• Anonym (Minna)

Hur många barn är det "okej" att bo med på 80kv?

Är det okej att bo många barn på endast 80 kv?(3 rum) alltså föräldrarna bor också där tillsammans? Vi vill ha fler en 2 barn men oroar oss för att det blir för trångt. Har ej råd med större...

• Svar på tråden Hur många barn är det "okej" att bo med på 80kv?
  • Caroline017

Det är svårt att säga något rätt eller fel i såna här situationer...
    Men har man inte möjlighet för stunden att ha fler än ett visst antal barn så kanske man inte ska ha fler barn och jag tycker då att ett eget rum är ett måste för varje barn som bor på heltid hos sina föräldrar.
    Personligen skulle jag inte bo mer än 3 personer (2 vuxna, 1 barn) på 80 kvm för jag vill ha utrymme och jag tror även barn mår bra av att få sitt eget "space". 

• viseversa

Vi bodde med 4 barn på 77kvm. Det var trångt och inget jag skulle rekommendera men visst går det. Så omöjligt är det inte. Har en bekant som bor med två barn och sambo i en etta utan att gnälla.

• Dixie

så länge barnen är små är det ju inga problem - och visst går det även när de är större - även om jag hade prioriterat större boende när man har tex tonårsbarn!

• KDN

Beror ju på vilka krav man har .
    Förr i världen så bodde man kanske med en 6 barn på 1 rum och kök .
    På den tiden tidigt 1900 tal och tidigare sov ofta föräldrarna i köket .
    Och gick det då så går det väll i dag med om man vill .

Det är väll kanske inte optimalt .
    Men det går .

Nu ska du inte tro att vi i vår familj bor så men som svar på din fråga då .

• Anonym (80km2)

Vi är två vuxna och två barn på ca 80 kvadrat, 83 tror jag för att vara exakt. än är barnen små, som det ser ut nu ska vi plugga klart och råspara något år till hus så den stora tjejen kommer vara ca 8-10 år och lillebror ca 7-9.. än går det bra då dom leker fint och vill den stora sitta själv så får hon vara på deras rum själv en stund eller sitta vid köksbordet och pussla eller måla eller liknande så lillebror inte förstör. Sedan är tanken att vi får låna ut vårt sovrum om någon vill mysa med en film eller så när de blir lite äldre med kompisar och så. Man får vara lite flexibel och inte se allt som mitt och ditt utan hitta möjlighet att kunna stänga om sig. Själv fick jag eget rum vid tolv års ålder och tyckte det var lagom!

• missan75

För mig ligger gränsen på just 2 barn.

• Anonym (PS)

Eftersom du skriver att ni inte har råd med större...

Om någon tycker att ni bor för trångt, då kan ni ju inte göra något åt det eller?

• ApanApansson

Beror väl lite på hur hela "situationen" ser ut. Vi är två vuxna och två barn men jobbar på en tredje just nu, bor i en tre på 80 kvadrat fast med egen trädgård som vi är mycket i, ett sovrum och ett lekrum. Men sen är ju vår plan att när barnen börjar närma sig tonåren ska vi köpa hus på landet så för oss är det bara under småbarnsåren. Jag tror inte att tre tonåringar hade gillat att bo så trångt.

• Anonym (bfd)

Har ni en källarvåning som ni kan inreda ifall det är en villa det är tal om? I så fall är det lugnt närapå hur många barn ni än skaffar.  Är det en lägenhet så kan ni nog skaffa ett antal barn även där bara ni planerar väl och skaffar er fungerande förvaring.

Jag växte upp i en bostad på 86kvadrat. Vi var 2 vuxna och 6 barn. Fungerade bra, planlösningen var god. Stora rum "styckades av" med hjälp av mellanväggar så både vuxna och barn fick egna rum (bortsett från de 2 yngsta som fick dela). Visst var det trångt och visst var det viktigt att det fanns förvaring för alla prylar. Men det gick bra.

Sedan finns det förstås de som har 2 barn och bor i villa på 160kvadrat som fortfarande tycker att de bor trångt. Allt är relativt. 

• Dr Mupp

Det beror ju på så många variabler så det är omöjligt att säga rakt av. Men två barn per sovrum tycker jag personligen är max. Så en trerummare för 2 barn om föräldrarna ska ha det andra sovrummet. Om föräldrarna sover i vardagsrummet så kan man peta in 2 barn till i det andra sovrummet. Men då har vi nått max och det är trångt. 

Men sen finns det barn som en eller annan orsak inte kan dela rum. Tex vill skolbarn av olika kön sällan dela rum. Stora åldersskillnader kan också göra det svårt att dela rum.  Diagnoser eller bara personlighet kan också påverka hur bra de delar rum. 

Vi bor sex personer i en fyrarummare på 101 kvm och det är för trångt för oss. Vi skulle behöva en femrummare eller bättre planlösning så vi vuxna kunde sova i vardagsrummet.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur många barn är det "okej" att bo med på 80kv?