4,5 åring som inte kan sova själv
Jag har en son på 4,5 år som sedan födseln har varit ganska otrygg i sig själv, velat sova nära, ville aldrig ligga i vagn bara bärsele etc.
Jag och hans pappa är separerade sedan två år, och hos mig har han ett eget rum men inte hos sin pappa. De sover i samma säng där. Hos mig somnar han i egen säng, men vaknar nästan alltid efter 2-3 timmar (dvs när jag går och lägger mig) och ska sova bredvid mig. Han säger att han är rädd och inte vågar sova själv. Några gånger har det hänt att han sovit hela natten i sin säng, men nu på sistone känns det som han sover allt mindre i sin egen säng.
Det börjar bli väldigt påfrestande för mig, samtidigt vet jag inte om det är lönlöst så länge situationen hos pappan ser ut som den gör. Antagligen kommer han inom en snar framtid att få ett eget rum och då också en egen säng hos sin pappa, och kanske blir det lite lättare då.
Det har hänt lite i våra liv den senaste tiden, både jag och pappan har träffat nya partners, och det kan givetvis vara en anledning till att han behöver mer närhet, men det börjar som sagt bli jobbigt, och var även innan.
Jag vill ju att han ska känna sig trygg med att sova själv, och jag är beredd att "jobba" lite med detta nu, men är det dumt att påbörja något innan han fått eget rum hos sin pappa? Tips på hur jag ska gå tillväga?