• Forumvärd

    Familjelivs julkalender 9/12. Vinn pottstol från Babybjörn

    Var med och öppna luckan den 9 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna en praktisk pottstol från Babybjörn.


    Bekväm för barnet
    Ergonomiskt utformad potta med mjuka former.
    Stadig konstruktion
    Pottan har högt ryggstöd och sköna armstöd.
    Lätt att hålla ren
    Innerpottan är lätt att lyfta bort, tömma och rengöra Läs mer om vinsten här


    För att vinna vill vi att du berättar om din mest minnesvärda jul! Var det julen då tomten snöade inne, när släkten samlades för första gången på många år eller kanske julen då du fick barn? Det kan vara en rolig, överraskande eller kanske sorglig jul, du bestämmer.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna.   


    Tävlingen öppnar 9/12 och pågår fram till midnatt 9/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 10/12.

    Vinnaren måste svara inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till!Solig

  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 9/12. Vinn pottstol från Babybjörn
  • Semlan

    Den bästa minnsvärda jul jag haft var när jag var ca 7år.

    Träden var vita och marken låg täckt med snö, hela familjen var samlade alla var glada och donade med julstöket, doften av julmat börja sprida sig i huset och man börja känna pirret i kroppen, det där magiska som jag hoppas alla barn känner dagen det är julafton. Snart ska Tomten komma. Efter Kalle Anka ropar någon att vi ska springa till fönstret, de ser något komma ut från den lilla skogsstigen, vi ser två lyktor lysa upp mörkret, och ut kommer hästar som drar en släde full med klappar och självklart så är det Tomten som kör, vi blev alla alldeles till oss och blickarna var obeskrivliga när tomten parkerade hästarna utanför huset och klev in. När Tomten sen skulle åka vidare så stod vi och spana i fönstret, förväntansfulla på att få se tomten åka upp i skyn, men det hände aldrig och det ifrågasattes självklart, till svar fick vi att hästarna var trötta och inte orkade flyga.

    Det är den bästa julminnet jag har och det ger än idag en pirrande känsla när jag tänker på det. Nu när jag själv har barn så funderar jag på hur jag ska kunna toppa det där, någon som vet var man kan hitta flygande renar!?

  • M i l l a n

    En jul som etsas sig fast i mitt minne är tyvärr också den värsta. Jag var 21 år och hade precis fått mitt första barn. Min pappa hade gått bort när jag var 11 år. Den sommaren när jag var 21, så gick även min mamma bort. Hon hade varit sjuk ett tag, men jag hade inte väntat mig att det skulle vara så illa att hon dog. När hon hastigt gick bort hade jag inte hunnit berätta att jag var gravid. Jag hade dragit ut på det för jag ville inte oroa henne i onödan när hon var sjuk. Den julen satt jag med en liten nyfödd bebis, men sorgen efter min älskade mammas bortgång gjorde att jag inte kunde glädjas åt detta lilla mirakel. Hade alltid haft en föreställning över hur glad min mamma hade varit att fira jul med sitt första lilla barnbarn. Efter shocken så hade sorgen och saknaden tagit över. Hela julen passerade förbi som i ett töcken av tårar. Julen är i mitt sinne den högtid då man samlar familjen. Men den julen kände jag mig ensam och övergiven. Insåg då att det som funnits kvar av min barndoms familj var utraderad. Nu fick jag bygga upp en egen familj.

    Jag är nu glad för varje jul som jag får fira med mina 3 barn. För jag vet att man inte kan ta livet för givet. Berättar ofta för mina barn hur mormor och morfar var, och försöker föra vidare deras kärlek som de gav mig som barn.

    Pottan skulle vara bra till min lilla sladdis som är 14 månader. Har ingen potta kvar sen mina två första barn var små. Så det skulle vara jättekul att vinna en.

  • ccaammii

    Mest minnesvärda julen var år 1999 när vi firade jul och nyår i norge hos min äldsta syster. Hela familjen var samlad kring ett norsk julbord och stämningen var på topp. Det var snö och deras vackra utsikt över fjäll skapade en mysig känsla. Eftersom det var millennieskifte firades nyåret stort i stan med massvis fina fyrverkerier. Jag glömmer det aldrig!

    Lille grabben ska snart börja potträna
    så fort det blir lite spring i bena
    hoppas ni kan lotta
    så att jag vinner denna potta

  • Jennyorust

    Vi firade jul hos svärföräldrarna med resten av syskonen och deras familjer.
    Det var trevligt med mat och allt ända tills de säger till att vi ska se på en film de har fixat.
    Jajjemen, kul tänkte vi.
    Men filmen - 3,5 timma lång super 8 utan ljud..... Min sambo var endast med 10 minuter i slutet dessutom.
    Där var den julstäminingen över lixom, slutade med träsmak i rumpan och trötthet!

    Lilleman 20 månader  behöver börja träna så att vi snart slipper blöjorna!
    Så en BabyBjörnpotta vore super!

  • Aprildimma
    M i l l a n skrev 2013-12-09 14:18:31 följande:
    En jul som etsas sig fast i mitt minne är tyvärr också den värsta. Jag var 21 år och hade precis fått mitt första barn. Min pappa hade gått bort när jag var 11 år. Den sommaren när jag var 21, så gick även min mamma bort. Hon hade varit sjuk ett tag, men jag hade inte väntat mig att det skulle vara så illa att hon dog. När hon hastigt gick bort hade jag inte hunnit berätta att jag var gravid. Jag hade dragit ut på det för jag ville inte oroa henne i onödan när hon var sjuk. Den julen satt jag med en liten nyfödd bebis, men sorgen efter min älskade mammas bortgång gjorde att jag inte kunde glädjas åt detta lilla mirakel. Hade alltid haft en föreställning över hur glad min mamma hade varit att fira jul med sitt första lilla barnbarn. Efter shocken så hade sorgen och saknaden tagit över. Hela julen passerade förbi som i ett töcken av tårar. Julen är i mitt sinne den högtid då man samlar familjen. Men den julen kände jag mig ensam och övergiven. Insåg då att det som funnits kvar av min barndoms familj var utraderad. Nu fick jag bygga upp en egen familj.
    Jag är nu glad för varje jul som jag får fira med mina 3 barn. För jag vet att man inte kan ta livet för givet. Berättar ofta för mina barn hur mormor och morfar var, och försöker föra vidare deras kärlek som de gav mig som barn.
    Pottan skulle vara bra till min lilla sladdis som är 14 månader. Har ingen potta kvar sen mina två första barn var små. Så det skulle vara jättekul att vinna en.
    Fick tårar i ögonen när jag läste. Måste vart fruktansvärt så ung som du var. Vad stark du var som klarade dig igenom detta!
  • M i l l a n
    Aprildimma skrev 2013-12-09 16:16:03 följande:
    Fick tårar i ögonen när jag läste. Måste vart fruktansvärt så ung som du var. Vad stark du var som klarade dig igenom detta!
    Det var verkligen en svår tid. Tårarna rann när jag skrev ner detta och tänkte tillbaka. Den tiden kändes det som jag åldrades många år i själen. Mina föräldrar dog alldeles för tidigt, och det är mycket jag skulle ha velat fråga dom nu som vuxen. Som tur är så har jag mina underbara barn och make, vilka är min stora glädje och stöd i livet.
  • cloudberry79

    Min mest minnesvärda jul var när vi kom hem med vår stora pojke, som fyllde sex år för ett tag sedan. Han föddes den 18 oktober men första hempermisen från neonatal fick vi på julafton. Julkorten det året var en liten, liten tomtenisse med matningssond och alldeles för stor tomtedräkt i storlek 50. Nästan hela julafton låg han och sov, väl inbäddad i liggkorgen till vagnen och jag minns inte ens vad jag fick för julklappar, för den bästa julklappen var att han överlevde och att han fick vara hemma hos mig och min man, hans pappa. 

    Jag vill vinna pottstolen för att lillasyster envisas med att huka sig ner på hallmattan och slå en drill så fort hon är naken. Vi är lite trötta på att torka mattan och låtsas som ingenting när gästerna kliver över den, så nu är det dags för en bekväm potta!



    God Jul 2007, numera en sexåring!
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Run to the hills

    Min mest minnesvärda jul var när jag var i gränslandet mellan att tro på tomten och inte. Jag var tveksam till att tomten fanns men var inte helt säker på min sak. På julafton såg vi plötsligt en tomte utanför huset. Vi bor granne med en minigolfbana. Det hade kommit säkert en halvmeter snö, men tomten drog in där och vandrade mellan banorna med sin lykta. Efter mycket om och men bestämde han sig till slut för att komma in till oss. Och det konstiga var att alla i familjen var hemma. Till och med pappa! Är fortfarande, 25 år senare, lite osäker på vem det var. Det kanske var den riktiga tomten som kom till oss den julen :)

    Min äldsta hade blöja tills hon var drygt tre år. Lillebror är 18 månader och sa i helgen "bajs!" och när jag kollade blöjan hade han bajsat! Kändes helt otroligt att han kunde signalera det och hoppet om att han ska bli blöjfri lite tidigare än storasyster föddes hos mig. Därför skulle jag vilja vinna denna potta som jag haft ögonen på men inte kommit mig för att köpa.

  • Svrv

    Min mest minnesvärda jul var den dagen jag fick reda på att tomten inte finns. 

    Efter Kalle Anka, julmat och diverse dåliga skämt  var det äntligen dags för det alla hade väntat på. Alla vi barn samlades vid fönstret och väntade spänt på att tomten skulle komma. När tomten knackade på rutan hoppade alla barn upp i soffan och tittade på honom med skräckblandad förtjusning. Paketöppningen började och tog slut lika fort. Glada och nöjda satt vi och lekte med våra nya saker. En halvtimme senare hör jag min kusin som ropar "men tomten är här igen". Vi kollade ut genom fönstret och där står då en annan tomte och dansar med våran sopkvast. Varför kommer tomten tillbaka? undrade vi alla.

    Föräldrarna fick det svettigt om öronen när vi frågade varför det kom två olika tomtar (den sista tomten hade tagit fel hus).

    Varför jag vill vinna pottan är enkelt - jag har en 4-månaders flicka som förbrukar blöjor på rullande band och det känns som att hon kommer spendera större delen av sin tid på pottan (skämt åsido). Så en bekväm potta är bara ett plus.

  • Haannaaa

    Jag var 11 år gammal denna minnesvärda jul. Varje år åker vi till min mormor, det gör vi fortfarande. 
    Dagen innan jul så var jag och min lillasyster jätte spända och såg fram emot att tomten skulle komma, allt godis och all god mat som skulle vara. Jag ska inte glömma att skriva presenterna!
    Mamma och pappa var glada och hade packat ner alla julklappar som skulle med till mormor. 
    Dagen gick och vi alla gick och la oss, det var svårt att somna. Tillslut hade jag somnat, men vaknade av hemska magsmärtor, jag mådde jätte illa och reste mig för att gå på toa. På vägen till toaletten hade vi en tv... Jag spydde ner hela tv:n och hela tapeten.. Jag hade alltså drabbats av magsjuka. Min mamma for upp ur sängen och sprang med mig till toaletten där jag spydde ännu mer. 
    Dagen efter, alltså självaste julafton låg hela familjen och spydde, aa förutom min kära mamma som aldrig haft magsjuka. Den julen spenderades i sängen, febrig och svettig. Ingen mat kunde jag äta. Det var hemskt! 

    Idag undrar jag.. Vi hade ätit på en kinaresturang någon dag innan, tänk om det var matförgiftning vi alla drabbats av.. Hmm, jag undrar varför morsan min klarade sig isåfall! Haha! 
    Ja, det var inte rolig jul! Men ett fruktansvärt skojsigt minne. Jag fick ändå fira jul i samma hus som min familj. Även fast vi bara låg stilla hela dagen och kvällen. 

    Varför just jag vill vinna detta pottan är för att jag och min fästman väntar nu vårat första barn. Jag är gravid i vecka 17 och är lyckligare än någonsin.
    Jag tycker det vore roligt att överraska mannen min med denna söta potta! Han kommer bli jätte glad ^^
    Här börjar vi tidigt! :D

  • Andersson85

    En minnesvärd jul var det året mormor firade med oss. Min mamma, som alltid står för julbordet jobbade på dagen. Det blev pappa som med hjälp av oss fick ordna bordet som skulle stå klart tills mamma kom hem. Det var alltså mycket spring och stress från oss alla då ingen var van vid det. Varken jag eller min syster var så gamla. Vi hade en hund som var tokig i paket då också. Hursom, när vi alla sprang omkring missade vi att ha koll på hunden och hon passade såklart på att springa till granen och norpa paket. Mormor som fick syn på henne försökte stoppa henne. Hunden snodde runt, fastnade i granen så den välte.. Rakt över mormor som trillade i golvet. Vi hörde ett brak och sprang in och räddade mormor från granen. Mormor var hel, granen hyfsat hel, en del paket lite blöta och söndertuggade men vi skrattade gott och fick mamma att skratta högt när hon kom hem!

    Skulle passa bra med en babybjörnpotta till vår snart 2-åriga lilla busloppa!

    Hade vart en perfekt present till hans 2-årsdag i december samt underlätta i jakten på hans blöjfria liv!

  • MammaMia93

    Min mest minnesvärda jul var utan tvekan julen 2011. Jag har alltid älskat julen, men just detta året var jag konstant sur och tvär pga att jag var höggravid och hade gått över tiden med 5 dagar. Jag ville bara ha ut min efterlängtade son, men samtidigt ville jag absolut inte föda på självaste julafton.
    Jag fick sms efter sms av vänner och familj som frågade om det var på g ännu hela dagen. Hade ont i ryggen, var tung och svettades som en gris, det värsta som fanns var när folk pratade med mig.
    Det bästa den julen var att jag slapp fira den uppe på förlossningen!

    En potta skulle vara perfekt till vår snart 2 år gamla son som vill vara med när vi går på toa. Han vill lära sig märker man och då vill vi uppmuntra det! Utan press och stress.


    Elliot 30 December 2011 <3
  • hejsan01

    jag hoppas och tror att denna jul kan platsen som bäst hittills kamma, 
    nu har jag en liten son som jag tror kommer gilla densamma. 
    tomten, paket och kanske lite skinka smaka få, 
    jag tror denna jul kommer att finnas i mitt minne då. 

    jag om tidig potträning mycket läst har, 
    nu bara ett problem finns kvar, 
    ingen potta vi äger att öva på, 
    jag sätter mitt hopp till att denna vinst få! 

  • MaaxMaax

    Min mest minnesvärda jul var då jag för första gången firade utan familjen.

    22år gammal var reste jag till Rom den 22 december, för att vara med och förbereda ett stort internationellt ungdomsmöte, ca 45-50tusen deltagare, anordnat av en kristen kommunitet med bröder (och systrar från en annan ordern). Det var hårt jobb och mycket slit för att få till allting till den 28de då de flesta skulle anlända. 
    Men juldagen fick vi volontärer ändå chans att fira lite tillsammans. Vi var unga vuxna från hela världen, många av oss kände varandra sedan tidigare, andra var nya. Vi åt god men enkel mat tillsammans, och tog del av varandras berättelser om julfirande, samt sjöng tillsammans på engelska, eller det språk man kunde. Sedan fick vi även ta del av en polsk tradition som innebar att man fick ett tunt oblat-liknande bröd som man skulle gå omkring och dela med varandra samtidigt som man önskade varandra God Jul och lycka.
    I Rom slutar kollektivtrafiken rulla rätt så tidigt på helgdagarna, så jag och en nära vän från Holland fick ta oss tillbaka till det nunnekloster där vi bodde under vår vistelse. Vi fick dela en julmåltid med alla dessa systrar som också var från stora delar av världen. Vi skrattade mycket, och umgicks. Till skillnad mot vad många kanske tror så är munkar och nunnor inte alls stela och tråkiga, tvärtom! Och några av systrarna var i vår egen ålder, så vi blev goda vänner.
    Senare på kvällen firade vi julnattsmässa tillsammans i deras kapell. Fyra katolska präster gästade - de var från USA, Holland, Frankrike och Italien - och fast vi inte förstod så mycket då det mesta var på italienska så var det fantastiskt vackert. Levande ljus, rökelser och musik.
    Efter mässan hade de dukat upp med kakor, chips och snacks. Dessutom fanns ett dryckesbord, med saft, läsk, samt champange, vin, Limoncello och Martini...
    Vi samtalade och hade trevligt, nunnorna, prästerna och vi.
    När vi slutligen gick för att lägga oss, strax efter midnatt, upptäckte vi att nunnorna hängt en påse med hemmagjorda chokladpraliner på vårt dörrhandtag.

    En underbar jul som jag aldrig kommer att glömma!

    Om jag vinner kommer pottan ges bort i present till ett ungt par som snart ska få sitt första barn. Pappan är en god vän som känns som en bror för mig, och som har genomgått en hel del mycket svåra saker. Han är så glad för sin lilla familj och för sitt ofödda barn, och det vore roligt att få ge honom något fint och användbart!



    Åh, jag blev så glad, trodde inte jag hade några bilder från den kvällen, men hittade denna!
    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • 81 an

    År 2012 skedde mycket spännande i mitt och mannens liv. Vi flyttade till radhus och fick vårt 1:à barn.
    Julen 2012 ville vi därför att den skulle bli speciell så vi gjorde upp planer med våra familjer om att fira i vårt hus med vår goa dotter. Dock blev julen långt ifrån vad vi önskat pga magsjuka. Mannen blev tom så dålig att ambulans fick tillkallas. Så julen 2012 kommer jag alltid minnas som julen då inget blev som det va tänkt.

    Vår dotter är nu snart 2år och verkar tycka babybjörn pottorna på förskolan är intressanta. Därför hade det varit suveränt att ha en likadan här hemma.

  • LisaW81

    Julen har alltid varit speciell för mig, det är en helg som genom åren gett mig många varma och kärleksfulla minnen. När det för ett par år sedan visade sig att jag och min man inte kunde bli föräldrar utan hjälp av IVF rasade mycket och däribland min känsla för julen... Istället för en varm och mysig högtid blev denna helg nu bara en påminnelse om hur mycket vi saknade den sista pusselbiten i vårt liv... Men efter år av kämpande slog den största av drömmar in, vi blev gravida på vårt 7e försök! I februari i år blev vi föräldrar till en underbar liten kille som nu snart blir 10 månader Vad kan för oss inte vara mer fantastiskt än att nu få förbereda inför vår första jul som en, i våra ögon sett, komplett familj - en sån lycka! Så den bästa julen tror jag mig alltså ännu inte haft utan denna som nu kommer hoppas och tror jag kommer skina lite extra tack vare vår lilla stjärna :)! Pottan vore en kul grej, trots att den inte är till nån tjej. Vår lille kille ska snart potta börja träna, och vem om inte han borde denna fina förtjäna?!

  • Forumvärd

    Tack för att ni har delat med er av fina men även sorgliga julminnen. Jag hoppas alla får en fin och underbar jul i år. {#emotions_dlg.flower}

    Dagens vinnare blev cloudberry79Solig Ett stort grattis till dig!
    Inboxa din adress, din mejladress och mobilnummer till mig. Jag måste ha det inom en vecka annars går vinsten tyvärr vidare.


    cloudberry79 skrev 2013-12-09 18:10:26 följande:
    Min mest minnesvärda jul var när vi kom hem med vår stora pojke, som fyllde sex år för ett tag sedan. Han föddes den 18 oktober men första hempermisen från neonatal fick vi på julafton. Julkorten det året var en liten, liten tomtenisse med matningssond och alldeles för stor tomtedräkt i storlek 50. Nästan hela julafton låg han och sov, väl inbäddad i liggkorgen till vagnen och jag minns inte ens vad jag fick för julklappar, för den bästa julklappen var att han överlevde och att han fick vara hemma hos mig och min man, hans pappa. 

    Jag vill vinna pottstolen för att lillasyster envisas med att huka sig ner på hallmattan och slå en drill så fort hon är naken. Vi är lite trötta på att torka mattan och låtsas som ingenting när gästerna kliver över den, så nu är det dags för en bekväm potta!

     


    God Jul 2007, numera en sexåring!

  • Haannaaa
    cloudberry79 skrev 2013-12-10 12:20:19 följande:
    Vad glad jag blir {#emotions_dlg.flower}
    Grattis! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Familjelivs julkalender 9/12. Vinn pottstol från Babybjörn