• acidhouse

Extremt orolig sömn - 5 månaders bebis

Vår son som är 5 månader sover så otroligt oroligt sen 2 veckor tillbaka. han kan vakna till 2 ggr i timmen hela natten. det räcker med att vi går upp och stoppar i nappen så blir han lugn så han är förmodligen knappt vaken. men det är otroligt påfrestande attt bli v'ckt 10-15ggr varje natt.
    Innan detta så sov han ganska bra, vaknade någon gång per natt och då fick vi stoppa i nappen och en g¨ng vill han ha mat. det enda vi har ändrat på är att vi har ökat mängden ersättning något, då vi kom på att vi gav för lite enligt förpackningen ( han ammas inte alls sen ett par månader tillbaka). i och med ökningen av mat så tänkte vi att han kanske skulle sova bättre då han var mättare när vi la honom men det blev ju rakt motsatt effekt, och han vill fortfarande ha lite mat om natten.

är det någon som känner igen detta och vet vad det beror på?

• Svar på tråden Extremt orolig sömn - 5 månaders bebis
  • Liz02

Min son är lite över 5 månader och jag har sen någon vecka tillbaka märkt att han sover sämre på nätterna. Han gråter till typ varannan timme och tappar nappen, räcker med att han får nappen igen så somnar han om nån timme. Vi har som du ökat mängde ersättning för att han skulle sova längre men han är uppe fler gånger nunan förr. Jag antar att detta är något i barnens utveckling.

• Flickan och kråkan

Det beror på deras utveckling. Värsta sömnen brukar vara under andra levnadshalvåret - separationsångest inte minst. Brukar komma smygandes runt 5 månader och ofta kulminera runt 8 månader. Yngsta har sovit som en gud med sådär 1-2 uppvak på nätterna. När han var runt 4,5 månad så började den mer oroliga sömnen. Förväntar mig att de kommer att hålla i sig nu under sådär 4 månader till (han är snart 6 månader). Mellansonen vaknade konsekvent var 30-60 minut mellan 5,5-9,5 månad. Och sedan började han sova hela nätter. Har inget med mat att göra.

• Ox2

Instämmer! Här sovs det också dåligt sedan minst 3 v tillbaka. Sonen blir 6mån den 6/1. Var likadant med storebror. Riktigt jobbigt då jag tycker hormonruset från förlossningen /amning lagt sig och nästan 6mån underskott på sömn gör sig gällande men det går över. Bara att härda ut och försöka sova ikapp när tillfälle ges...

Svar på tråden Extremt orolig sömn - 5 månaders bebis