• Anonym (farmo­r)
    Äldre 24 Nov 22:21
    96274 visningar
    604 svar
    -3
    604
    96274

    Jag som farmor får inte umgås med mitt barnbarn

    Som rubriken lyder, jag får inte umgås med mitt barnbarn under, enligt mig, normala former. Så här är det:

    Min son och hans sambo har en dotter tillsammans, vi kallar henne Maja. Maja är ca 1 1/2 år. Hon går inte på dagis, hon kommer vara hemma tills hon är 2 år för att föräldrarna vill hålla henne hemma så länge som möjligt. Ett mycket klokt beslut enligt mig.

    Jag har och har alltid haft en nära relation till mina söner, jag har två. Vi hörs och ses ofta, det är naturligt för oss. Jag har försökt få en bra kontakt med min sons sambo ända sedan deras start, utan att lyckas vidare. Hon drar sig undan, följer inte med på besök, är sur och tvär. Har fått veta att hon inte är bekväm med oss, mig och min man (farfar). Hon har tydligen aldrig varit det och därför har det varit som det varit. Tråkigt men vi har ändå försökt vara snälla mot henne genom alla dessa år. 

    När de meddelade oss att de skulle ha barn blev jag såklart så lycklig. Jag har längtat och väntat på barnbarn länge och trodde faktiskt inte jag skulle få några för de ville vänta. Men så kom beskedet, hon är gravid. Under graviditeten mådde hon extremt dåligt, hon hade nog alla krämpor man som gravid kan ha. Jag försökte hjälpa till och det verkade uppskattas av henne. För första gången någonsin kände jag att vi hade en relation. Så föddes dottern, och vilken kolik hon fick. Stackars flickebarn. Hon skrek natt och dag i 5månader och föräldrarna gick på knäna. Jag, vi snarare, erbjöd oss att hjälpa. Låt oss ta dottern någon timme eller två så ni får sova. Mamman ville inte, vägrade. Jag respekterade men sa att de måste ta emot någon form av avlastning för att klara av detta. Jag såg ju hur obeskrivligt trötta de var. Så det blev så att jag och farfar avlastade dom under dessa kolikmånader i den mån vi kunde. Vi hjälpte de helt enkelt att ta hand om deras kolikbarn som bara skrek och skrek så att de skulle åtminstone kunna få några timmars sömn per dygn. Detta resulterade i att vi träffades varje dag och hjälpte dom med olika saker för att de skulle kunna lägga sin energi på att orka ta hand om dottern på bästa sätt. Ska även tillägga att det inte endast var mitt påhitt, både BVC och läkare sa att de behövde stöd och avlastning för dottern hade kolik utöver det vanliga och båda föräldrarna mådde väldigt dåligt. Jag tyckte dock att jag och farfar kunde ta Maja längre stunder utan båda föräldrarna så att de skulle kunna sova en hel natt tex. Mamman vägrade alla dessa förslag, hon ville att de skulle sova i skift för att få sömn och att vi skulle vara stöttepelare i bakgrunden. Men vi träffades ändå varje dag och hjälpte till i den mån vi fick för henne. 

    När dessa hemska månader var över så satte mamman tvärstopp för ALL kontakt. Jag fick inte se eller träffa Maja på en hel månad när hon var 6 månader. Jag bönade och bad men nej, hon ville inte. Hon ville vara ifred. Sonen orkade inte bråka. Dottern blev 7 månader och nu fick jag träffa henne igen men under följande regler och de reglerna har bestått fram till idag: endast en ggn i veckan i 2 h. Inte mer. Varför hon öht går med på detta är för att sonen säger ifrån, han vill att Maja ska få träffa oss. Eftersom de har gemensam vårdnad så kan ju inte hon bestämma så då har hon gått med på detta men absolut inte mer.

    Jag är helt förtvivlad! Jag älskar Maja så mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen ibland. Jag saknar henne så att det gör ont, jag vill träffa henne oftare och jag vill umgås med allihop oftare. Att mamman hatar mig, varför  förstår jag inte, men att hindra barnet kontakt med sina farföräldrar på det här sättet? Maja älskar oss, hon skiner upp varje gång vi ses och vi har jättekul ihop. Jag är en ung farmor, inte ens fyllda 50 år och vill bara hjälpa till. Men mamman är bara sur och snäsig, jag träffar henne aldrig utan det är då bara Maja och min son som kommer en gång i veckan. När jag då frågar sonen varför hon aldrig kommer så är svaret "hon vill ha tid för sig själv". Men jag vet ju att det är för att relationerna inte fungerar som hon inte kommer och varför det är såhär. En tanke jag har är att hon har förlossningsdepression eller kanske fortfarande mår dåligt efter koliken? Hon har sagt till mig vid något tillfälle att eftersom vi träffades så extremt mycket under dotterns kolik så vill hon ha "space" nu. För mig är det obegripligt, borde hon inte vara tacksam för att vi hjälpte dom igenom en tuff period? Ska hon sedan straffa oss??

    Snälla någon där ute, jag vill mamman väl, jag vill träffa Maja mer och jag vill bara att allt ska vara bra. Vad gör jag för fel? Jag köper jättemycket presenter till henne bara för att jag vill och jag ställer alltid upp som barnvakt om de behöver. Jag anser mig vara en bra farmor, jag avgudar mitt barnbarn! Vad är felet?

  • Svar på tråden Jag som farmor får inte umgås med mitt barnbarn
  • Äldre 24 Nov 22:27
    #1

    usch vad jobbigt... kan det vara så att mamman är orolig att flickan ska få en för nära kontakt med er och att mamman är orolig att flickan ska föredra att umgås med farmor och farfar?!

  • Anonym (Hemsk­t)
    Äldre 24 Nov 22:30
    #2

    Så otroligt sorgligt att läsa detta. Hon är svartsjuk. Hon tål inte att hennes sambo, din son har en nära relation med er. Det ska inte Maja ha minsann. Otroligt och synd att din son gick på en sådan tjej. Tyvärr, allt jag kan säga är att glöm att ha en nära relation med Maja. Det är som det är tyvärr. För min del tycker jag inte att dessa tjejer är vatten värda. Hon är inte frisk och du gör dig själv en björntjänst genom att gå och älta det hela. Sällan blir det en förändring utan snarare värre med tjat från din sida. Dock tycker jag att du ohc din man ska ta ett allvarligt samtal med er son. Säg vad ni tycker om det hela och att ni verkligen hoppas att ni kan ha en relation med honom iaf.

    Kram 

  • Äldre 24 Nov 22:34
    #3

    Jag vet inte vad som är felet, och det är fantastiskt för Maja att ha många människor som bryr sig om henne!

    Men att träffas en gång i veckan är inte jättelite ändå. Det är mer än vi träffar dotterns mor-och farföräldrar, och då har vi ändå en god relation med båda/alla och träffas så mycket vi orkar. Men vi har andra sociala relationer som vi också behöver vårda. Vi kan inte BARA prioritera mor- och farföräldrarna. Och vi i vår lilla familj fungerar så att vi inte orkar ha saker uppbokade varje dag, varje helg. Vi behöver någon dag ensamma ibland. Vi behöver fixa i trädgården, göra ärenden, ta det lugnt bara vi tre etc etc. Somliga (mitt syskon med familj tex) gillar att ha fullt upp hela tiden, gärna två eller tre saker per helgdag och något på vardagkvällar. Jag / vi skulle bli helt utmattade av att leva så. Man är olika!

    Om du orkar, försök att backa lite grann och vara glad för att ni kan träffas såpass ofta ändå. Din svärdotter kanske kan lugna sig med tiden och du kan få träffa Maja oftare.


    42.
  • Äldre 24 Nov 22:34
    #4

    Det enda du kan göra är att prata med din son. Utan att pressa honom för det verkar ju vara en svår situation för honom redan. Och han visar att han vill att ni träffar barnet.

    Så det viktigaste är att ni får chansen att utveckla en relation, vilket ni ju får i nuläget.

  • Anonym (Hemsk­t)
    Äldre 24 Nov 22:36
    #5
    Krisokaos skrev 2013-11-24 22:34:49 följande:
    Det enda du kan göra är att prata med din son. Utan att pressa honom för det verkar ju vara en svår situation för honom redan. Och han visar att han vill att ni träffar barnet.
    Så det viktigaste är att ni får chansen att utveckla en relation, vilket ni ju får i nuläget.
  • Anonym (Minna­)
    Äldre 24 Nov 22:38
    #6

    Men du träffar ju barnet varje vecka? Och barnet är bara 1,5 år. Det låter som att du och mamman har väldigt olika syn på hur mycket far/morföräldrar ska träffa barnbarnen. Detta är ju väldigt olika i olika familjer och kanske är hon van vid en annan umgängesfrekvens.

    Det låter också som pm det inte riktigt klickat mellan er och då kan det ju vara naturligt att inte vilja träffas flera gånger i veckan.

    Jag skulle nog råda dig att ta det lugnt, säkert kommer du träffa barnbarnet längre stunder när hon blir äldre och tills dess: stay cool.

  • Litet My
    Äldre 24 Nov 22:39
    #7

    Kan det vara för att hon anser att du tryckte på för mycket im hur de borde ta emot avlastning och i längre stunder? Säger inte att du gjort fel eller så men om det skulle kunna varit så att hon tagit illa upp över det och känt sig överflödig som mamma eller dyl? Nyförlöst med första barnet är en känslomässig berg och dalbana och speciellt om bebisen får kolik.

  • Anonym (!)
    Äldre 24 Nov 22:39
    #8

    Jag måste säga att du låter väldigt på. Jag förstår att du vill träffa ditt barnbarn men hon vill nog få vara ifred med SITT barn ett tag efter den tuffa perioden. Hon kände kanske att du ville ta över hennes roll eller liknande. Låt dom vara ett tag! Att du tvingar dig till umgänge gör knappast saken bättre. Våran dotter träffar inte sina farföräldrar speciellt ofta. Vi har vårat och dom har sitt.

  • Anonym (Ankny­tning)
    Äldre 24 Nov 22:40
    #9

    Det kan ha med anknytningen att göra.

    När det var som värst med koliken så kanske anknytningen förälder+barn blev störd, särskilt som ni var där varje dag.

    Just då kanske det behövdes. Nu är denna tid slut, och då måste mor och barn (och far och barn) få chansen att knyta an ordentligt.

    också få känna att DE är en familj. Inte dem + du och farfar.

    Jag tycker att du ska förstå dem! De har inte haft EN ENDA dag ensamma med sitt barn. De MÅSTE nu få hitta sina egna roller som föräldrar. Du kan inte hjälpa dem med allt, och även om du är viktig i Majas liv, så är det ännu viktigare att de som familj nu får lugn och ro efter dessa kolikmånader.

    Backa tillbaka, var nöjd över dina 2 timmar/vecka! Det är mer än många träffar sina barnbarn även vid god kontakt.

  • Anonym (Hemsk­t)
    Äldre 24 Nov 22:44
    #10
    Litet My skrev 2013-11-24 22:39:43 följande:
    Kan det vara för att hon anser att du tryckte på för mycket im hur de borde ta emot avlastning och i längre stunder? Säger inte att du gjort fel eller så men om det skulle kunna varit så att hon tagit illa upp över det och känt sig överflödig som mamma eller dyl? Nyförlöst med första barnet är en känslomässig berg och dalbana och speciellt om bebisen får kolik.
    Men läs tredje stycket i TS 
Svar på tråden Jag som farmor får inte umgås med mitt barnbarn