• Mjayolsson

Min hund gör utfall mot vissa människor i hemmet, varför?

Hejsan.

Jag har en hund, blandras ''rottweiler, Hamilton stövare och mistylender'' på 1år och 7mån. Har haft henne nu sen i somras. Och det är först nu hon gör utfall mot familj och vänner i mitt hem. 

Första gången det hände, var mot min mamma. När hon skulle gå förbi henne vid matskålen. Så gjorde hon ett litet utfall hon tog tag i mammas hand, inge hårt men tog tag för att typ visa vem som bestämde. Jag valde att flytta på matskålen så hon inte känner sig stressad när hon väl står och äter, då matskålen tidigare stod nästan vid öppningen till köket.

Trodde det blev bättre, men när en kompis till mig satt i soffan och kolla på film, så ville Smilla, hunden upp i soffan. Bad min kompis att ta ner henne och hon gjorde även då ett utfall mot henne. Tog denna gång tag i armen, fortfarande inge hårt men tog iaf tag.

Lika igår kväll, så skulle en annan kompis till mig sätta sig i soffan och smilla låg nedanför soffan på kanten och så fort min kompis satte sig i soffan så gjorde hon ytterliggare utfall samma där mot armen och inge hårt, men ändå ett utfall och tog tag i na. 

Vad ska jag göra för att slippa detta? Kan även tilläggas att hon aldrig gör utfall mot mig, som är hennes ägare, och inte mot barn. Inte heller mot andra hundar när vi är ute. Utan då vill hon bara hälsa.

Hjälp mig, vill verkligen inte ta bort na heller för en sån här sak. Utan det måste finnas något jag kan göra..              

• Svar på tråden Min hund gör utfall mot vissa människor i hemmet, varför?
  • Sephrenia89

Har du visat vad du tycker om sådant beteende? Min hund gjorde utfall mot sambons dotter en gång och då fick han veta vart han hörde hemma, längst ned i rangordningen.

• Aniiee

Säg åt hunden att flytta på sig i sånna situationer. Eller rättare, locka henne till dig. Till exempel om hon ligger nedanför soffan och din komis ska sätta sig i soffan, börja prata med Smilla, kanske locka med lite godis, INNAN kompisen sätter sig. Se till att Smilla koncentrerar sig på dig tills kompisen är där hon ska vara, så att säga. Sen får Smilla gå iväg vart hon vill. 

Och det är DU som ska köra ned hunden från möblerna, inte dina kompisar, när du inte vill ha henne i möblerna för tillfället. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Dexter dot com

Förmodligen är hon osäker och känner sig trängd. Se till att hon slipper hamna i dom situationerna utan be henne gå och lägga sig i sin bädd som bör stå i ett lugnt hörn där hon får vara i fred när du har gäster. 
    Många hundar har resursförsvar när det kommer till mat,ben mm så låt henne äta i lugn och ro, gärna i ett annat rum om det är folk hemma hos er.
    Det här handlar inte om att hunden tror sig bestämma utan om att hon känner sig osäker.

Du har ju krävande, arbetande e raser i din hund . HUr aktiveras hon?

• Apopan

Det är resursförsvar eller också kallat zonförsvar, och är helt naturligt och "normalt". Det hade ju varit fördelaktigt om hunden hade morrat istället för att göra utfall, men nu verkar hon inte göra det(?) Anledningen varför hon inte gör detta mot dig är ju för att hon antagligen litar på dig och har en nära relation till dig. Har man en sådan relation till en hund så känner hunden inte att den behöver använda sig av resursförsvar. Den relationen har ju dock din hund inte gentemot alla.

Du får helt enkelt som det ser ut nu se till att hon inte äter när någon annan är i närheten, och så kan du fixa med ett ställe till henne som är på lite avstånd (och där hon absolut inte skall kunna bli störd) där hon får ligga när ni har gäster.  Om du är osäker på hur du skall jobba med problematiken så tycker jag att du skall höra av dig till en hundinstruktör som sysslar med mjuka metoder. Att det är just mjuka metoder är superviktigt i sådana här lägen, då det rör sig om problem som bottnar i osäkerhet. 

Sedan så kan det vara värt att göra en hälsoundersökning om detta är ett helt nytt beteende, då det kan vara så att hunden har ont och blir kanske lite nervigare. Är hon höftledsröntgad t.ex? 

Svar på tråden Min hund gör utfall mot vissa människor i hemmet, varför?