• WickedyWitch

11-timmars vila mellan arbetspass?

Hej.
    Jag jobbar inom vården och är i något som heter "vikariebanken" där jag själv lägger upp dagar/tider då jag kan arbeta, blir därefter bokad.

Vi har två olika arbetspass, 07:00-15.30 eller 15:00-23:15
    Jag lägger upp 07:00-23:15 just för att de ska kunna boka mig dag eller kväll då jag är rätt flexibel och vill bli bokad.
    Nu har jag dock blivit bokad lite konstigt. Jobbar onsdag 15:00-23:15, och blivit bokad dagen efter (torsdag) 07:00-15:30... (jag tycker det borde vara underförstått av den som bokar att inte boka ett dagspass efter ett kvällspass)
    Kan jag tacka nej till att jobba? Jag kommer inte vara hemma förrän 00:00 efter kvällspasset, sedan ska man äta, varva ner och oftast somnar jag inte förrän 02:00. Ska jag då ta dagspasset sedan får jag gå upp igen kl 05:30..
    Jag har blivit bokad såhär vid två tillfällen i min vikariebank. Känns skit att behöva tacka nej, men jag kommer inte orka jobba så då jag redan för inte så längesen höll på att gå in i väggen ordentligt..

Vad är det som gäller? 

• Svar på tråden 11-timmars vila mellan arbetspass?
  • AAS10

alltså är man vikarie så kan man typ gå i från vissa regler men det ser helt klart inte bra ut, ring upp och fråga om du får välja bara ena...

• Fidelisen

Hur ser ert system ut? Blir ni utbokade och får inte säga nej eller får ni en förfrågan och kan tacka ja eller nej på den?
    Jag jobbade med att boka ut vikarier inom vården i somras och vårt system fungerade som så att om man var "vanlig" timvikarie så fick man en förfrågan via sms. Först att svara JA fick passet.
    Oftast försökte vi att undvika boka ut personal på kvälls- och morgonpass eller för många dagar i rad, men när det krisade sig fick vi tyvärr skicka ut sms till de vi visste jobbade mycket och tog åt sig allt. Trots att de hade för många dagar på rad eller för många timmar den månaden.

• lostinspace

Det du bör ta reda på är när nu har eran dygnsbrytning. Om din arbetsgivare exempelvis bryter dygnet vid 04:00 så har du 11 timmars dygnsvila innan du går på ditt arbetspass vid 15:00 och du har 12,5 timmars dygnsvila efter du går av ditt arbetspass 15:30...

M a o kan arbetsgivaren göra på det viset de gör rent arbetstidsmässigt förutsatt att de lagt dygnsbrytningen rätt! (du har rätt till 11 timmars dygnsvila varje dygn)

Däremot kan man ju fråga sig hur bra det är rent arbetsmiljömässigt och där bör du ta kontakt med ditt fackombud och höra vad de säger som saken, samt eventuellt skriva ett tillbud, då det låter som att det inte alls är bra att jobba som du gör!

Lycka till!

• Elaifiknow

Inom vården kan dygnsvilan minskas till 9h, i vissa fall.

• Gladskit

Det kan finnas regler som tillåter att man arbetar passen så som du beskriver, utifrån lostinspaces inlägg. Det kan vara helt ok. Men sen brukar ju verksamheterna ha regler och policies för hur man bör göra, för hur pigg och fräsch är en person som gått av vid 23:15 och kommer tillbaka till jobbet 05:30?

• Kine81
    Gladskit skrev 2013-11-26 08:48:31 följande:
    Det kan finnas regler som tillåter att man arbetar passen så som du beskriver, utifrån lostinspaces inlägg. Det kan vara helt ok. Men sen brukar ju verksamheterna ha regler och policies för hur man bör göra, för hur pigg och fräsch är en person som gått av vid 23:15 och kommer tillbaka till jobbet 05:30?

Vad ska ts komma till jobbet 5.30 när hon börjar 7 på morgonen?
  • Gladskit
    Kine81 skrev 2013-11-27 00:44:36 följande:

Vad ska ts komma till jobbet 5.30 när hon börjar 7 på morgonen?

Misstag från mig, hon skrev att hon går upp 05:30.
  • Kine81
    Gladskit skrev 2013-11-27 08:47:05 följande:
    Misstag från mig, hon skrev att hon går upp 05:30.

Rätt stor skillnad
  • Fidelisen
    Kine81 skrev 2013-11-27 10:45:05 följande:
    Rätt stor skillnad

Alla kan väl läsa fel.
  • Gladskit
    Kine81 skrev 2013-11-27 10:45:05 följande:

Rätt stor skillnad

Fast för mig är det inte så stor skillnad på att sluta 23:15 och börja 05:30 än att sluta 23:15 och börja 07:00. Kan inte tro att man hinner bli särskilt mycket mer utvilad på den tiden.
Svar på tråden 11-timmars vila mellan arbetspass?