• Misan S

Hårbottenklåda

Hej,
    undrar om någon mer än jag haft klåda/kli i hårbotten under graviditeten? Jag har förknippat det med graviditeten eftersom jag inte haft det tidigare. Först tänkte jag att jag var torr - kanske torr överallt men resten av kroppen smörjer man ju på ett annat sätt. Så jag började ta lite inpackning i hårbotten, vilket inte hjälpte mot klådan ett dugg. Då bytte jag schampoo, hade ett bra schampoo från frisören tidigare men bytte mot ett som var speciellt mot mjäll och andra hårbottenproblem. Har hållt på med det i tre veckors tid men det har inte hjälpt. En kväll kliade det så intensivt att jag inte kunde komma på något annat än att hälla babyolja och massera in i hela hårbotten. Inte hjälpte det - mer än att jag fick enormt fett hår *s*. Så bestämde jag mig för att det säkert är löss eftersom jag arbetar med barn så vore det ju inte speciellt konstigt... så nu har jag kammat med luskammen och finner nada! Någon som har någon idé om vad det kan vara? Jag har inga fler idéer...

kram Misan

• Svar på tråden Hårbottenklåda
  • miniGrynet

Vet inte vad som hänt dig... *ler*
    Men jag vet att man kan få tillfällig allergi mot sitt vanliga schampo/balsam m.m. men när man är gravid, men du har ju testat och bytt så... Vet inte.

Hoppas du får ordning på det!

• Angeliqan

har liknande symptom som dig , men jag relaterade det till att jag bytt schampo nyligen och att det är torrt väder nu på vintern... men det kanske är hormonerna som spökar nu när man är gravid... försöker med fungoral å ser om det fungerar... har inte heller hittat någon annan lösning... så lycka till....

• miss kitty

jag har nog också fått lite torrare hud än vanligt - men jag vill nog gärna skylla på årstiden också!

• Mamma Mu 75

Min äldsta son hade i höstas klåda i hårbotten och, vad jag trodde, mjäll. Men det var eksem i hårbotten vilket tydligen inte är speciellt ovanligt. Skolläkaren skrev ut en kortisonsalva och fungoral-schampoo som vi behandlade hårbotten med under ett par veckor.

• Misan S

Ja, jag vet varken ut eller in, kliar så jag håller på att bli tokig. Fortsätter att kamma med luskammen varje dag, mest för min egen skull för att kolla om det finns något, men jag har inte upptäckt något än. Fick klipptid hos frisören på fredag så jag ska be henne kolla igenom hårbotten ordentligt. Hon hade fått in något nytt schampo så jag få väl byta ytterligare en gång. Ska till mvc också på fredag - kanske vet bm om det har med graviditeten att göra?
    Antar att jag inte kan ta kortison under graviditeten men jag ska fråga om eksem. Syntes det ingenting i hårbotten av eksemen?

• Mamma Mu 75

Eksemet såg ut som kraftigt mjäll. När han kliade så lossnade flagor som var något större än "normalt" mjäll.

Man kan ju vara lite känsligare när man är gravid. Jag själv får utslag till och från på brösten som kliar (har aldrig haft det förrut). Troligvis är jag överkänslig mot något som jag i vanliga fall inte reagerar emot.

• jejja72

Kanske är brist på omega3 (tror jag det är) Prova att äta lax och makrill och skaldjur minst 3 ggr/v, det hjälpte en del på mig,
    annars finns det ett schampo på apoteket som heter "ACO för torr hårbotten". kostar 52-54 kr nåt, ganska dyr men man behöver inte så mkt - löddrar bra och är superbra för hårbotten!

• Doris

Åh äntligen!!! Någon som har samma problem som jag!! Jag har också värsta klådan i hårbotten, jag kan klia tills det blöder. Kliandet började när jag blev gravid, jag har inte haft det innan. Jag tappar även en hel del hår. Jag har som du provat det mesta, byta schampoo, prova mjällschampoo, smörja in hårbotten.

Jag har lyckat att dämpa mitt kliande någorlunda. Jag läste nåmligen i en bok om att man kunde få torr och kliande hårbotten om man hade brist på c-vitamin. Och även dricka mycket ska hjälpa mot irriterad och känslig hud. Så jag tog och köpte c-vitamin på brus och började hälla i mig. Visst jag överkonsumerar nog en del men jag vill nog allt tro att det har hjälpt lite. Det kliar forfarande en hel del men inte lika mycket. Du kan väl prova du med och se om ditt blir bättre.

• Lilla My i Finland

Mitt hårbotten kliar också! Och inne i handflatorna... Så det är helt klart nåt graviditetsrelaterat!!! Magen kliar ibland, men inte så jättemycket... I hårbottnet känns det nästan som myggbett, men tror inte att det finns så mycket mygg här nu, för i morse hade vi -28 grader så... Utomhus alltså!

• elso

Jag har också fått kli-ig och sårig hårbotten efter att jag blev gravid. Fast egentligen kliar det inte alls lika mycket som det ser ut att ha gjort om man tittar på såren. Är helt öm uppe på huvudet fastän jag försökt att nästan inte klia någonting. Jättekonstigt! Ska testa fisk och c-vitamin nu! Skönt att höra att det inte är helt ovanligt i alla fall. Det kan ju vara kylan men det är lite konstigt att det inte blivit så av kyla tidigare. Lättare att skylla på graviditeten om man inte varit gravid tidigare! :P

• jejja72

glömde ju, försök att inte tvätta håret för ofta (max var 3:e dag) och när ni tvättat det så se till att föna torrt - speciellt om ni har sårig och kliande hårbotten.

• Misan S

Tack för tipsen! Känns lite skönt att man inte är ensam (inte för att jag önskar någon annan det men ändå...) Lilla My i Finland; hade varit enkelt att skylla på myggen för jag är överkänslig för myggbett, har visserligen inte så kallt som du, här "i södern" men tillräckligt kallt och snöigt för att utesluta myggen i alla fall! *ler*
    Äter mycket omega-3 och c-vitamin men jag får väl överdriva och se om det hjälper. Återkommer om jag får några fler tips på fredag.

• Misan S

Fick inga direkta tips idag. Bm hade aldrig hört talas om att man skulle få klåda i hårbotten av graviditeten (i så fall skulle jag ha det överallt enligt henne), frisören kunde inte heller ge några direkta anledningar. Måste komma inifrån, sa hon. Fick en rejäl kur i hårbotten av henne, men ikväll kliar det lika mycket som vanligt. Jag kan utesluta löss i alla fall... och jag tror trots dagens kommentarer att det kommer av graviditeten. Eftersom fler av er här upplevt samma sak. Så jag ska följa era råd och se om det hjälper.
    Trevlig helg!

• beautifulstardust

Låter som mjälleksem eler vanligt eksem i hårbotten. Inte helt ovanligt den här årstiden då det är låg luftfuktighet och hår och hud lätt blir uttorkat.
    Det viktigaste är att välja ett schampoo mot torrt hår alt mjäll. Därefter kan du använda kortisonlösning förslagsvis Betnovatlösning som din läkare kan skriva ut.
    Lycka till.

• Lilla My i Finland

Min bm skickade mej på blodprov för levervärdet... Men det var pga att det kliar i handflatorna... SÅ... Jag har bytt shampoo igen, och nu verkar det ha lugnat ner sig liiite med kliandet i hårbottnet... Så kanske, kanske är det bara att man är mera känslig nu än vanligt...

• havsgömman

MisanS jag har oxå klåda i hårbotten.... har aldrig haft det innan så det måste bero på graviditeten........

• jossposs

en till här.. förstår inte hur mjäll/klåda i hårbotten kan vara grav relaterat, men man slutar aldrig att förvånas.. heheh. Skall i af köpa mjällschampo i morgon

• Yssa

Brukar ha torr hårbotten på vintern (även när jag inte är gravid och det kliar en hel del. Mitt tips är att använda Dove scampo och balsam - det enda som funkar för mig (och jag har provat en hel del för torr hårbotten)! Ge det dock någon vecka, det kanske inte vänder första tvätten. Lycka till!

Svar på tråden Hårbottenklåda