Ni som haft förlossningsdepression/ depression hur lång tid tills ni var friska/ fungerade normalt igen?
Undrar när ni som råkat ut för förlossningsdepression/ depression återhämtade er?
Alltså hut lång tid tog det tills ni fungerde helt normalt igen?
Några kroniska men? Hur lång tid tog det tills ni sökte hjälpen? Någon tidigare depression?
Sonen här hemma är ca 2 år nu och jag är fortfarande inte återhämtad, terapi, medicinering, familjeterapi och sjukskrivning. Började jobba 25% och sedan 50% i ca 8månader men är hemma 100% igen nu.
Tycker det känns så lång tid. Hade inte förväntat mig det.
Sonen var 8 månader när jag sökte hjälp. Hade en mycket jobbig graviditet och komplikationer efter förlossning. Råkat ut för utbrändhet en gång tidigare men tog inte hjälp av vården den gången, dumt nog.
Finner det extremt svårt att anpassa mig till arbetslivet igen och de vardagliga i hemmet. Känns som hjärnan gått i dvala och vill bara rymma eller sova när det blir lite mycket för den att hantera. Enkel gångertabell känns till och med sjukt svårt. Nya intryck och att lära sig nya saker är lite svåra att hantera. Mitt minne är bortsprunget och verkar inte finnas någon stans på världskartan. Allt tar väldigt lång tid nu för tiden å humöret si sådär. Känner mig väldigt ofokuserad överlag.
Dock har sömnen börjat återhämta sig och relationen med sonen känns bra nu. (tog ca 1,5 år tills relationen med min son kändes normal).
Nyfiken på din historia. Hur påverkade det dig, familjen? Hur upplevde du tiden och återhämtningstiden?
Kram
/F