• Anonym (Oroliga mamman)

Dottern tappar hår efter färgning - behöver tips.

Min tonåriga dotter har kommit in i "hårfärgningsfasen" (hon är nästan 18 - alltså ingen småtjej som får experimentera vilt) , det är inte blått,lila rosa - utan snygga nyanser. Men hon är mörk brunett i sig själv och färgar hemma med kompisar. Just nu har hon nog en tre olika färger i håret, guldbruna/rödbruna. 
    Hennes hår är tjockt men med fina hårstrån.Nu, efter den senaste färgningen, så tappar hon väldigt mycket hår - det är både små "fågelbon" i duschen och i hårborsten. Detta känns inte ok och hon är själv orolig.
    Vad gör vi nu?? Tacksam för råd! 

• Svar på tråden Dottern tappar hår efter färgning - behöver tips.
  • Anonym (s)

Svaret är: Sluta färga håret.

Anonym (s) skrev 2013-11-26 10:41:37 följande:
    Svaret är: Sluta färga håret.
    Jo, det har hon nog begripit. Men frågan var väl mer, vad man kan göra för att inte tappa mer år - och för att stärka/reparera det.
  • Hemulia

Inpackningar som får sitta i länge!
    Undvik att borsta/kamma håret när det är blött och låt bli värmeverktyg.

Hemulia skrev 2013-11-26 11:11:33 följande:
    Inpackningar som får sitta i länge!
    Undvik att borsta/kamma håret när det är blött och låt bli värmeverktyg.
    Tack för tips! Någon speciell inpackning som kan vara bra?
    Anonym (Bra produkter) skrev 2013-11-26 11:16:48 följande:
    Jag använder dessa

www.bluestore.se/product.html/loreal-absolute...

De är mycket bra, jag tappade också en hel del hår när jag färgade ofta och började använda dessa! De hjälper!   

Tack för tipset!
    Hannah76 skrev 2013-11-26 11:19:59 följande:
    Låter som om hon inte bara färgar det , utan även bleker?
    Ja, det var  "blekmedel" i den två sista färgerna. Jag är själv ganska "borta" när det kommer till hårfärgning - har ett känsligt hår, så det var många år sen jag själv vågade mixtra med det. 

• nozpa

Jag tappar massa hår i perioder. Färgar/bleker regelbundet. (Samt graviditeter som hjälpt till). Det som funkat för mig är att klippa håret ganska bra. Både tunna ut och ta en bra bit på längden. Min frisör har sagt att färgningen inte påverkar mitt hår. Men sådant kan såklart vara olika från person till person. Jag har också väldigt tjockt hår med ina strån.
    Låt håret vila, samt gå till en frisör för att klippa lite så blir det nog bättre snart. 

nozpa skrev 2013-11-26 11:26:02 följande:

Jag tappar massa hår i perioder. Färgar/bleker regelbundet. (Samt graviditeter som hjälpt till). Det som funkat för mig är att klippa håret ganska bra. Både tunna ut och ta en bra bit på längden. Min frisör har sagt att färgningen inte påverkar mitt hår. Men sådant kan såklart vara olika från person till person. Jag har också väldigt tjockt hår med ina strån.
    Låt håret vila, samt gå till en frisör för att klippa lite så blir det nog bättre snart. 

Kanske är det lika bra att trava iväg till ett proffs - för behandling?Klippning och inpackning?Det kostar ju en del, men är ju värt det - så att hon inte sabbar sitt hår totalt.
  • nozpa
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2013-11-26 11:31:37 följande:
    Kanske är det lika bra att trava iväg till ett proffs - för behandling?Klippning och inpackning?Det kostar ju en del, men är ju värt det - så att hon inte sabbar sitt hår totalt.

Klippning ialla fall. Ni kan köpa en bra inpackning på salong eller via nätet (billigare) så blir det inte en allt för dyr historia.
    Men då din dotter har så pass tjockt hår bör hon låta ett proffs hålla på istället. Gå till salong, kolla vad dom rekommenderar för inpackning. Beställ den från någon e-butik som säljer den. Då sparar man en slant. :) 

Tack för bra råd Nozpa!
    Nu beställer jag inpackning och så kör vi det hemma - men ger henne en "frissatid" i present. Har också sagt till henne, att i framtiden är det bättre att spara ihop till en färgning på salong - om man nu vill färga. Inte hålla på hemma. Då blir det ju så här  :( 

• nozpa
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2013-11-26 11:44:48 följande:
    Tack för bra råd Nozpa!
    Nu beställer jag inpackning och så kör vi det hemma - men ger henne en "frissatid" i present. Har också sagt till henne, att i framtiden är det bättre att spara ihop till en färgning på salong - om man nu vill färga. Inte hålla på hemma. Då blir det ju så här  :( 

Kan rekommendera lanzas produkter. Prisvärda och bra. Det finns en hårmask som jag inte minns namnet på. Men den är suverän. (blå flaska) Samt att använda trauma treatment (en röd flaska) efter varje hårtvätt. Lämna det i håret alltså. Kan även användas som inpackning.
    Bra produkter, och helt okej priser. 
  • lilmissredhotts

Jag har haft samma problem. Sen började jag gå på salong som får sköta mitt hår. Klipper vid behov och sköter all färgning och liknande.

Aldrig haft problem efter det.

Det finns ju flera anledningar till att det är dyrare på salong. En av dom är att deras medel är mildare för håret och inte sliter lika mycket.

Och blek aldrig hemma! Gå till en salong som gör en avfärgning istället.

nozpa skrev 2013-11-26 11:59:59 följande:

Kan rekommendera lanzas produkter. Prisvärda och bra. Det finns en hårmask som jag inte minns namnet på. Men den är suverän. (blå flaska) Samt att använda trauma treatment (en röd flaska) efter varje hårtvätt. Lämna det i håret alltså. Kan även användas som inpackning.
    Bra produkter, och helt okej priser. 
    Återigen - stort tack! Hade glömt bort Lanza, men minns att de är jättebra! 
Svar på tråden Dottern tappar hår efter färgning - behöver tips.