• Sunshine02

Era barn med "mild variant" av autism

..Hur är de i samspelet med er och andra barn?

Blir snart utredning men blir inte klok på detta. Ena dagen känner man att samspelet fungerar väldigt dåligt medan andra dagar, som idag kunde vi faktiskt ha lite mer av en dialog. Det kanske inte var så avancerat precis men vi svarade iaf varandra fram och tillbaka eller hur man ska säga..

Kan/kunde era barn i 4års åldern med en lätt form av autism ta och ge i samtal ibland? Ofta upplever jag att jag frågar/säger saker men att sonen pratar på om sitt och jag får fråga flera ggr innan jag får svar men som idag funkade det bättre.

Något exempel på hur en dialog kan se ut? Svårt att veta när man egentligen ska kalla det en riktig dialog..

• Svar på tråden Era barn med "mild variant" av autism
  • Dimisi

Jag tycker att du ska varva ner och invänta utredningen. Spendera mycket tid med barnet så att du kan berätta hur han reagerar och fungerar i många olika situationer. Det är inte DU som ska avgöra hur samspelet fungerar, om han har stereotyper eller inte osv. Du kommer att få frågor, och då ska du berätta hur det är i vardagen, du ska inte säga t ex "samspelat är något underutvecklat för åldern" eller liknande. Det är ju utredaren som ska göra det!

• Blixa
    Dimisi skrev 2013-11-26 18:09:31 följande:
    Jag tycker att du ska varva ner och invänta utredningen. Spendera mycket tid med barnet så att du kan berätta hur han reagerar och fungerar i många olika situationer. Det är inte DU som ska avgöra hur samspelet fungerar, om han har stereotyper eller inte osv. Du kommer att få frågor, och då ska du berätta hur det är i vardagen, du ska inte säga t ex "samspelat är något underutvecklat för åldern" eller liknande. Det är ju utredaren som ska göra det!

:) Håller helt med!
  • Kryztina

Min son är och var precis så. Han är nu 8 år. Fick diagnos utvecklingsförsening, generell språkstörning samt drag av autism. Alltså ingen autism-diagnos men han uppfyller vissa kriterier. Jag tror inte du ska ta ut nåt i förskott, för det kan vara så att din son bara är lite sen i utvecklingen. Vill även säga att även om min son har dessa svårigheter så är han en väldigt glad kille. Det fungerar bra i skolan, han har kompisar och har ett bra liv ♥.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
Svar på tråden Era barn med "mild variant" av autism