• Anonym (Köpglad)

Shoppingberoende?

Min man brukar ofta kommentera att jag är beroende av att handla. Jag viftar alltid bort det med att jag köper saker vi behöver, att jag gjort "årets klipp" etc. 

Det som de senaste dagarna fått mig att fundera allvarligt på om jag skulle vara shoppingberoende är följande:

Jag mår toppen efter att ha köpt någonting. Kvittrar, är glad, städar hemma och så vidare. Annars är jag gravid, förkyld, smådeppig och hängig. Att köpa någonting får mig att leva upp. Jag kan inte låta bli ett "bra köp". Exempelvis Glossybox, som sagt var är jag gravid och vill därför inte använda smink och annat med en massa parfym. Ändå kan jag inte låta bli att beställa Glossybox (Eller Lykobox) för att jag är rädd att "missa någonting", ett klipp. Vi har tydliga sparmål och dessa missar vi pga att jag köper saker vi egentligen inte behöver. Vi har absolut råd, men vi sparar till bil samt nytt boende och det är bra mycket viktigare än de där prylarna som ändå inte gör mig glad i längden. Barnen har massor av kläder - för mycket egentligen - ändå glor jag på tradera och kan inte låta det "fina gigantiska paketet med 48 plagg" för bara 327:- gå till någon annan, någon vars barn inte redan har för mycket.  Jag ljuger om inköpen. Säger att jag beställt långt tidigare men att "leveransen blivit sen" eller liknande. Små paket smyger jag ibland in på sovrummet eller toaletten med för att min man inte ska se dessa. Men sedan när jag ser saken, fyndet jag gjort - kan jag inte låta bli att visa honom...
    Detta är inget jag är stolt över. Ibland gör jag längre uppehåll, men så är det något vi på riktigt behöver och min man vet ju då att jag är bra på att hitta fina fynd och klipp och börjar jag handla så är det lätt att det fortsätter. En del av mig skulle vilja lämna över allt, kort, räkningar, bankdosa osv. till min man för då skulle jag inte kunna "smyga" på samma sätt. Jag skulle även vilja att han bytte kod till PayPal så jag inte via det kunde beställa en massa småsaker från ebay eller liknande, men det är altid jag som haft ansvar för ekonomin och räkningarna så jag vet inte om det är en lösning.

Hur ska jag lösa detta? Jag vill inte köra äktenskapet i botten på grund av något så "fånigt" som en massa prylar! 
  • Svar på tråden Shoppingberoende?
  • Philippa

Gör som du skriver; lämna allt till din man med dosor etc....

• Anonym (Köpglad)
    Philippa skrev 2013-11-25 12:55:19 följande:
    Gör som du skriver; lämna allt till din man med dosor etc....
    Tack, jo det är nog det som är lösningen! Jag vet bara inte hur jag ska ta upp det.
  • frappa

Avdramatisera det och lämna över bara, kort med.
    För dom funkar ju så bra i affären, som du inte ska till.

Dock kommer du antagligen upptäcka det inte är så roligt utan shopping.
    Kan bli ett bryskt uppvaknande.

• Philippa
    Anonym (Köpglad) skrev 2013-11-25 12:57:33 följande:
    Tack, jo det är nog det som är lösningen! Jag vet bara inte hur jag ska ta upp det.

Var helt ärlig och lägg alla tankarna och känslorna på bordet.. han måste stötta dig i detta!
Svar på tråden Shoppingberoende?