• Anonym (SL)

240 dagar innan bf

Hej! Kan man räkna in dom dagar man stämplat som inkomst i dom 240 dagarna som man ska ha haft inkomst på minst 180 kr/dag innan bf för att få full fp från början? Kommer att ha jobbat ca 6 månader och har innan dess stämplat med högsta ersättningen. Så kan jag räkna in 60 stämpeldagar för att få ihop 240 dagar? Jag har arbetat sen den 12/6 i år, bf är den 13/2 2014 men just nu är det ganska osäkert på om det kommer att finnas mer jobb innan jul men kommer förmodligen få ihop 6 månader sammanhängande anställning. Hoppas hag inte krånglade till frågan allt för mycket. Tack på förhand!

• Svar på tråden 240 dagar innan bf
  • Försäkringskassan

Hej!

Man kan räkna in de dagar som du har fått ersättning från a-kassa i 240-dagarsvillkoret om det inte har funnits något glapp mellan a-kassa eller arbete.

Hälsningar

Malin, handläggare 

• Anonym (SL)

Tack för snabbt svar:) En annan fråga om jag nu blir uppsagd från mitt arbete 1/1 2014 kan jag stämpla fram tills bf 13/2 2014 och räknas min sgi då på dom lite mer än 6 månaderna som jag arbetat sammanhängande nu (12/6-2013-1/1-2014) och få högsta ersättningen av föräldrapenningen?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Du kan stämpla under tiden fram till beräknad förlossning.

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomst som:
    • beräknas pågå under minst sex månader
    eller är
    • årligen återkommande.

Här kan du läsa mer; http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning

Hälsningar

Malin, handläggare 

Svar på tråden 240 dagar innan bf