till, tror fortfarande att det är kan vara nått som ger lite mindre reaktioner...Men hon är väll ett lite kännsligt barn, eller mycket!

även om du uteluter mjölk (ev andra misstänkta allergier) så behöver det inte betyda att det går över på en gång, Thea hade kvar utslagen två veckor drygt efter att jag slutat äta mjölkprodukter, så det kan ta sin tid...

Svar på tråden Hormonplitor som ökar och sprider sig?!?