• Anonym (äntligen)

HJÄLP med frågor till advokat

Jag har en strulig pappa till mitt barn. Vi har gemensam vårdnad. Än så länge är det lugnt. Han träffar inte sitt barn. Han säger att han vill och jag säger att han absolut får, men inte en hel helg på en gång eftersom de träffats ytterst lite det senaste halvåret och barnet inte ens kan uttala ett ord ännu. Jag vägrar att överge mitt barn när det faktiskt går att vänja in och trappa upp umgänget istället. Så att barnet får en chans att lära känna sin pappa igen och barnet inte ska tro att jag överger. Han föreslog familjerätten. Två dagar innan mötet meddelade han att han inte tänker dyka upp. Han fick en chans till men då bad han mig att köra upp familjerätten i arslet, aldrig i hans liv skulle han sätta sig hos en familjerätt. Han påstår sig ha skaffat en advokat och att han ska stämma mig på umgänget. Inget har hänt och jag står full med frågor. Så jag har i min tur kontaktat en advokat för att få svar på hur en domstol skulle tolka vårat fall. Det finns ett missbruk från bådas håll (jag har varit 100 procent ren sedan separationen, och jag kommer aldrig svika mitt barn på det sättet igen, för mitt barn förtjänar att ha åtminstone EN ordentlig, ansvarsfull och nykter förälder) 
    Jag har tusen frågor. Både om mina chanser att få egen vårdnad och hur umgänget ska bestämmas utan att jag gör fel. Lite rättigheter och skyldigheter.
    Jag behöver eran hjälp med vilka frågor jag inte får missa att ta upp. Jag har en timme.
    Jag vet inte riktigt vad man kan ta upp så jag tänkte att ni kanske har erfarenhet och fått med er något som kan vara bra för mig att tänka på/inte glömma. Borde jag tänka på nåt särskilt? Om mötet går bra så blir detta min advokat, och visst är det väl meningen att jag ska vara HELT öppen mot denne? 

• Svar på tråden HJÄLP med frågor till advokat
  • Anonym (p)

Varför funderar du ens på att låta domstolen besluta vad som är bäst för ert barn? Samarbete är mycket bättre.

• Anonym (äntligen)
    Anonym (p) skrev 2013-11-25 01:08:02 följande:
    Varför funderar du ens på att låta domstolen besluta vad som är bäst för ert barn? Samarbete är mycket bättre.
    Vi når aldrig ett samarbete. Han vill som sagt ta en hel helg på en gång. Barnet 16 månader har träffat pappan 9 timmar totalt de senaste 7 månaderna. Och jag har aldrig nekat umgänget utan endast krävt en upptrappning. De nio timmarna var uppdelade på tre tillfällen. Han var fullständigt ointresserad av att träffa sitt barn i tre månader. Sen sågs vi och då var vi alla tillsammans i drygt tre timmar (alla är jag, han, barnet och hans två andra barn). veckan efter var de själva i 1 1/2 timme och jag var med i ca en timme.Veckan därpå var de själva i 3 timmar. Men sen sket han i det igen. Nu har det gått ytterligare 3 månader.
    Varje gång vi samtalar säger han elaka saker till mig. Han har erkänt hur han jävlades medvetet med mina (och därmed vårat barns) pengar. Han är otroligt glömsk och ändrar alltid saker i sista minuten. Familjerätten hade varit guld för mig. Jag hade fått ha med en tredje part som kanske hade kunnat avbryta kränkningarna. Det hade blivit ett skriftligt schema för oss båda att hålla. Men också bara att lösa den praktiska delen. Vem som ska åka och hur det ska gå till (två timmars avstånd) då han verkar tycka att jag ska åka varje gång för annars "sätter jag käppar i hjulet för deras relation"
    Mycket rörigt detta. Jag önskar innerligt att han hade varit genuint engagerad i sitt barn och kunde klara av att hålla sig till saker som rör barnet när vi pratar. Jag vill vara den bästa mamman jag kan vara, men han vet vilka knappar han ska trycka på och jag vill få ett slut på det. Jag vill mitt barns bästa, han vill sitt bästa. Förstår du hur jag menar? Men om jag har förstått det rätt så är det bara domstolen kvar för att  jag ska kunna ha med en tredje part. Han vägrade även att åka på mötena med soc under utredningen (trots att han hade kunnat träffa sitt barn i samband med det)
    Så inget Soc, ingen familjerätt, finns det någon annan väg? 
Svar på tråden HJÄLP med frågor till advokat