• Anonym (D)

Varför köper vissa så stora overaller till sina barn?

Nu när snön och kylan kommit hit har alla barnen vinteroveraller på förskolan. Det jag funderar över är att så många har gigantiska overaller, typ flera storlekar för stort, för att de är "rädda att den inte räcker hela vintern". Men inte kan ett barn växa 20 cm över en vinter? Är det inte bättre att ha en overall som barnet faktiskt kan röra sig i och som passar i ärm och benlängd och där inte grenen hänger i knävecken?

Någon mer som tänkt på det här? 

• Svar på tråden Varför köper vissa så stora overaller till sina barn?
  • Anonym (Fattig?)

Antagligen för att samma overall ska räcka flera vintrar? Eller för att få plats med flera tjocka kläder under om det behövs.

• nozpa

Jopp, tycker också att det är konstigt. Okej till en liten bebis. Men till ett barn som går? Nej. Skitkonstigt.

• frökenelisabeth

Jag tycker det är svårt med overallstorlekar. Ofta är de stora i storleken i sig själva, och det går sällan att prova dem riktigt innan man köper. Min sons vinteroverall är en storlek mindre än övriga kläder, ändå är den lite lång i ärmarna och hänger lite. Men den funkar, och han kan röra sig i den.

• Anonym (pia)
    frökenelisabeth skrev 2013-11-25 12:45:56 följande:
    Jag tycker det är svårt med overallstorlekar. Ofta är de stora i storleken i sig själva, och det går sällan att prova dem riktigt innan man köper. Min sons vinteroverall är en storlek mindre än övriga kläder, ändå är den lite lång i ärmarna och hänger lite. Men den funkar, och han kan röra sig i den.
    Klart det går att prova , vad är problemet? De flesta butiker har öppet köp.
  • Fjärilslarv

för att de kanske vill att den ska räcka flera vintrar, speciellt om den varit dyr. Vinterkläder är inte billigt och alla har inte råd att köpa nytt varje år.
    vi köpte mycket begagnat när jag var liten. 

• Anonym (pia)
    Fjärilslarv skrev 2013-11-25 12:50:27 följande:
    för att de kanske vill att den ska räcka flera vintrar, speciellt om den varit dyr. Vinterkläder är inte billigt och alla har inte råd att köpa nytt varje år.
    vi köpte mycket begagnat när jag var liten. 
    Vill du själv gå omkring i flera nummer för stora kläder ?
  • Anonym (synd..)
    Anonym (pia) skrev 2013-11-25 12:50:54 följande:
    Man kanske tycker synd om barnen

Jo det har du ju rätt i..synd om de barn som har en hel overall, synd om de barn som har en overall övht!!
  • Anonym (svårt)

Vi köpte en skaloverall i storl 80 som passar bra till barnet. Köpte en vinteroverall i samma märke storl 86 eftersom den skulle användas ett par månader senare, och barnet har vanliga kläder i 86. Det visade sig att den var alldeles för stor, så vi skickade tillbaka och köpte en i strl 80 istället - som också den är för stor!! Om man jämför skaloverallen och vinteroverallen så är den senare ca 7-8 cm större från gren till axlar, trots samma märke och samma storlek. Nu får det bli denna ändå. Är trots allt möjligt att ha den på, men lite märkligt är det tycker jag.

• Fjärilslarv
    Anonym (pia) skrev 2013-11-25 12:54:42 följande:
    jag har inga problem med det nej så länge det inte är underkläder.

• straw2008
    Anonym (pia) skrev 2013-11-25 12:54:42 följande:

ABSOLUT inget jag skulle bry mig om som barn.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Varför köper vissa så stora overaller till sina barn?