• Forumvärd

    Familjelivs julkalender 19/12 Vinn en amningskudde!

    Var med och öppna luckan den 19 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna en Saltnäs Amningskudde!


    Läs mer om amningskudden här


    För att vinna vill vi att du berättar hur det gick till när tomten avslöjades hos er! Det kan vara när du själv var liten, eller handla om dina egna barn eller barn du känner.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna


    Tävlingen öppnar 19/12 och pågår fram till midnatt 19/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 19/12.
    Vinnaren måste svara inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte

  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 19/12 Vinn en amningskudde!
  • Liljan77

    Vi hade ingen tomte hemma o vi fick aldrig lära oss att tro på tomten. Fantasi uppmuntrades inte i mitt barndomshem.
    Min son tror fortfarande på tomten o det kommer han att få göra ett tag till.
    Fast hur länge till vet jag inte,då en tjej i hans grupp i måndags hade sagt att det inte finns någon tomte o att det var bara bebisar som trodde på sånt.

    En amningskudde hade varit en perfekt present till förhoppningsvis snart kommande bebis.
    Min fick fötter på öppna förskolan.

  • LeClerc

    När vi var små brukade farmors granne vara tomte. Min lillebror var tre-fyra år och blev rädd när den bullrige tomten stövade in. Han kröp in under matbordet, som hade lång duk, och gömde sig tillsammans med farmors pudel.

    "Tomten" kunde förstås inte låta bli att försöka locka fram den lille killen. Han försökte locka genom att läsa upp brorsans namn på paketen, fråga om han kunde få hjälp att dela ut sakerna osv. Lillebror vägrade komma ut.

    Till sist kröp grannen fram och kikade in under duken. Det skulle han inte ha gjort, för farmors pudel fick tokspel och började stormskälla. Hon blev väl också rädd när den skäggige gubben stack in ansiktet haha. Grannen slängde sig bakåt, men vid det laget hade Daisy redan fått tag i tomteskägget och slitit av honom masken! Det slutade med kaos och skrik och en hel del skratt, men lillebror satt kvar under bordet tills grannen gått hem. Skrattande

    Jag vill vinna amningskudden för att den skulle bli en fin present till min kompis som snart får sitt första barn!

  • adrianleon

    När jag och mina syskon var små, upptäckte vi ganska snabbt att alla andra fick julklappar utom vi, det fanns inte ens endaste julklapp under grannen hemma hos oss, oh fy vad ledsna vi var, ända fram tills lillejulafton för ca 20 år sedan, då vakna min bror mitt i natten och väckte mig, vi smög då ner för vi hörde ljud från nedan våningen, och där stod mamma och pappa och lade klappar under granen, dom såg oss inte trodde vi. Vi smög till sängs igen, o herrehud va det fanns fjärilar imagen, kom aldrig till ro. På morgonen vakna vi tidigt och sprang direkt ner och kolla under granen, det va tomt. Mamma kom, ja tomten såg nog er när ni smög i natt. Oh vad vi vänta och vänta, vi åt, kollade på kalle anka, inga julklappar alls fick vi. Vi var riktigt ledsna. Tillslut vid 20 tiden knackade det på dörren, utan för stod en säck med julklappar. Oh då var vi lyckliga. Minns det som det var igår. Vilkenfin amningskudde, den skulle komma väl till pass hemma hos oss. Har fått mycket problemmed ryggen under graviditeten, kanske denna kan hjälpa lite, och lilla bebisen får ligga bra. Hoppas på tur och håller tummar och tår att jag dennA vinst får. God jul på er alla

  • tikki masala

    Igår kväll när mormor pratade med min dotter om julklappar och vad hon önskade sig sa hon- Du kan lika gärna ge julklappar till Ingegerd (min moster). För jag vet att det är hon som är tomten. Men va! sa vi. Nä varför tror du det?  Jo för förra året när tomten kom så kunde man ju se hennes ansikte från sidan av skägget.  Tomte
    Alla andra år har det vart mormor som varit tomte, men i år ska vi försöka hitta någon annan tomte o se vad hon tror då.

  • tikki masala

    Och jag skulle älska att få en amningskudde då jag väntar mitt andra barn nu och med min första hade jag det så knöligt med kuddar som jag försökte få till. Skulle underlätta väldigt med en riktig amningskudde! Och vilken fin julklapp till mig Solig

  • LillsmurfanLisa

    Jag minns inte hur gammal jag var, men jag minns att vi firade jul på landet i Bergslagen det året. Kanske skulle jag fylla fem eller sex år en månad senare. Jag hade börjat ana att tomten kanske var ett påhitt men tyckte ändå att det var roligare om det inte var så. Eftersom jag var yngst var jag också den enda bland julfirarna som inte var helt på det klara med att tomten inte fanns på riktigt.

    Utan att jag hade märkt det hade en från den manliga sidan av släkten smitit ut och plötsligt hördes en bjällra på vägen utanför. Jag tittade ut genom fönstret och där kom tomten gåendes i snön, med lykta och allt. Jag minns fortfarande känslan av att han nog faktiskt fanns på riktigt i alla fall. Ho, ho, ho lät det i dörröppningen när han klev in och jag blev nyfiken. När han sedan satte sig ner mitt i vardagsrummet för att dela ut klapparna såg jag det - han hade ring i örat! Ingen riktig tomte skulle ha ring i örat i min värld. När jag tittade mig omkring insåg jag dessutom att min äldre kusins pojkvän inte var på plats och då ramlade polletten ner. Tomten fanns inte! Det fascinerande är att jag inte var besviken alls. Snarare stolt över att jag nu "gått över till de vuxna" och avslöjat dem. Jag kände mig smart.

    I mars beräknas mitt första barn komma och en amningskudde i julklapp skulle vara guld värd. Dels för att den går att sova med, som avlastning, redan nu och dels för att förbättra ergonomin vid de otaliga amningsstunderna jag har förstått att jag har framför mig under våren, när Grodan behagat komma ut. Eftersom jag dessutom kommer att kombinera bebis med fortsatta studier skulle det vara skönt att slippa tänka på ytterligare en utgift och istället bara njuta av att vara tillsammans med mitt barn. 

  • c4trin

    Jag var inte gammal (2-3 år) när de försökte sig på att min morbror skulle vara tomte ett år. Jag tittade på honom och sa min morbrors namn. Sedan dess har jag inte riktigt köpt de där med tomten tyvärr, det verkar vara så härligt att tro på den magin :)

    Min egen lille son hoppas jag dock vi kommer att kunna få att tro lite längre :)


    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
  • Livlig

    Hej 
    När jag var lite var det en SKIT OTÄCK granne som klädde ut sig och gav presenter till alla barn på gatan. Det var liksom ingen gullig tomte utan det var riktigt otäckt. 


    Alla syskon i min familj var asrädda för den tomten och vill inte att han skulle komma, alltså vi var hellre utan klappar än att träffa honom. 

    Mina föräldrar var liksom tvugna att berätta att det var han som klätt ut sig, Han kom varje år till oss, och mot slutet drog vi av honom skägget och skrattade.  
    ( Det var otroligt generöst av grannen att köpa presenter till alla gatans 30-40 ungar, men det blev för dyrt och han blev tungen att sluta efter många år.) 

    Jag vill vinna en amingskudde eftersom jag väntar en bebis och jag vill ha det bekvämt under amningsstunden. Jag är halvvägs och har liksom redan tröttnat på att vara gravid-  Inte nog med att jag ska bära barnet i 9 månader, det är inte klart sedan, sedan ska man vara mjölkcentral 24/7.  Så en kudde skulle VERKLIGEN sitta på sin plats. 

  • Jungblom

    När jag var liten avslöjades tomten först när vi fattade misstankar om varför vår granne alltid kom strax efter jultomten gått. Men sanningen att säga är den att mina två yngsta syskon fortfarande inte vet vem tomten var när vi var små, detta retar vi dem fortfarande för varje år.


  • Jungblom
    Jungblom skrev 2013-12-19 17:27:56 följande:
    När jag var liten avslöjades tomten först när vi fattade misstankar om varför vår granne alltid kom strax efter jultomten gått. Men sanningen att säga är den att mina två yngsta syskon fortfarande inte vet vem tomten var när vi var små, detta retar vi dem fortfarande för varje år.

    Jag vill vinna kudden då jag nu i dagarna väntar mitt tredje barn och det vore ljuvligt att ha en julklapp till den lilla krabat som gömmer sig där inne, vad passar då inte bättre än en fin amningskudde som kan användas vid de härliga amningsstunderna framöver.
  • Juronjaure

    Förra året avslöjades tomten av systersonen på 2,5 år. Jag hade propsat på att vi skulle ha tomte eftersom jag tyckte det var viktigt att systersonen fick samma magiska känsla av tomten som jag själv hade när jag var liten. Morfar fick ställa upp!

    Tomten kom, systersonen blev livrädd och hoppade upp i min famn och skakade som ett asplöv. Han tittade på tomten och fick fram ett "Pappa? Pappa?" Pappa som stod en bit bort påkallade uppmärksamhet och lillpojken såg ännu mer förvirrad ut, scannade av rummet med blicken och utbrast sedan: "Offa! (morfar) Offa? Offa!" Avslöjad...

    Han var dock fortfarande skeptisk till att gå fram och ta emot paketet...

    Under året som gått har systersonen nämnt tomten ett par gånger och att det minsann var morfar som var tomten. Så mitt jobb i år har varit att försöka övertyga den kloka gossen om att det nog finns en riktig tomte OCKSÅ. EN riktig tomte, och så såna där låtsas-morfar-tomtar...

    Amningskudden kan bli första julklappen till vår kommande pluttis. Jag funderar över hur jag ska få pluttisen att tro på tomtens existens. I synnerhet då kusinen finns här och kan avslöja att tomten bara är fejk...;)

  • Claudia gbg

    Hemma hos oss avslöjades tomten när min make, barnens pappa, skulle vara tomte. Dottern tyckte att tomtens underskägg precis såg ut som pappas. Och tomten luktade pappa. Och lät som pappa. Vi vuxna fick ett skrattanfall varpå tomten fick väldigt bråttom att dela klart paketen och sen iväg. Dottern vinkade lite besviket av honom med orden "vilken surgubbe!"

    Amningskudden skulle vara en perfekt julklapp till värkande rygg och kommande bebis! <3

  • SR87

    När jag var 3 år skulle jag ge bort mina nappar till tomten. När det knackade på dörren sprang jag gladeligen för att öppna med famnen full med nappar. Tog en titt på tomten och tvärvände tillbaka in i vardagsrummet och skrek hysteriskt "JAG VILL INTE GE MINA NAPPAR TILL GÖRAN" (min farbror) - Vi väntar nu vårt andra barn som är beräknat i maj. Till sonen hade vi ingen amningskudde, men vi skulle nog behövt det egentligen då det blev lite otympligt att stapla vanliga kuddar i längden. Oftast så låg jag och ammade de första månaderna. Och med en svinkterruptur i bagaget vill vi såklart att det ska bli så bekvämt som möjligt efter nästa förlossning.

  • Ahaa

    Jag har vuxit upp i en missbruksfamilj. Tomten har jag själv aldrig trott på eftersom "pundarna" tyckte det var roligt att vara brutalt ärliga mot barn och därmed kväva all tillstymmelse till magi och fantasi - Jag ville ju så gärna tro, precis som alla andra. Alla andra verkade ha helt magiska jular :(. Därför har jag velat ge mina barn den magin med allt vad det innebär. Åldern när de tvivlar är gulligast. Det här att "det verkar ju orimligt, men tänk om..." Det sista lilla hoppet hos dem att kanske, bara kanske finns "han". Här hemma avslöjades det (för de två äldsta) tyvärr av en hyrd tomte härom året. Vi ville slå på stort och hyrde alltså en tomte. Det knackar på dörren och barnen blir så där härligt pirriga. Tomten? Men alla är ju hemma, ingen har gått och köpt tidningen. Märkligt... Julklappsutdelningen gick bra, allt gick precis som det skulle. Tomten önskar god jul och skyndar vidare. Barnen tittar ut genom fönstret för att se en sista skymt. DÅ ser vi hur tomten kommer runt hörnet, sliter av sig masken och rocken samtidigt som han gapar och skriker i sin telefon: JA, JAG ÄR PÅ VÄG!! JAG KOMMER, MEN FAMILJEN JAG PRECIS VARIT TOMTE HOS VAR 12 PERS OCH HADE JÄVLIGT MÅNGA JULKLAPPAR. JAG SKA FAN ALDRIG, ALDRIG MER JOBBA SOM TOMTE PÅ JULAFTON. Hur förklarar man detta för barnen!? Det gick inte, det var bara att berätta sanningen. Kommer aldrig mer anlita en tomte externt, grr.. //Jag vill gärna vinna amningskudden eftersom jag just nu ammar mitt 4e barn (19 mån!) och får så galet ont i ryggen av att ha honom liggandes i knät på en vanlig huvudkudde. Han verkar inte ha några planer på att sluta inom den närmaste tiden, så det är bara att stå ut annars.

  • Yasmin2

    Det var jag själv som avslöjade jultomten i vårt hem när jag var liten. Jag var minstingen i familjen, och alla försökte hålla uppe charaden för min skull. Kanske lite väl länge, med tanke på det jag nu ska berätta.

    Vi hade ätit mat och alla var nöjda och glada. Nu gick den hemliga signalen till grannen att nu kunde tomten komma. Tomten, eller som jag såg det, grannfamiljens far, ringde på dörren och blev insläppt. När alla verkade gå med på att detta faktiskt var tomten utan att alls ifrågasätta honom blev jag förbannad på mina familjemedlemmar. De kunde väl inte på allvar mena att de trodde på det här? Men jodå.

    När efter flera andra fått tag i sina paket, nigit fint och tackat tomten, var det så min tur. Jag gick fram och drog skägget av tomten, för att avslöja denna bedragare! Familjen gav inte den reaktion jag hade hoppats, de blev arga på mig för att jag hade förnedrat tomten så, eftersom han inte kunde odla eget skägg. Jag skämdes. Senare fick jag be om ursäkt till tomten. Men han kom aldrig tillbaka.

  • Jennyorust

    Jag minns en Jul för längesedan, när jag var liten för då kom verkligen den riktiga Tomten,
    vi var helt lyriska och vågade inte ens öppna dörren.
    Hela klapputdelningen och allt annat gick bra ända till Tomten skulle gå hem och min pappa frågar om Tomten vill ha en Whiskey.... Ja, då tog Tomten av sig masken för att ta sig en grogg..
    Ja, så länge höll det...

    En amningskudde vore suveränt då vi väntar en liten till hät i April!

  • bonnmora

    När jag som barn började fundera på varför pappa alltid skulle gå ut med hundarna när tomten kom... det måste ju vara pappa som är tomten! Skulle passa bra med en amningskudde till lillebror som bf om 3veckor

  • Forumvärd

    Skrattade gott när jag läste era berättelser.
    Hos oss var det min morbror som alltid gick ut med vår hund för att köpa den ack så klassiska tidningen. En gång så hörde jag att Groggen som hunden hette stod och skällde så jag gick ut på baksidan och där stod hunden och min morbror i full färd med att dra på sig tomtekläderna. Så var det med den tomten!
    Min syster kom på honom tidigare än jag eftersom han alltid hade en speciell aftershave Tomte

    Dagens vinnare är:


    tikki masala skrev 2013-12-19 10:04:06 följande:
    Igår kväll när mormor pratade med min dotter om julklappar och vad hon önskade sig sa hon- Du kan lika gärna ge julklappar till Ingegerd (min moster). För jag vet att det är hon som är tomten. Men va! sa vi. Nä varför tror du det?  Jo för förra året när tomten kom så kunde man ju se hennes ansikte från sidan av skägget.  Tomte
    Alla andra år har det vart mormor som varit tomte, men i år ska vi försöka hitta någon annan tomte o se vad hon tror då.
    tikki masala skrev 2013-12-19 10:08:15 följande:
    Och jag skulle älska att få en amningskudde då jag väntar mitt andra barn nu och med min första hade jag det så knöligt med kuddar som jag försökte få till. Skulle underlätta väldigt med en riktig amningskudde! Och vilken fin julklapp till mig Solig
    Ett stort grattis till dig! Solig
    Inboxa din adress, mejladress och mobilnummer till mig så kommer vinsten.


Svar på tråden Familjelivs julkalender 19/12 Vinn en amningskudde!