• Anonym (Tina)

Student - sjukskrivning.

Hej!

Jag undrar vad som händer om man är student som blir sjukskriven och sen i januari säger CSN att man inte har tillräckliga poäng för att få mer studiemedel - men jag behöver ändå mer tid inom sjukskrivning och behöver alltså gå över till min sparade SGI hos FK.
    (Det handlar alltså inte om att "shit, jag har ingen csn, måste hitta på nått", utan att jag är så mentalt slut att jag inte vet vad jag heter och helt enkelt inte vet om jag ens KAN plugga vidare direkt efter nyår - fast jag egentligen VILL! ADD-utredning sätts igång i veckan som kommer med allt det kan innehålla av hur man mår.. I mitt fall så illa att jag knappt orkar duscha.. )

Går detta?
    Jag hittar ingen bra information.

Det är alltså inte en personlig fråga, utan generell. Om det finns regler eller om ni "helt enkelt" flyttar över den det gäller.

Mvh,
    Tina

• Svar på tråden Student - sjukskrivning.
  • Försäkringskassan

Hej! Studerande med studiestöd eller utbildningsbidrag som före studiernas början har rätt till en SGI får ha den SGI:n vilande under utbildningstiden. Vilande SGI innebär att du under utbildningstiden som regel inte kan få någon ersättning som är grundad på den vilande SGI:n. När studierna är avslutade är det kan den vilande SGI:n bli gällande igen. Om du är arbetslös när studierna är avslutade ska du anmäla dig direkt till Arbetsförmedlingen för att få behålla din SGI. Blir du sjuk från dina studier eller gör ett avbrott i studierna på grund av sjukdom ska man göra en sjukanmälan till Försäkringskassan första dagen. Är man först sjuk från sina studier, och under sjukperioden gör ett avbrott i studierna ska man anmäla detta till Försäkringskassan. Om du stuerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst under studietiden. Det kallas för studietids-SGI. Om du till exempel blir sjuk under studietiden och måste avstå från arbetet, kan du få ersättning som beräknas på din studietids-SGI. Anmäl att du har inkomst när du ansöker om sjukpenning. www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/studerande/om_du_blir_sjuk/ Här kan du även läsa på CSN:s hemsida om vad som gäller när man blir sjuk och har studiemedel: www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk-1.2609 Har du mer frågor kring detta är du välkommen att kontakta oss på 0771-524 524. Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Student - sjukskrivning.