Min hund gör utfall mot vissa människor i hemmet, varför?
Hejsan.
Jag har en hund, blandras ''rottweiler, Hamilton stövare och mistylender'' på 1år och 7mån. Har haft henne nu sen i somras. Och det är först nu hon gör utfall mot familj och vänner i mitt hem.
Första gången det hände, var mot min mamma. När hon skulle gå förbi henne vid matskålen. Så gjorde hon ett litet utfall hon tog tag i mammas hand, inge hårt men tog tag för att typ visa vem som bestämde. Jag valde att flytta på matskålen så hon inte känner sig stressad när hon väl står och äter, då matskålen tidigare stod nästan vid öppningen till köket.
Trodde det blev bättre, men när en kompis till mig satt i soffan och kolla på film, så ville Smilla, hunden upp i soffan. Bad min kompis att ta ner henne och hon gjorde även då ett utfall mot henne. Tog denna gång tag i armen, fortfarande inge hårt men tog iaf tag.
Lika igår kväll, så skulle en annan kompis till mig sätta sig i soffan och smilla låg nedanför soffan på kanten och så fort min kompis satte sig i soffan så gjorde hon ytterliggare utfall samma där mot armen och inge hårt, men ändå ett utfall och tog tag i na.
Vad ska jag göra för att slippa detta? Kan även tilläggas att hon aldrig gör utfall mot mig, som är hennes ägare, och inte mot barn. Inte heller mot andra hundar när vi är ute. Utan då vill hon bara hälsa.
Hjälp mig, vill verkligen inte ta bort na heller för en sån här sak. Utan det måste finnas något jag kan göra..