• Alvison

Magproblem ung

Hej Jag är en tjej på 15 år som har haft "ibs" besvär hela livet i princip. (Har ej någon diagnos) Jag undrar om det är någon annan som också har haft magproblem hela livet här? Alternativt har ibs och är tonåring eller är förälder till tonåring med ibs?

• Svar på tråden Magproblem ung
  • Lollobini

Hej!

Jag är en tjej som är 24 år och har haft IBS och laktos sedan jag var 10 år ungefär.

Vad har du för slags symptom?

Om du har som mig att du möste gå på toa hela tiden (diarré), så tycker jag du ska gå till apoteket och köpa ett receptfritt läkemedel som heter Dimor, är mot just diarré och alla jag pratat med som har IBS med mina symptom käkar dom och de funkar väldigt bra!

Mina symptom är att jag måste gå på toaletten efter i princip allt jag äter (ibland dricker).

Jag har allvarga problem med detta då det hindrar mig i vardagen, t.ex. jag pendlar till skolan, stressar jag upp mig får jag ont i magen som leder till att jag inte kan ta mig till bussen.

Måste alltså planera i princip allt jag gör.

(Jag vill inte skrämma upp dig, utan berättar hur det är just för MIG) :)

Stress är också en bidragande faktor som kan göra magen konstig, har lärt mig att försöka leva så stressfritt som möjligt.

Pm:a gärna om du har någon specifik fråga, kan en hel del om detta jobbiga besvär.

Kram!

• Alvison

Hej Jag har nog förstoppningsvarianten. Fick du din diagnos när du var tio eller började dina besvär då? Fick du ta många prover för att få diagnosen?

• Lollobini
    Alvison skrev 2013-11-25 07:52:01 följande:
    Hej Jag har nog förstoppningsvarianten. Fick du din diagnos när du var tio eller började dina besvär då? Fick du ta många prover för att få diagnosen?

Okey!

Jag fick mina besvär då, fick laktos och ibs diagnosen när jag var runt 14 år.

Jag kommer inte ihåg så mycket av det men jag tror inte man gör mycket prover när det handlar om IBS om det är ganska uppenbart att det är just det.

Dom kan kanske vilja göra olika prover flr att utesluta andra allergier så som laktos, gluter .etc.

Tycker att du ska boka tid hos en läkare så du kan få den hjälp som finns + att det är bra att ha fått diagnosen och få den dokumenterad, om det skulle hända något, t.ex. att du inte kanske kan gå till skolan eller om du inte kan vara med på olika saker så har du det att visa upp!

Många människor förminskar vårat problem och jag har hört så många gånger att "Det är väl inte så farligt?" och det är lite jobbigt så dokumentera ibs:en och ha intyget till hands om det behövs! :)
  • Alvison

Jag fick mina besvär när jag var ca 2 till 4 år gammal och jag vet bara att de tog jättemånga prover då. När jag var hos läkaren förra året så sa hon att hon aldrig sett så många provsvar förut. När de tagit alla de proverna när jag var liten, sa de att allt var normalt. Alltså vi ser dina symptom men vi hittar inget som förklarar dem.  

Jag har en läkartid om drygt två veckor. 

• Lollobini

Jag tror (är rätt säker) på att IBS inte syns på värden.

Utan läkaren kan göra en bedömning utifrån vad patienten säger.

Det kan hända att som vill göra en kolonoskopi (tror jag det heter) alltså att du får en kamera upp i ändtarmen men när jag fick den frågan om jag ville göra det tackade jag nej och fick ändå diagnosen.

Men de vill antagligen med den undersökningen kolla så att det ser okey ut där eftersom det är just den tamen som problemet är i.

Hoppas det går bra hos läkaren!

om du behöver stöttning, råd .etc. är det bara att höra av sig :)

kram!

• Lollobini

kolonoskopi undersöker tjocktarm och en del av ändtarmen (skrev fel i förra inlägget)

Svar på tråden Magproblem ung