• Anonym (ts)

Hur sysselsatt ni er under mammaledigheten? :) Tips på "intressen"

Jag väntar barn snart och har en son sedan tidigare som kommer gå på dagis 15 h/per vecka (han blir 3 år).

Nu menar jag inte att man inte har nog att göra, men sist jag var mammaledig var jag mycket hemma och bara isolerade mig, tänkte försöka undvika det nu och önskar få höra vad ni pysslade med. Både inomhus och utomhus? :)  

• Svar på tråden Hur sysselsatt ni er under mammaledigheten? :) Tips på "intressen"
  • emsapemsa

Jag utvecklade min stora hobby, fotografering, under mammaledigheten :) Så jag fotade vänner och familj. Satt vid datorn och redigerade på kvällarna :)

Annars så hade jag turen att ha flera vänner som var mammalediga samtidigt, så vi träffades en del. Gick till öppna förskolan etc. 

• Anonym (Mia)

Starta en grupp här på fl med andra som bor i närheten och har bf runt samma tid som dig! Typ bf Enköping Mars -14.. Det gjorde en tjej där jag bor och vi blev ett helt gäng som sen startade en fb grupp där vi diskuterar allt möjligt och bestämmer lekträffar hemma hos varandra, på lekland, barnvagnspromenader osv:) Vi ses numera 1gång varje eller varannan vecka ungefär och vissa av tjejerna har man kommit närmre och träffar oftare. Så det är ett tips ! Annars funkar ju öppna förskolan också för att komma iväg och träffa andra, och även babysim! Grattis till lillsyskonet föresten:)

• Anonym (pia)

När du får barn kommer du inte att hinna med något annat ä sköta om barnet. Det är mycket mer än ett heltidsjobb. Hoppas att du har e man som hjälper till mycket, Var noga med anknytningen i början och lämna inte bort barnet till svärmor eller någon annan,

• Anonym (ts)

Tack för era tips :) Kanske får utveckla min syhobby, börja träna (gillar att träna)  & starta en mammagrupp då. Lämna bort barnet har jag aldrig gjort, sonen har sovit borta kanske 5 ggr sen han föddes, jag gillar att umgås med min son. Det som var förra gången var att jag sällan tog mig iväg utan var mest hemma och fixade och dona, en hjälpsam make har ja verkligen, så avlastning har aldrig varit ett problem :)

Bara så roligt att höra hur ni andra har fördrivit eran tid när barnen blivit några månader och amningen fungerar bra osv : ) :)

• Anonym (ts)
    Anonym (pia) skrev 2013-11-26 00:14:08 följande:
    När du får barn kommer du inte att hinna med något annat ä sköta om barnet. Det är mycket mer än ett heltidsjobb. Hoppas att du har e man som hjälper till mycket, Var noga med anknytningen i början och lämna inte bort barnet till svärmor eller någon annan,

Jag tyckte tvärtom att jag hade hur mycket tid i världen som helst när sonen föddes, mitt dilemma  blev dock att jag sällan tog mig iväg :) Sonen sov bra och var harmonisk osv. Dock så har jag ju ingen aning om hur kommande barn kommer bli. Så kanske blir mycket hemmatid.
  • emsapemsa
    Anonym (ts) skrev 2013-11-26 00:18:34 följande:
    Tack för era tips :) Kanske får utveckla min syhobby, börja träna (gillar att träna)  & starta en mammagrupp då. Lämna bort barnet har jag aldrig gjort, sonen har sovit borta kanske 5 ggr sen han föddes, jag gillar att umgås med min son. Det som var förra gången var att jag sällan tog mig iväg utan var mest hemma och fixade och dona, en hjälpsam make har ja verkligen, så avlastning har aldrig varit ett problem :) Bara så roligt att höra hur ni andra har fördrivit eran tid när barnen blivit några månader och amningen fungerar bra osv : ) :)

Låter bra :) jag tror det är bra att man har lite "egna" saker att syssla med även att man är mammaledig. Sen är ju självklart tiden med bebisen viktigast, men det blir ju lätt som du säger att man fastnar hemma. Grejar med tvätt och sånt där som inte "ger" så mycket :) Öppna förskolan är kanon där jag bor, när jag hade varit där med kompisar några gånger vågade jag mig på att gå dit själv och det var inte så läskigt! Det bästa med barn är ju att man alltid har något att prata om ;) När är det dags för bebis? Jag väntar syskon till våran 2-åring i Mars :)
Svar på tråden Hur sysselsatt ni er under mammaledigheten? :) Tips på "intressen"