• Cotton Candy

Muskelkramp i vaderna!

Vaknade igår natt med värsta krampen i vaderna. Samma sak inatt igen. Har nu haft ont i vaderna hela dagen; känns ungefär som träningsvärk - jag har dock inte tränat

Jag läste någonstans att det inte är ovanligt med kramper i benen när man är gravid - men finns det ingenting man kan göra åt det?

/v. 20

• Svar på tråden Muskelkramp i vaderna!
  • Annapanna

Huu-jag vet hur det är! Jag vaknar ungefär en gångi timmen varje natt med kramp i vaden Som tur är går det över när jag vart uppe och gått en vända.
    Jag har hört att det är brist på kalium, men även att man dricker för dåligt?

Jag ska till bm i morgon, tänkte höra efter lite mer då, det är ju orehört jobbigt att inte få sova!

• missteddy

drick mycket under dagen. fick själv det rådet och de blev bättre sedan kunde man äta någon vitamin som jag inte kommer på vilken

• Cheri

jag hade oxå jättemkt kramper i vaderna!

Varej morgon fick jag kramp!

Men jag lärde mig att avstyra krampen genom att så fort man börjar känna krampen komma så pressar man fram hälen antingen i luften eller emot sängstommen!

Prova! Funkar kanon!

• sheeba

Finns inte så mycket man kan göra tyvärr. Förutom att försöka tänja ut vaden när man får kram på natten, har själv börjat få så smått gillar det inte alls.
    Vissa säger också att det beror på kalciumbrist, men det är inte säkert.

kanske ska prova att äta lite mer kacium för att se om det försvinner?

• Nalle Puh77

Jag hade inte kramp en enda gång, jag drack massor.... va törstig hela tiden.

Vet inte om det hjälpte men jag tror det.

En kompis hade kramp hela tiden med första (drack inte mycket), sen med andra drack hon massor o hade inte kramp

Kram

• Mia83

Kalciumbrist har jag fått höra på många håll att det handlar om, så prova med mer kalcium.

• BeccaGrodan

kan säga er att så där får jag till och från ibland oxo o jag är inte gravid så man kan få det även om man är ogravid ;) jobbigt är det iaf o det enda som hjälper mig är att om jag ligger på rygg när det krampar till så pressar jag lixom tårna mot ansiktet.. då gör det ännu ondare ett litet tag o sen släpper det....

• Li73

Jag har hört att bananer ska vara väldigt bra för just sendrag, kramp i vader.
    Det kan ju iallafall vara värt att prova

• Annapanna

Jag var hos bm igår som sa till mig att äta magnesiumtilskott, det skulle tydligen hjälpa *hoppas hoppas*

• Saltlakrits

Stackars dig...
    Min sambo trodde det var dags att föda varje natt när jag vaknade totalt hysterisk...

• estrell

Min mamma lärde mig en gammal huskur som ska fungera mot vadkramp under grav, man ska lägga metallbestick under madrassen på det stället där vaderna kommer att vara placerade under natten. Den kuren är tydligen välkänd, sen lååångt tillbax och har om man ska tro min mor fungerat i generationer. TESTA, det ska tydligen ha något med magnetfälten att göra som gör att man får kramp, och då ska metallen funka....

Lycka till

• polaris

Vi är fler! Har också kramp i vaderna, är i v.24 nu. Tror inte det beror på kalciumbrist då jag både äter mycket fil och dricker minst en halvliter mjölk varje dag. Har också fått tipset om magnesium (ska tydligen även hjälpa personer med "restless legs") så det ska jag prova i alla fall. Borde väl dricka mer också, har alltid varit dålig på det. När jag väl känner att jag är törstig har jag redan fått huvudvärk.

Svar på tråden Muskelkramp i vaderna!