• Forumvärd

    Familjelivs julkalender. Vinn barnvagnsjogger!

    Var med och öppna luckan den 8 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna en Trille Jogger värd 1895 kronor


    Trille Jogger är en omtalad och populär jogging vagn från Danska Trille.
    För dig som vill löpträna och ha med dig ditt barn, är denna stabila lättviktiga alimiumvagn ett perfekt alternativ. Läs mer om vinsten här


    För att vinna vill vi att du delar med dig av ditt bästa recept på lussekatter eller saffransbullar. Hur gör du för att få dem riktigt saftiga och goda? Ska de vara med eller utan russin eller blandar du kanske rentav i vit choklad i degen?
    Berätta hur du gör, dela gärna med dig av receptet och laddar du upp en bild på bullarna ökar du dina vinstchanser än mer.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna.  Bäst bulltips i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar 8/12 och pågår fram till midnatt 8/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 9/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Solig

  • Svar på tråden Familjelivs julkalender. Vinn barnvagnsjogger!
  • Spionen

    Spionens minilussebullar!

    Ingredienser:

    50 g jäst

    5 dl mjölk

    170 g smör

    150 g kesella

    2 dl strösocker

    1 g saffran

    1 tsk salt

    2 msk vaniljsocker

    15 dl vetemjöl

    1 st ägg till pensling

    Jag använder alltid en skvätt vaniljsocker i mina bullar, så blir de lite sötare och mumsigare :) De flesta lussebullar är så himla stora, gör man de mindre blir de istället som små munsbitar! Mina blir ca 6-8 cm långa istället, vilket brukar uppskattas när sambons syskonbarn kommer på besök! De älskar minibullarna :)

    Värm smör och mjölk i en kastrull till fingervärme.

    Smula ner jäst i en rymlig bunke och häll i mjölkblandningen i bunken och blanda tills jästen löst sig.

    Blanda ner kesella, saffran, socker, vaniljsocker och salt.

    Tillsätt mjölet i omgångar tills du får en jämn och fin deg. Det kan behövas mer mjöl. Lägg en kökshandduk över degen och låt jäsa i ca 60 min.

    Knåda degen på mjölat underlag tills den är lättarbetad. Jag gillar minibullar, så jag brukar dela degen i ca 50-60 bitar. Snurra varje del (ca 1 cm bred och 10-15 cm lång) tills den är jämnlång. Snurra ändarna åt varsitt håll in mot mitten till lussebullsform. Lägg dem på en plåt med smörpapper. På med russin om så önskas och låt läsa i ca 20 min. Sätt ugnen på 225 grader.

    Vispa upp ägget och pensla bullarna lätt. Grädda mitt i ugnen i ca 5 min eller tills de blivit gyllenbruna. Ibland kortare, beroende på hur stora du gjort dem!

    Jag har tyvärr ingen möjlighet att lägga in en bild, men jag hoppas att jag gjort er nyfikna med mina minibullar ändå :)

    Motivering:

    Nu väntar vi vårt första barn, och lyckan är stor! Jag längtar verkligen tills vi kan använda en joggingvagn då jag älskar löpträning! Vi kommer utforska alla joggingstråk här där vi bor som en liten familj! Åh vad jag längtar! Om jag vann skulle verkligen vagnen komma till maximal användning :)

    Ursäkta om inlägget blir konstigt, skriver från min iPhone, och radbrytningarna brukar bli konstiga.

  • Ahaa

    Lussebullar i all ära, men ibland har man inte tid att ställa sig och baka när man har småbarn och suget smyget sig på. Då är mitt tips att baka saffransmuffins. Helt vanligt muffinsrecept plus saffran efter smak. Är man extra sugen och vill att det ska gå snabbt kan man använda sig av helt vanlig kakmix och tillsätta saffranet där. Nu för tiden finns även saffransextrakt i butikerna. Gjord på äkta saffran och en flaska motsvarar 1 g saffran (2 påsar), jättebra att ha hemmaåret om men särskilt i bråda jultider. Med kakmixen får man nygräddade saffransmuffins på ca 20-25 minuter. Perfekt! Jag vill vinna joggingvagnen eftersom vi just nu bara har en syskonvagn, vilken inte är det smidigaste att ta ut på tur när det blir dags att jogga av sig allt gott man sätter i sig i juletid. En månad med frosseri sätter sig på höfterna ;). Så en joggingvagn är verkligen vad som fattas för att ge det kommande nyårslöftet en ärlig chans och undanröja ursäkterna till varför man inte kan ge sig ut en runda.


    Ber om ursäkt för hopklumpad text men styckesindelningen vill inte fungera när man gör inlägg via mobilen
  • akleyan


    Fick mitt tredje barn i oktober, underbart att kunna vara hemma över jul och ta det lugnt. Eller ja så lugnt det nu går med tre ungar. Fick för mig att baka lussebullar härom dagen med 5 och 7 åringen, medans min lilla satt i bärsjalen på min mage (inte på sitt soligaste humör). Gick sådär. Vid utbakningen hade båda stora barnet gett upp och lillan skrek. Insåg att det skulle ta alldeles för lång tid att göra lussekatter, gjorde därför bullar med mandelmassa i. De blev VÄLDIGT goda. De är dessutom mjölkfria då lillan är allergisk mot komjölksprotein.

    ca 40 st stora bullar

    50 g jäst
    100 g mjölkfritt smör
    5 dl mandelmjölk
    225g sour supreme (mjölkfri "creme fraiche")
    1g saffran
    1,5 dl socker
    ca 17 dl vetemjöl
    0,5 tsk salt

    Smula jästen i en bunke, smält smöret och häll i mandelmjölk, ska bli fingervarmt. Häll det över jästen så att den löser sig. Häll i sour suprem, saffran, socker, salt och nästan allt mjöl och kör i degblandare tills degen är blank och släpper kanten, kommer vara lite kladdig ändå. Det är bara bra. Låt jäsa med bakduk i minst 1 timme.

    Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda, dela i 2 delar och kavla ut till stora fyrkanter. Bred på mjölkfritt smör, ca 50 g på varje halva och strö över riven mandelmassa ca 150 g på varje halva. Rulla ihop och lägg i bullformar. Låt jäsa med bakduk över i 30 minuter, Pensla sen bullarna med uppvispat ägg och strö över flagad mandel och pärlsocker, grädda i 10 minuter, mitt i ugnen i 225 graders värme.
  • BabaRataxes

    Mitt bästa recept är ett vanligt standard lussebulls recept men jag brukar alltid lägga till 2 ingredienser som är väldigt viktiga.
    Riven vit choklad och apelsinskal, lite efter smak men skalet av två rivna apelsiner brukar bli lagom.
    Den vita chokladen river jag och lägger i degen när jag kavlat ut den sen rullar jag ihop den och gör bullar i olika former.


    50 g jäst
    5 dl mjölk 3%
    150 g smör
    250 g kesella
    2 dl strösocker
    1 g saffran (2 kuvert)
    Skalet av 2 apelsiner
    1 tsk salt
    16 dl vetemjöl, eventuellt lite mer
    russin
    1 st ägg + 1 msk mjölk till pensling 
    Ca 200 g vit choklad


    Värm smör och mjölk i en kastrull till 37 grader (fingervarmt).
     Smula ner jästen i en rymlig bunke. Häll lite av den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills all jästen löst sig.
    Blanda i resten av vätskan.
    Blanda ner kesella, saffran, socker och salt och apelsinskal.
    Tillsätt nästan allt mjölet, gärna lite i taget och arbeta degen smidig.
    Tillsätt mer mjöl om det behövs.


    Täck över degen med en duk och låt jäsa i rumstemperatur cirka 60 minuter.


     Lyft upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den några minuter.
     Dela degen i cirka 30 bitar.
    Rulla sen bitarna till längder, cirka 2 centimeter i diameter.
    Snurra ändarna åt varsitt in mot mitten och lägg dem på en plåt som är smord eller klädd med bakplåtspapper.


    Tryck ner russin i snurrornas mitt och låt sen jäsa ytterligare 45 minuter till dubbel storlek.


    Sätt ugnen på 225 grader.


    Vispa upp ägget med 1 matsked mjölk och pensla bullarna med blandningen.


    Grädda mitt i ugnen cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.


    Ta ut bullarna och låt dem svalna på ett galler



    Jag ska bli pappa för första gången i februari och har löptränat hela mitt liv, det är min terapi och jag springer om jag är glad eller om något bekymrar mig.
    Tanken har slagit mig att tiden för mitt intresse ska bli mindre när barnet är fött därför hade det varit guld att vinna denna vagnen så att jag hade kunnat kombinerat ett av mina största intresse med mitt efterlängtade barn.
  • akleyan

    Opps, glömde motiveringen:  Jag vill vinna joggingvagnen för att jag längtar efter kunna springa igen. Att jag då även kan ta med mig lillan och springa när de stora barnen är på skola och förskola är optimalt.

  • schkog
    Dessa saffransbullar gör man på ett lite annorlunda sätt till skillnad från hur det brukar se ut. Här använder man bland annat vit baksirap, torrjäst och mjölkpulver och resultatet blir OTROLIGT saftiga bullar. Recptet kommer från en bloggkollega :)

    Saffransbullar
    48 bullar
     
    Degvätska:
    7,5 dl varmt vatten
    300 gram smör
    2,5 - 3 dl vit baksirap
    2 gram (4 kuvert) saffran
    1 ägg
     
    Torra prylar, blandas i vetemjölpaketet:
    2 kg vetemjöl minus 5 dl!
    2 påsar torrjäst för söta degar
    2,5 dl mjölkpulver
     
    Gör så här:
    Tärna ner smöret i det varma vattnet och låt det smälta. Tillsätt baksirap och saffran. Låt svalna till ca 45 grader och blanda sedan ner ett uppvispat ägg. Blanda ner mjöl/mjölk/jästblandningen succesivt medan degen blandas. Håll koll på slutet, degen är perfekt när den inte riktigt kan bestämma sig för om den vill fastna i bunken eller släppa kanterna. Jäs i 30 minuter under handduk. Baka ut runda, släta bullar. Jäs en gång till i 30 minuter under handduk. Pensla bullarna med vatten (inte ägg!) och grädda i 7-8 minuter i 200 grader När bullarna svalnat - Doppa dom i smält smöret och rulla i socker.
    ELLER - Istället för att baka ut runda, släta bullar. Kavla ut degen, fyll den med smör och mandelmassa, rulla ihop och gör bullar. MOTIVERING: Jag tror att en sån här vagn skulle få mig att börja ta tag i träningen och ge mig motivation till att komma igång. Jag skulle känna mig så fruktansvärt stolt om jag fick jogga omkring med världens finaste dotter i vagnen. Då skulle jag både kunna visa upp henne OCH att jag motionerar! :)

  • Loriyana

    Man kan använda vilket recept som helst sålänge man dubblar mängden smör + mängden saffran.

  • aysn


    Vi lagar dem med kesella och russin"kräm"!

    Smula ner 50 g jäst och rör ut den med 1/2 tsk salt. Smält 150 g smör och tillsätt 1 eller 2 påsar saffran (min man gillar bara en svag saffranssmak, så vi använder bara en påse) som har stötts i en mortel, 5 dl mjölk och 2 dl socker. Spaden ska vara fingervarm. Rör i jästen, 250 g kesella och 1 ägg och sedan ca 1 kg vetemjöl (eller lite mindre, man får känna sig fram). Låt degen jäsa, gärna länge. Lägg under tiden några paket ekologiska russin (russin är hårt besprutade, välj ekologiska!) i blöt och mixa dem sedan till en slät kräm.

    Sedan flätar vi degen till en vacker blomma med stjärna i mitten:

    Ta hälften av degen och kavla den till en tallriksstor cirkel, bred på russinkrämen och lägg sedan på andra hälften av degen, även den kavlad till en cirkel. Skär sedan tolv bitar, men inte ända in (man kan ställa ett litet glas eller något annat runt i mitten, så att man får en fin liten cirkel i mitten). Sedan tar man två bitar åt gången, vrider dem utåt och lägger ihop topparna. Inte så lätt att förklara, men ni ska få se bilden. Gör så med alla bitar och pensla konstverket med ägg. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter och sedan några minuter i 225 grader, så att ytan blir lagom brun.

    Man kan blanda choklad i russinkrämen eller hackade nötter, mandlar - vad som helst!
  • aysn

    Motivering: Efter så mycket bullbak måste man ju springa av sig lite En sådan vagn vore också perfekt i det skånska snöslasket, där det annars kan vara riktigt tungt att ta sig fram.

  • Kiwibaby
    Godaste saffransbullarna med vit choklad!!
    200 g smör
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    1 g saffran
    1/2 tsk salt
    2 dl socker
    ca 13 dl specialvetemjöl

    Fyllning:
    100 g smör
    200g riven vit choklad
    1/2 dl socker

    ägg och pärlsocker 

    Smält smöret och blanda i mjölken
    Rör ut jästen i fingervarmt degspad
    Blanda i saffran, salt och socker
    Tillsätt mjölet och arbeta till en smidig deg
    Jäs 30 min
    Dela degen och kavla ut två stora rektanglar
    Bred ut/fördela fyllningen 
    Vik rektangeln 2 gånger på längden
    Skär ca 2 cm breda remsor med en skåra i mitten
    Forma små nystan/knutar och lägg i bullformar på plåt
    Jäs 30 min
    Pensla m ägg och strö på pärlsocker
    Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca. 8-10 minuter


    Ursäkta bilden med mindre bra kvalitet, här är det mina två bustroll som rullar "vanliga" kusar.
    Jag vill väldigt gärna vinna vagnen då familjen kommer få tillökning till sommaren. Efter yngste sonen har jag verkligen kämpat för att komma i form igen och den här gången är jag fast besluten att komma igång så fort som möjligt med träningen... Långa promenader när storebröderna är i skolan och så småningom joggingturer är min plan och då vore en Trille jogger perfekt!!
Svar på tråden Familjelivs julkalender. Vinn barnvagnsjogger!