• Mommy

Svullna fötter och ben -havandeskapsförgiftning??

Hej!
    Mina fötter (upp till knäna) har blivit rejält svullna denna veckan. Jag har ont och har gått upp ca 3 kilo bara denna veckan. Jag läste någonstans att det kunde vara ett tecken på havandeskapsförgiftning och blev jätteorolig. Någon som vet??
    Tack!

• Svar på tråden Svullna fötter och ben -havandeskapsförgiftning??
  • Pojkmamma

Du skall helt klart kolla upp det. När har du tid på mvc nästa gång? Vilken vecka är du i?

• Mommy

Hej!
    Jag är i vecka 25 och har nästa tid hos BM den 19/8. Det dröjer ett tag alltså...

• Pojkmamma

Jag tycker att du skulle få ditt blodtryck kollat i alla fall. Eventuellt ett urinprov också för att se efter äggvita. Jag fick min havandeskapsförgiftning konstaterad i vecka 40 och blev då igångsatt efter 2 dagar.

• Milda

Svullna fötter och ben behöver inte alls betyda havandeskapsförgiftning men fråga din BM om du är orolig. Om du har massa andra symptom som tyder på havandeskapsförgiftning så är det ju lite mer allvarligt.
    Det är jättevanligt att man som gravid samlar på sig vatten och svullnar upp, speciellt om det är varmt eller om man sitter stilla långa stunder.
    Bästa tipset är att röra på sig mycket, dricka mycket vatten och lägga fötterna högt när man kan.....

• Mommy

Usch, jag får inte tag i BM... Hoppas på fler svar från er...

• Pojkmamma

Ett blodtryck skulle ju vårdcentralen kunna ta. Känner du av någon huvudvärk eller tryck i huvudet?

• Mommy

Hej!
    Ingen huvudvärk eller tryck i huvudet alls.
    Jag är väldigt tacksam för din hjälp!!

• Niquilota

Jag tror inte att det är så mycket något svar från oss kan göra. Tror dock att det är vanligare att man svullnar häftigt i ansiktet vid annalkande havandeskapsförgiftning, som Milda skriver så är det mycket vanligt med svullna fötter (mina har svullnat nåt makabert de sista dagarna, tror att värmen är en stor bov i detta drama). Huvudvärk, ögonflimmer, mm är andra symptom.

Du kan kolla blodtrycket och ev äggvita i urinen hos din husläkare om du inte får tag på din bm. I värsta fall får du åka in till akuten. Du har tid på dig! Hoppas att det inte är någon fara!

Annika

• buzan

köp stöd strumpor på apoteket. dyra men bra. inte så kul att gå med på sommaren men det känns skönt om benen

• Mallan76

Jag är jättesvullen, men min BM säger att det är helt i sin ordning så länge jag inte har blixtrande huvudvärk. Det enda som hjälper är att dricka mycket (man kan tro att det borde vara tvärtom), hålla benen i högläge, använda stödstrumpor och VILA mycket!

Högt blodtryck+protein i urin+svullnad kan vara havandeskapsförgiftning.
    Så länge blodtrycket är OK och du har 0 protein i urinen kan du vara lugn.

Svar på tråden Svullna fötter och ben -havandeskapsförgiftning??