• Paradigm

Framförallt - framför allt

Jag läser en hel del avhandlingar, böcker samt "personliga" texter per månad, och har då stött på två olika att skriva ordet framförallt på (observera att detta gäller även i facklitteratur). Dessa är "framförallt" och framför allt". Till huvudfrågan, vilket ord är det som gäller?

Hur jag skriver framförallt framkommer i texten. ;)

"Cause you make feel like, I've been locked out of heaven..."
  • Svar på tråden Framförallt - framför allt
  • Aupendi
    Paradigm skrev 2013-11-25 11:22:31 följande:

Jag läser en hel del avhandlingar, böcker samt "personliga" texter per månad, och har då stött på två olika att skriva ordet framförallt på (observera att detta gäller även i facklitteratur). Dessa är "framförallt" och framför allt". Till huvudfrågan, vilket ord är det som gäller?

Hur jag skriver framförallt framkommer i texten. ;)

"Cause you make feel like, I've been locked out of heaven..."
    Jag har ett par sådana ord som jag tycker kan användas och tolkas på två sätt.

Jag tänker såhär:

Framförallt - huvudsakligen

Framför allt - placering, framför allting, främst placerat

Dethär - detta, det som behandlas

Det här - placering, det som är placerat "här"

Dendär - den sak som berörs, dendär hästen

Den där - återigen placering, "den där borta"

Iallafall - åtminstone

I alla fall - "varje gång", alltid, vid alla tillfällen

Makes sense?

Medveten om att dessa ord inte är godkända (dethär, dendär osv) men det borde ju vara så tycker jag. Det hade underlättat!
  • Paradigm

Jag förstår precis. Väldigt bra beskrivet. :)

• sina

SAOL har framförallt som förstaalternativ. Det är inte fel att särskriva, men det är bättre ihop.

• sina

Men visst ska det heta "På bordet stod tallrikar, glas och flaskor, och framför allt en ljusstake." om man menar att allt stod bakom ljusstaken.

• Paradigm

När jag pratar om framförallt så syftar jag på huvudsakligen.

• z00ey
    Tumregeln är att skriva ihop om den starkaste betoningen ligger på det första ordet (ex. alltföråterigen), och skriva isär i övriga fall (undantag finns det såklart gott om). Framför allt skrivs därför isär, i båda betydelser.
  • sina

Nej, som jag sa är framförallt, alltså hopskrivet, förstaalternativet i senaste upplagan av SAOL. Det kan man ju tycka vad man vill om, men så är det faktiskt.

• z00ey
    sina skrev 2013-12-01 16:48:31 följande:
    Nej, som jag sa är framförallt, alltså hopskrivet, förstaalternativet i senaste upplagan av SAOL. Det kan man ju tycka vad man vill om, men så är det faktiskt.
    Jaha, de regler jag skrev är vad Språkrådet rekommenderar. Men varken Språkrådets rekommendationer eller SAOL är ju någon språkbibel, så då kan en väl välja själv mellan framförallt och framför allt. Huvudsaken är att en är konsekvent.
Svar på tråden Framförallt - framför allt