• Anonym (Hopplös biomamma)

Varför skickar biomamman med massa saker hela tiden?

Hejsan! Vill ha åsikter om vad ni tycker är rimligt att skicka med vv? Jag har både bonusbarn och egna barn och behandlar bonusbarnen som mina egna. I vårt hem har barnen det dom behöver. Leksaker, kläder, hygien prylar m.m . Med fyra barn i hemmet blir det mycket saker och jag sorterar så alla barn har ordning på sina leksaker, kläder, filmer osv. När jag åker kommunalt och hämtar bonusbarnen är det fullt med kassar och fullproppade väskor med leksaker, påse med ca 30 filmer och alltid 3 par skor extra. Ibland är det dockvagnar och kanske 10 olika gossedjur. Min sambo ringde biomamman om att det blir mycket saker att bära på dom dagarna vi tar bussen. Hon slutade skicka med så mycket en period. Nu har det börjat igen. Om jag köpt ex nya vinterjackor och bra vinterskor till barnen så köper hon det veckan efter och byter ut dom. Istället kan hon väl kompromissa och köpa nya vantar mössor eller nått till vintern som behövs. Känns som om hon härmar oss i vad vi köper och det tycker jag är löjligt. Jag börjar bli trött på att hon varje vecka ska skicka med saker till oss som vi redan har. Förra veckan var det handcremer och dusch tvål. Och så dagen innan ena bonustjejen skulle till sin mamma så gick hennes hårborste sönder. Jag köpte en ny under veckan hon va hos sin mamma. Men den ville hon inte ha för hennes mamma har skickat med en ny borste till henne. Jag bli galen på det här. Det här är bara några av sakerna som hon handlar upp till oss. Vad tror ni? Varför håller hon på så här hela tiden?

• Svar på tråden Varför skickar biomamman med massa saker hela tiden?
  • Anonym (cc)

Jag tror det handlar om makt från bio mammans sida. Kanske hon känner lite svartsjuka mot dig och eventuellt är lite bitter?
    Hon vill väl överglänsa och visa att det minsann är hon som styr upp allt.

Kan förstå du tycker det är jobbigt med alla löjligheter. Det skulle ju vara en annan sak om ni verkligen inte förser barnet med shampo och dylikt men jag tror inte att det handlar om att bio mamman tror det utan det är eventuellt fråga om ett makt spel.

Jag håller med dig. Tanken har slagit mig med. Vi kommer bra överens när vi ses och det finns ingen bitterhet mellan oss. Men så finns det dom här sakerna som dyker upp under åren. Hon brukar även höra av sig till min sambo om kom ihåg saker som är så självklara. Jag och min sambo kan bli lite irriterade och tycker att vi inte behöver det utan att jag och min sambo påminner varann om saker i vardagen. Det är som du säger, alla saker hänger ihop. Tanken slog mig sist när vi hämta barnen och hon hade försökt klä upp sig med kort kort och högklackat inomhus. Första gången det hände tänkte jag att hon klätt upp sig för min sambo men jag tror att hon kanske gör det för att visa sig bra och lycklig? Jag tycker att det är jobbigt att hon ska skicka med så mycket saker till vårt hem så allt blir dubbla. Det känns som om hon måste släppa kontrollen lite med vad vi vill ha och planera i vårt hem. Någon med liknande erfarenhet?

• Anonym (Emma)

Jag tänker att hon kanske bara vill att barnen ska få ha sina saker jämt, oberoende av vems vecka det är. Att dom inte ska behöva känna att det är så uppdelat, precis som om en vuxen skulle få ha son mobil bara varannan vecka. Bord vara tryggt och bra för barnen. Dock blev det lite konstigt med lotion.. Har barnen bett om att få ta med sig sakerna?

Har någon tips hur vi får henne att förstå på ett bra sätt?

Jag förstår hur du menar med ditt inlägg. Att det inte ska va så uppdelat. Jag tycker att det är okej att ha med sig ett gossedjur, en film man inte hunnit se klart. Eller nått som barnen vill ha med själva. Men barnen vet inte ens om att mamma har packat ner hälften av sakerna. Det är orimliga mängder av saker. Och barnen blir ledsna när vi inte får med alla saker på bussen. Som du sa, lotion och tandborstar, nässprayer och massa olika saker. Det är som om dom ska på läger varje gång. Jag har frågat barnen men dom vet inte om att deras mamma har packat ner allt.

• Litet My

Be pappan bara ta med det viktiga då när han hämtar och låt henne köpa kläderna om det är viktigt för henne så köper pappan nåt annat?

• Anonym (kanske)

Hon kanske är orolig för att ni skall tycka att hon inte sköter sin del? Hon har kanske tankar om att det är hennes skyldighet?
    I stället för att irriteras över henne, kan pappan ha ett lugnt samtal med mamman och berätta vad som behöver skickas med och vad som inte behövs? 

• Lindsey Egot the only one

Du har inte tänkt på att det är barnens saker, deras tillhörigheter som de tycker om och vill ha. Fundera över det innan du anklagar mamman!

• Anonym (kanske)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-26 07:00:19 följande:
    Du har inte tänkt på att det är barnens saker, deras tillhörigheter som de tycker om och vill ha. Fundera över det innan du anklagar mamman!
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-26 07:00:19 följande:

Lotion o nässpray?

Barnen vet ju själva inte vad som är nedpackat...

Att kunna ha med vissa favoritsaker/kläder är en sak men när det rent logistiskt inte fungerar - de får ju inte med sig allt på bussen - så får man ju ta sig en funderare över vad som är viktigt...
Svar på tråden Varför skickar biomamman med massa saker hela tiden?