• EssEss

En 6-månaders mat

Min dotter är strax över 6 månader och som säkert många andra föräldrar känner jag mig lite smånojjig över hennes matvanor.

Vi ammar nästan ingenting längre (ca 1 ggr/dag). Det är ett val som vi har gjort så ni som tänker predika om att amning/ersättning ska vara huvudfödan vid 6 månader kan hålla det för er själva tack. Dottern har börjat kräkas efter vi ammat och ersättning vägrar hon..

Detta är ungefär vad hon äter på en dag och när:
    3-4 : Nattmat, 240 ml majsvälling
    7-8 : Frukost, 1/4 - 1/2 portion gröt + smörgåsrån eller brödbit
    11-12 : Lunch, 1/4 stor burkmat + 1/2 liten päronpuréburk
    14-15 Mellanmål, Nästan en hel "bebisyoghurt" från Nestlé / amning
    17-18 Middag, 1/4 - 1/2 burkmat
    20 - Kvällsmål, 240 ml majsvälling

Tycker att det känns så lite (speciellt den "riktiga" maten). Vet många 6-månaders som äter nästan en hel burkmat. Jo, alla barn är individuella och egentligen borde jag väl inte oroa mig då hon är pigg och glad.

Hur ser era 6-månaders matvanor ut ?

• Svar på tråden En 6-månaders mat
  • Anneli 87

Tycker inte att det låter lite. Går hon upp som hon ska och sådär så är det ju inga problem. Tror att min dotter när hon var 6 månader åt sådär, kanske lite mindre tom. Dock ammade jag 2ggr under dagen också. Tycker du ger tillräckligt. Sedan är det ju individuellt hur mycket en bebis äter och behöver också men som sagt om hon är pigg och glad så ska det väl inte vara några problem :)

• Duckan

Jag ammade lite mer under dagen än vad du gör, som utfyllnad, men annars ganska snarlikt. Inga nattmål dock. Dottern åt en ½ stor burk till lunch och middag. Har du provat att ge mer mat och mindre fruktpuré?

• Natulcien

Varför oroar du dig? Går hon ner i vikt? Du skriver ju att hon är pigg och glad, och går hon upp i vikt så finns ingen anledning till oro.
    Vår son helammades i samma ålder, så jag tycker att din dotter äter väldigt mycket.

Sen är det ju så (utan att "predika", bara rena fakta) att så små bebisar oftast inte är redo för så mycket fast föda som er dotter får, och det kan vara därför hon har svårt att få i sig mer.
    Har du provat att blanda välling och ersättning och successivt öka mänden ersättning för att vänja henne vid den?

Svar på tråden En 6-månaders mat