• Karran86

Omega 3 till 9 mån med sömnproblem

Hej!

jag har en liten pojk på 9 månader som jag för ca 1 månad sedan började ge omega 3. Läste på lite innan och mitt val hamnade på morepa mini junior. Förhoppningen var att sonen skulle bli lite lugnare för hans problem är att han har väldigt svårt att komma till ro. Det har aldrig funkat att få honom att somna i sin säng utan det är amning som gäller men det är knappt så det räcker längre för att få honom att komma till ro. Han kan va hur trött som helst men det liksom "spritter" i kroppen på honom ändå, som om han är rädd att missa nåt om han somnar.

Han kan i princip va sovandes men så börjar en hand krafsa eller ett ben att sparka och så är han igång. När vi började med omega tyckte jag faktiskt att det blev en förändring, helt plötsligt så kunde han liksom luta huvudet mot mig och slappna av några sekunder om han är trött, kunde lägga sig på golvet på täcket o vila lite och såhär har han alltså aldrig varit, hur trött han än är så är det som om han inte kunnat slappna av ändå, och så ofta blir han i stället övertrött och liksom kommer in i andra andningen kl 22 på kvällen!

Trots att det blev en liten förändring så är det alltså fortfarande problem så min fråga gäller egentligen doseringen. Har läst på vissa ställen att när man börjar skall man ge ganska mycket i några veckor för att sedan trappa ner på dosen, för att liksom "fylla hålen". Innan jag köpte morepa mini pratade jag med tillverkaren som sa att en kapsel (klämmer ut på gröten på kvällen) räcker men nu börjar jag undra om jag kanske skulle öka till 2 kapslar om dagen (vilket är rätt dosering enligt paketet)? Jag är inte så påläst så undrar om det kan va farligt med för mycket till en såpass liten kille? Eller kan det vara så att jag borde prova någon annan variant?

Skulle va tacksam för svar för inte nog med att man själv har det jobbigt som aldrig fått koppla av en hel kväll på 9 mån (plus nätterna som varit jobbiga) utan jag tycker synd om honom som är sååå trött men ändå inte kan sova. Just det misstänker att han har en släng av nattskräck också då han i princip varje kväll efter ca 1 timmes sömn börjar skrika, sätter sig upp osv fast han är inte vaken. Jag måste ta upp honom för att han skall lugna sig men ofta så värjer han sig och försöker åla sig ur famnen och stretar och skriker och håller på och helt plötsligt kan det va som om man trycker på en knapp så slappnar han av och fortsätter sova (men ibland vaknar han på riktigt också) det verkar ju vara en del delade meningar om så små barn kan ha nattskräck men vad är det annars, mardrömmar? Detta är alltså inte bara nu under 8-9 mån perioden utan han har i princip alltid varit så. Ända sedan han varit riktigt liten har han helt plötsligt börjat skrika eller gråta riktigt hjärtskärande i sömnen för att en stund senare bara fortsätta sova helt tyst!

Under dagarna är han en fantastiskt glad liten kille som mår bra förutom att han kräks mycket (är under utredning) så tänker att får man in rätt dosering och rätt omega 3 preparat så kanske det blir lättare för honom att slappna av då jag ändå sett en liten förbättring som sagt!

Välkomna att komma med alla råd och tips som finns tack

• Svar på tråden Omega 3 till 9 mån med sömnproblem
  • Karran86
    Vaniljpinglan skrev 2013-11-24 11:56:46 följande:
    Jag har stort förtroende för den tjej som har den stora omega tråden hon verkar otroligt kunnig så hör med henne www.familjeliv.se/Forum-24-95/m51815479.html

Hej och tack! Jag har faktiskt redan skrivit där igår men inte fått nåt svar än så chansade på att skriva en egen tråd men håller med om att hon verkat väldigt kunnig så hoppas på svar från henne
  • Vaniljpinglan
    Karran86 skrev 2013-11-24 11:59:14 följande:
    Hej och tack! Jag har faktiskt redan skrivit där igår men inte fått nåt svar än så chansade på att skriva en egen tråd men håller med om att hon verkat väldigt kunnig så hoppas på svar från henne

Hon är inne i perioder men svarar nog snart
Svar på tråden Omega 3 till 9 mån med sömnproblem