• love christmas

    Jag vill inte gifta mig!!!

    Hej! Jag har ett problem... När jag träffade min man var jag tydlig. Jag vill inte gifta mig! Jag har ännu inte sett ett lyckligt äktenskap - och är själv skilsmässobarn.
    Nu, tre barn senare, tycker han att vi ska gifta oss. För barnens skull.
    Missförstå mig rätt - jag älskar min man, det finns ingen jag hellre är med för resten av mitt liv, men jag vill inte gifta mig. JAG TROR INTE PÅ GIFTEMÅL! Men nu har det blivit jättekänsligt här hemma. Han frågar om jag inte älskar honom längre... hur mkt jag än berättar att jag verkligen älskar honom är det som att det inte räknas - om jag inte vill gifta mig :(

  • Svar på tråden Jag vill inte gifta mig!!!
  • Lindsey Egot the only one

    Dör din sambo ärver inte du honom utan dina barn. Är de små får de inte ta över banklån ovh har ni gemensamt hus kan du tvingas sälja. Barnen sätts med en överförmyndare som bestämmer vad som är bäst för barnen, inte vad som är bäst för dig. Är du gift ärver du din man och hans tillgångar.

  • LisanA
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-25 11:42:28 följande:
    Dör din sambo ärver inte du honom utan dina barn. Är de små får de inte ta över banklån ovh har ni gemensamt hus kan du tvingas sälja. Barnen sätts med en överförmyndare som bestämmer vad som är bäst för barnen, inte vad som är bäst för dig. Är du gift ärver du din man och hans tillgångar.
    Men funkar det inte om man skriver testamente?
  • sextiotalist
    LisanA skrev 2013-11-25 11:44:46 följande:
    Men funkar det inte om man skriver testamente?
    Man kan aldrigt testamentar bort barnets laglott.
  • sextiotalist

    Nu har vi också valt att inte gifta oss, men situationen är annorlunda, det är jag som har tillgångarna och sambon har två barn sedan tidigare (och deras andel påverkas inte alls av om jag och sambon skulle vara gifta eller ej(. Så för mig så finns det egentligen ingan ekonomiska incitament för att gifta mig och sambon är mer som du, "om man inte gifter sig så blir det ingen skilsmässa heller".

    Nu tror jag inte att förhållandet påverkas negativt av om man är gift eller inte. 

    Men i din situation skulle jag nog överväga att gifta mig, för de juridiska fördelarna överväger. Men det behöver ni inte göra någon affär av, du kan behålla ditt efternamn och göra det så enkelt ni kan.     

  • Lindsey Egot the only one
    LisanA skrev 2013-11-25 11:44:46 följande:
    Men funkar det inte om man skriver testamente?
    Nej och överförmyndaren kommer använda tillgångarna för att få barnens rätt.
  • busan7106

    Rent ekonomiskt mm om någon dör är det bra att vara gift. Sen kan jag förstå att gifta sig enbart pga det är ju inte direkt romantiskt. Du skriver att du inte tror på giftermål men oavsett om ni är gifta el ej så är risken faktiskt lika stor att ni går i sär oavsett giftermål el ej.

    Ni måste sätta er ned och prata ut om detta ordentligt och komma fram till en lösning som båda är nöjda med, gifta sig är något stort och för många det yttersta beviset på ens kärlek.

    Lovetest 

  • Anonym (Hanna)

    Förklara för mig vad skillnaden är på att vara gift och ha tre barn och ta ut skilsmässa och att vara tillsammans och ha tre barn och separera.? Jag vet helt ärligt inte vilket större commitment man kan göra än att skaffa barn tillsammans. Visst, trivs du inte med din sambo nu, så tycker jag att ni ska separera. Men på vilket sätt skulle er relation bli sämre på grund av att ni gifter er?

  • pojkens

    jag tycker kanske du ska fundera på varför du verkligen itne vill gifta dig och försöka resonera. Sannlikheten att ni skiljer er är inte större än att ni separerar ändå. Det blir liksom inte värre att vara skild än att separera. Och som en ovan s, ni har barn ihop, det är det stora ställnignstagandet. 

    Jag vile aldrig gifta mig heller, men ändrade mig inför andra barnet där jag belv skraj inför vad som skulle ända om jag gick bort. Jag har inga större romantiska föreställnignar om giftermål, men det juridiska är på palts och ingen behöver fundera över något sådant om jag eller min man skulle gå bort. Och det är itne större risk för skilsmässa för oss än separation had varit uändå..

    om det är väldigt viktigt för din man så kanske du kan tänka dig att göra det? man kan ju viga sig borgerligt, utan större kostnader. Det blir då inte massa "romantiskt" trams men en praktisk grej och det kanske an vara e bra kompromiss?  

Svar på tråden Jag vill inte gifta mig!!!