• Anonym (desperat !)

Vad är bäst 'Personlig Konkurs eller Skuldsanering '

Hej jag har stora skulder som blancolån på 300 000,-kr på grund av dåliga investeringar och har för lite inkomst , har gjort allt för att betala av varje månad som man ska i 5 år men det går inte längre. Har även behövt låna pengar från min syster vid flera tillfällen för att klara mig men det går inte ihop sig, större skulder än inkomster plus att jag hjälper min dotter som studerar i London med en del av hyran (2500kr/må) för hennes CSN pengar  räcker inte till.  Min dotter pluggar ihjäl sig och kan inte jobba för hon hinner inte, hon har för mycket att plugga och projekt osv !! 
    Jag har ett låg avlönat jobb och det jag får i handen räcker inte på grund av lånen som ska betalas varje månad som är ca. 6000kr/må, jag går back varje månad med 3 tusen kronor alltså lever på kredit hela tiden !! Känns så hopplöst just nu, har blivit sjuk och går sjukskriven pga mina fötter, och i min ålder (53) är inte lätt att hitta ett annat jobb, har sökt massor och får alltid samma svar: Är tillsatt av annan sökande. Har även sökt jobb utomlands där jag kanske kan leva (plus minus noll) och inte gå back som det är just nu...men nu undrar jag om jag ansöker om ' Skuldsanering och det blir beviljad '  och jag skulle då få ett jobb utomlands kan jag då ta jobbet  eller  får jag inte jobba utanför Sverige  fast det skulle innebära att jag kan leva ett normalt liv i ett annat land med ett bättre betalt jobb ??  
    Vad händer  med  skuldsaneringen då om jag  tar ett jobb  utomlands, hur fungerar detta egentligen ??  eller  är det  bättre att försätta sig i Personlig Konkurs ??

Snälla finns det någon som vet om sånt, har ni några råd innan jag bryter ihop ??Gråter Gråter Tacksam för alla svar !

• Svar på tråden Vad är bäst 'Personlig Konkurs eller Skuldsanering '
  • Spionen

Är ditt blancolån ett lån eller flera olika? Kan dotterns pappa hjälpa till med hennes hyra?

• Sorbus

Det är komplext och det bästa är att sätta sig ner med någon som är insatt och diskutera vilka lösningar som finns för dig. Vänd dig till din kommun för kostnadsfri rådgivning. På länken nedan kan du söka efter vem du ska kontakta i just din kommun

www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagledning/Budget--och-skuldradgivning/

"Budget- och skuldrådgivaren kan hjälpa dig att få en överblick över din ekonomi och ge praktiska råd hur du ska hantera och prioritera dina skulder. Budget- och skuldrådgivaren hjälper också till med beräkningar inför en skuldsanering samt omprövning och överklagan av beslut om skuldsanering. För skuldsatta som inte uppfyller skuldsaneringslagens krav eller inte vill ha skuldsanering kan rådgivaren räkna fram realistiska betalningsförslag vid frivilliga överenskommelser. Rådgivaren kan också hjälpa till med att förhandla fram nya betalningsvillkor hos fordringsägarna.

Kommunen är enligt skuldsaneringslagen skyldig att hjälpa dig. I lagen står: ”Kommunen skall inom ramen för socialtjänsten eller på annat sätt lämna råd och anvisningar i budget- och skuldfrågor till skuldsatta personer. Denna skyldighet gäller även under skuldsaneringsförfarandet och under löptiden för en betalningsplan”. Skuldsaneringslagen hittar du till höger."

• Anonym (desperat !)
    Spionen skrev 2013-11-25 10:09:49 följande:
    Är ditt blancolån ett lån eller flera olika? Kan dotterns pappa hjälpa till med hennes hyra?
    Hennes pappa hjälper också till med sin del. Hyrorna i London är skyhöga så vi båda måste hjälpa henne.!
    Lånen är 3 olika blancolån !  
    Tack!
  • Anonym (inte säkert)

Får man verkligen skuldsanering med en så pass 'liten' summa som 300 000? Jag hoppas för din skull att du kan få hjälp, men dotterns pappa, kan han ta större del av dotterns kostnader ett tag?

• Anonym (desperat !)
    Sorbus skrev 2013-11-25 10:19:10 följande:

Det är komplext och det bästa är att sätta sig ner med någon som är insatt och diskutera vilka lösningar som finns för dig. Vänd dig till din kommun för kostnadsfri rådgivning. På länken nedan kan du söka efter vem du ska kontakta i just din kommun

www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hi.../

"Budget- och skuldrådgivaren kan hjälpa dig att få en överblick över din ekonomi och ge praktiska råd hur du ska hantera och prioritera dina skulder. Budget- och skuldrådgivaren hjälper också till med beräkningar inför en skuldsanering samt omprövning och överklagan av beslut om skuldsanering. För skuldsatta som inte uppfyller skuldsaneringslagens krav eller inte vill ha skuldsanering kan rådgivaren räkna fram realistiska betalningsförslag vid frivilliga överenskommelser. Rådgivaren kan också hjälpa till med att förhandla fram nya betalningsvillkor hos fordringsägarna.

Kommunen är enligt skuldsaneringslagen skyldig att hjälpa dig. I lagen står: ”Kommunen skall inom ramen för socialtjänsten eller på annat sätt lämna råd och anvisningar i budget- och skuldfrågor till skuldsatta personer. Denna skyldighet gäller även under skuldsaneringsförfarandet och under löptiden för en betalningsplan”. Skuldsaneringslagen hittar du till höger."

Hej Sorbus och tack för länken och rådet.

• Spionen
    Anonym (desperat !) skrev 2013-11-25 10:32:58 följande:
    Hennes pappa hjälper också till med sin del. Hyrorna i London är skyhöga så vi båda måste hjälpa henne.!

Lånen är 3 olika blancolån !  

Tack!

Ok.

Precis som någon annan skrev tror jag inte skuldsanering är något för dig, för du har nog inte tillräckligt höga skulder.

Har du provat att gå till banken och be om ett lån för att samla ihop dina blancolån till ett lån? Det brukar sänka månadskostnaden. Prova olika banker i fall en säger nej! Och då menar jag riktiga banker som SEB, Handelsbanken, Nordea osv. Alltså INTE Ikano, GE Money Bank och dylikt.
  • Anonym (inte en chans)

Finns inte en möjlighet att du beviljas en skuldsanering, summan 300 000 kr ganska liten och man gör en bedömning om du kan betala skulderna inom överskådlig framtid. Om du i dagsläget går back 3 000 kr i månaden så kan det problemet lösas genom att du slutar ge 2 500 kr till din dotter varje månad, vilket inte ses som en nödvändig utgift när de ser om du kan betala av skulden inom rimlig tid. Vid personlig konkurs utses en person som sköter all din ekonomi framåt och inte heller då kommer du kunna ge pengar till din dotter. Mitt svar är att du inte ska ansöka om varken skuldsanering eller personlig konkurs, utan istället förklara läget för din dotter att hon inte längre kan få pengar av dig. Det blir konsekvensen hursomhelst, och så här så slipper du alla andra bekymmer som kommer med en konkurs eller en skuldsanering (som du ändå med största sannolikhet inte kommer få).

• Waldo

Personlig konkurs är ingen lösning när man har skulder, eftersom det inte leder till någonting.
    Man står under förvaltning under den tid ens ekonomiska situation reds ut och sedan står man ändå kvar med alla sina skulder ändå.
    Dessutom hade du själv fått söka dig i personlig konkurs.

I din nuvarande situation hade man räknat ihop alla dina skulder och ställt det mot dina inkomster.
    Du är väldigt vag på punkten inkomster
    Du säger att du är arbetslös eller sjukskriven och det framgår inte under vilka förutsättningar.
    Det kommer man att gå till djupet med, för man kommer att beräkna din medelinkomst de närmaste 15 åren

För kan kunna ge ett mer kvalificerat svar måste man vet lite mer om hur det ser ut på din inkomst sida och dina ersättningar. Du bör även titta på hur din pension ser ut eftersom man kommer att titta på den ersättningen

Men först och främst bör du stoppa dina utgifter.
    Din dotter måste börja klara sig själv
    Du måste börja omförhandla dina lån

• Anonym (desperat !)
    Waldo skrev 2013-11-25 13:11:27 följande:
    Personlig konkurs är ingen lösning när man har skulder, eftersom det inte leder till någonting.
    Man står under förvaltning under den tid ens ekonomiska situation reds ut och sedan står man ändå kvar med alla sina skulder ändå.
    Dessutom hade du själv fått söka dig i personlig konkurs.

I din nuvarande situation hade man räknat ihop alla dina skulder och ställt det mot dina inkomster.
    Du är väldigt vag på punkten inkomster
    Du säger att du är arbetslös eller sjukskriven och det framgår inte under vilka förutsättningar.
    Det kommer man att gå till djupet med, för man kommer att beräkna din medelinkomst de närmaste 15 åren

För kan kunna ge ett mer kvalificerat svar måste man vet lite mer om hur det ser ut på din inkomst sida och dina ersättningar. Du bör även titta på hur din pension ser ut eftersom man kommer att titta på den ersättningen

Men först och främst bör du stoppa dina utgifter.
    Din dotter måste börja klara sig själv
    Du måste börja omförhandla dina lån
    Tack Waldo. Jag snålar så med allt. Min inkomst netto är 16000kr  och de stora kostnaderna är  hyran 6000kr och lånekostnader som ligger totalt med lån o krediter 6400kr  du ser själv vad jag får kvar att betala el, tvavg, hemförsäkring, mobil, internet, månadskort, har knappt några pengar kvar till mig själv !!  Har frågat Nordea som är min bank att låna mig för att kunna samla ihop alla lån men de sa NEJ...jag har för lite inkomst, det var svaret och ändå har ett blancolån hos dom på 120000kr...  
    Omförhandla mina lån, menar du att jag själv ska kontakta långivarna och säga att jag inte kan betala ?
  • Anonym (inte säkert)
    Anonym (desperat !) skrev 2013-11-25 13:47:28 följande:
    Tack Waldo. Jag snålar så med allt. Min inkomst netto är 16000kr  och de stora kostnaderna är  hyran 6000kr och lånekostnader som ligger totalt med lån o krediter 6400kr  du ser själv vad jag får kvar att betala el, tvavg, hemförsäkring, mobil, internet, månadskort, har knappt några pengar kvar till mig själv !!  Har frågat Nordea som är min bank att låna mig för att kunna samla ihop alla lån men de sa NEJ...jag har för lite inkomst, det var svaret och ändå har ett blancolån hos dom på 120000kr...  
    Omförhandla mina lån, menar du att jag själv ska kontakta långivarna och säga att jag inte kan betala ?
    Du måste för det rösta göra allt i din makt för att byta bostad. Är du sjukskriven/arbetslös så spelar det ju ingen roll var du bor tänker jag. nej, det är inte lätt att byta bostad med skulder, men kanske kan den du hyr av idag hjälpa dig? Du betalar hyran idag men kommer inte kunna göra det så länge till, alltså ligger det i hyresävrdens intresse att hjälpa dig få en billigare lgh.

Säg upp allt som inte är nödvändigt att ha, tala med de du har abonnemang hos, ibland kan man få ner priset om man säger som det är, ibland får man säga upp med omedelbarn verkan om man säger som det är, att du inte kan betala.

.  
Svar på tråden Vad är bäst 'Personlig Konkurs eller Skuldsanering '