• Anonym (Fido)

Hur går rekryteringsprocessen till?(kommunal verksamhet)

Hej

Undrar om någon har koll på hur rekryteringsprocesserna går till i kommunala verksamheter då jag sökt ett jobb och fått komma på intervju, de tog även referenser, de sista intervjuerna var nu förra veckan och i nästa vecka skall jag få svar, MEn de har inte ringt mina referenser, är det då helt kört för mig? Eller intervjuar de alla och sedan ringer referenser till de som verkar bra?

Någon som vet

• Svar på tråden Hur går rekryteringsprocessen till?(kommunal verksamhet)
  • Anonym (Me)

Det finns ju ingen väg som säger att all rekrytering inom kommunal verksamhet går till på samma sätt, men så här var det för mig. Måndag var jag på intervju och fick då veta att de sammanlagt hade kallat åtta på intervju. Måndagen där på ringde de mig och sa att jag låg bra till och sedan vet jag att de ringde mina referenser på tisdag. På torsdagen erbjöds jag tjänsten.

• Litet My

Ingen aning men det låter ju logiskt om man intervjuar alla och sedan väljer ut alternativa kandidater och kontaktar de bästas referenser. Onödigt att ringa referenser på kanske 10 st om man genom intervjuerna sett vilka av de tio som ligger bäst till.

• Anonym (x)

I mitt fall var ca 15 på intervju, jag hade min på måndagen jag visste att de skulle ha intervjuer på tisdagen sen sa de att de skulle kolla igenom vilka som var mest intressanta och höra av sig till dem under veckan, i det läget hade jag inte ens lämnat referenser. De ringde mig tisdag kväll och talade om att jag var den som låg bäst till och bad om referenser under onsdagen ringde de på referensen jag gav och under onsdagen bestämdes allt. Gissar på att de bara ringde mina referenser eftersom det gick väldigt fort från intervju tills allt var bestämt.

Svar på tråden Hur går rekryteringsprocessen till?(kommunal verksamhet)