• fashion19

Våga sjukskrivning i efterhand?!

Har fått så ont i rygg och höfter att jag varit hemma flera gånger från jobbet den här månaden. Ska till sjukgymnasten i morgon så får vi se vad han/hon gör för bedömning. Måste har läkarintyg fom torsdag om jag fortfarande känner att jag inte orkar jobba då. Ringde och diskuterade detta med barnmorskan. Fick en läkartid hos mödravårdens läkare, kan tydligen inte bli sjukskriven av de vanliga läkarna på vårdcentralen. Problemet är att de bara har mottagning 1 g/vecka, så fick en tid nästa vecka på tisdag! Barnmorskan sa att läkaren kunde sjukskriva mig i efterhand. Men vågar man verkligen chansa på att läkaren sjukskriver en?! Barnmorskan trodde inte det skulle bli några problem när jag sa vad jag jobbar med, jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende. Men läkaren går efter bedömningen som sjukgymnasten gör. Tänk om sjukgymnasten inte tycker att jag har tillräckligt ont för en sjukskrivning? Inte tar mig på allvar?!! Erfarenheter???

• Svar på tråden Våga sjukskrivning i efterhand?!
  • Birgitta2

Min dotter blev sjukskriven i efterhand eftersom läkaren inte kunde ta emot innan. Så visst kan de göra det. Sen gör ju försäkringskassan SIN bedömning.

• fashion19

Ja det går säkert att bli sjukskriven i efterhand, det är inte det jag är orolig över. Är orolig över att sjukgymnasten eller läkaren inte tycker att jag har tillräckligt ont för en sjukskrivning. Kan ju iaf gå utan kryckor, fast än med möda.

• tella 78

Hejsan! Jag blev också sjukskriven i efterhand av mvc läkaren. Bm så samma sak till mig att de inte skulle vara några problem, vilket de inte var heller, dom kunde inte erbjuda mig en tidigare tid heller. Så de ska nog gå bra :)

• Marie89

sitter i precis samma sits, får inte tid hos mvc läkare förrän om 2 veckor och vc sa att de inte tar emot för foglossning. men jag ringde en annan vårdcentral som jag fick läkartid hos på torsdag, och då är det bara att byta vårdcentral.

• fashion19

Sjukgymnasten jag skulle till blev sjuk:( Fick ringa barnmorskan igen. Hon sa att läkaren kunde göra en bedömning också och sjukskriva mig. Men känns ändå så osäkert... Sa till barnmorskan: Tänk om jag känner mig bättre när jag går till läkaren? Hur kan han/hon lita på att jag varit sämre? Barnmorskan sa att det inte skulle bli några problem. Att läkaren skulle lita på det jag sa. Tycker ändå det är märkligt hur man som läkare bara kan tro på det någon säger, skulle ju kunna ljuga. Ska ringa till min chef idag och fråga om det är ok med läkarintyg i efterhand. Får bara hoppas det. Antar att läkaren gör någon sorts smärtprovokationstest? Har läst om personer i olika forum som blivit sämre efter det, så blir lite orolig över det också....

Svar på tråden Våga sjukskrivning i efterhand?!