• Shandi

Tips på era bästa snabbrätter!

Man (iaf jag..) är ju alltid stressad, trött eller allmänt osugen på att ställa sig vid spisen efter att vardagssysslorna är färdiga och jobbet färdigjobbat!

Så jag skulle hemskt gärna ha era bästa tips på snabblagade, näringsrika goda maträtter! Som både passar vardagen samt kanske lite festligare då och då :) Lite annorlunda än den där jäkla falukorven med snabbmakaronerna som dock är väldigt omtyckt av barn och karl men avskytt av mig!

Så kasta på mig tips och trix!!

You always have the power to change your life, you just need to take the time for it.
  • Svar på tråden Tips på era bästa snabbrätter!
  • Papricorn

Fläskfilé eller kycklingfilé i stekpannan och på med smaksatt creme fraiche, ex franska örter eller vitlök.

Servera med valfritt. Tar 10 minuter max!

• Papricorn

Annars tycker jag omelett är bra snabbmat då kan man välja vad man vill ha på.

Orkar man inte steka så fungerar en ugnsform fint! Inte så festligt men till vardags

• Aniiee

Pasta med valfri kryddkorv och creme fraiche. Tar tiden det tar att koka pastan, så max 12 minuter. Skär korvarna på längden, Skiva ner i slantar. Sista 2 minuterna pastan koka så släng ner en näve frysta sammargrönsaker, eller annan grönsaksbalnding eller bara ett gäng ärter. Häll av pastan ned med creme fraiche och korv. Klart. (Ta en creme fraiche med smak, variera korv och grönsaker.)

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • napoleonissa

Jag gör egen fiskgratäng. Med hjälpmedel såklart.

Jag tar två block Alaska pollok och lägger frysta i en form. Sen på riktiga latdagar kokar jag vatten i vattenkokaren och blandar till pulvermos och bara häller på blocken. Sist tar jag Findus gratängmix som blandas med smör och vatten och häller på. In i ugnen 50 min. Då hinner man packa gympapåsar, duscha unge, duka, duscha själv innan det är klart. Minimal ansträngning men lite längre tid dock.

• Naviair

Skaffa tryckkokare - brukar finnas på loppisar om man inte vill lägga ut för en ny. Vi kör höstiga grytor rätt ofta, det går att göra rustikt så bara snabbt i med lök i klyftor lite grova köttbitar och de rotfrukter du känner för, på med kryddor och en burk folköl och stäng locket, klart på 20 minuter men smakar som ett långkok. Behåller näringen bättre också.

Annars är ett hett tips att kolla in Jamie Olivers 30 min meals. Den har jag haft som bibel ett tag nu när man skal ha gäster en vardag. Riktigt fin mat som tar (lite mer än) 30 minuter.

Tips om du inte vill köpa ngt - egen panerad fisk med potatis och hemmagjord remoulad:

Du behöver till 4 pers:

Smör
    Ett par dl ströbröd - åtgången varierar lite
    1 ägg, lätt vispat
    600-800g plattfisk (stillahavsflundra brukar vara billigt och är oftast msc märkt)
    salt

Creme fraish
    Bostongurka
    Curry

Om du inte har färsk fisk eller hunnit tina den så går det utmärkt att spola den till liv under rinnande KALLT vatten, detta tenderar vara ett recept jag använder i panik så metoden är beprövad.

Börja med såsen:
    Blanda creme fraishe med bostongurka, ca 4 msk bostongurka per 2dl creme. Blanda därefter i curry tills du hittat den karaktäristiska remouladsmaken. Om den blir för blek i färgen kan man piffa med lite gurkmeja.

Häll upp ströbrödet på ett fat
    Vispa ägget så att gulan och vitan går ihop i alla fall hyfsat
    torka av fiskfilen så noga det går - vill du köra överkurs kan du badda den lätt med mjöl
    doppa den sedan i ägget och därefter i ströbrödet
    Värm upp en stekpanna, dock inte för hett
    kasta i en klick smör för stekning, när det slutar bubbla lägg i fisken och fortsätt med nästa filé. 
    Det tar max ett par minuter på varje sida 
    Salta efter smak

Servera med kokt potatis och gröna ärtor.

Jag har vispat ihop detta på 7,45 min till ett par hungriga ungar en gång - finessen led lite då men det går att göra (potatisen var i det fallet gammal kokt som jag stekte snabbt med fisken).

En garanterad hit smakmässigt! 

• Gryntroll
    Kråkakråka skrev 2013-11-26 21:19:48 följande:
    Teryakisås på laxen - in i ugnen. Jag kör frysta wokade grönsaker till. Supersnabbt!

Vi kör på Hoisin-sås på lax i ugnen för att göra det lyxigt tar vi sesamfrön på också. Perfekt som sköter sig själv och går fort att fixa.
  • Shandi

Gud vad mycket gott! Tack snälla för era tips! Blir ju vrålhungrig bara nu :P

You always have the power to change your life, you just need to take the time for it.
  • linda194

Kycklingfilé i bitar, en påse wokade grönsaker och crème freiche paprika chili, plus ris. God snabb wok :)

• The Fugly
    Naviair skrev 2013-11-26 21:48:38 följande:

Skaffa tryckkokare - brukar finnas på loppisar om man inte vill lägga ut för en ny. Vi kör höstiga grytor rätt ofta, det går att göra rustikt så bara snabbt i med lök i klyftor lite grova köttbitar och de rotfrukter du känner för, på med kryddor och en burk folköl och stäng locket, klart på 20 minuter men smakar som ett långkok. Behåller näringen bättre också.

Annars är ett hett tips att kolla in Jamie Olivers 30 min meals. Den har jag haft som bibel ett tag nu när man skal ha gäster en vardag. Riktigt fin mat som tar (lite mer än) 30 minuter.

Tips om du inte vill köpa ngt - egen panerad fisk med potatis och hemmagjord remoulad:

Du behöver till 4 pers:

Smör
    Ett par dl ströbröd - åtgången varierar lite
    1 ägg, lätt vispat
    600-800g plattfisk (stillahavsflundra brukar vara billigt och är oftast msc märkt)
    salt

Creme fraish
    Bostongurka
    Curry

Om du inte har färsk fisk eller hunnit tina den så går det utmärkt att spola den till liv under rinnande KALLT vatten, detta tenderar vara ett recept jag använder i panik så metoden är beprövad.

Börja med såsen:
    Blanda creme fraishe med bostongurka, ca 4 msk bostongurka per 2dl creme. Blanda därefter i curry tills du hittat den karaktäristiska remouladsmaken. Om den blir för blek i färgen kan man piffa med lite gurkmeja.

Häll upp ströbrödet på ett fat
    Vispa ägget så att gulan och vitan går ihop i alla fall hyfsat
    torka av fiskfilen så noga det går - vill du köra överkurs kan du badda den lätt med mjöl
    doppa den sedan i ägget och därefter i ströbrödet
    Värm upp en stekpanna, dock inte för hett
    kasta i en klick smör för stekning, när det slutar bubbla lägg i fisken och fortsätt med nästa filé. 
    Det tar max ett par minuter på varje sida 
    Salta efter smak

Servera med kokt potatis och gröna ärtor.

Jag har vispat ihop detta på 7,45 min till ett par hungriga ungar en gång - finessen led lite då men det går att göra (potatisen var i det fallet gammal kokt som jag stekte snabbt med fisken).

En garanterad hit smakmässigt! 

Supertips på fisk, tack :) Testas nästa vecka!
  • tro  hopp  kärlek

Pasta med baconsås.
    stek bacon o lök med rosmarin, häll på passerade tomater, ev riven morot. (oliver) Lite soja, ketchup, köttbuljong peppar. Koka medans pastan kokar. Servera med riven parmesan.

Kyckling i rödcurry,  Woka kyckling bitar, salta och peppar lätt, häll på kokosmjölk, några tsk rödcurrypasta, och lite wokgrönsaker. Koka ihop, smaka av. (tillsätt cashewnötter). lite limejuice, ev lite fisksås. men annars ger rödcurry bra smak.

broccoligratäng, med skinka.
    Koka broccolin i saltat vatten. Vispa ihop 1 st keldasostsås, med 2 dl mjölk, 4 ägg, lite salt pepparmix.
    Häll broccoli i en ugnsform, strö över strimlad skinka eller bacon samt lite riven ost, lite purjo. Häll sist över äggstanningen. Strö över lite ströbröd och stek i ugn ca 40 min på 225 grader.

Laxpaket i ugn, smörj aluminiumfolie med smör, salta och peppar runt fisken, lite pressad lime, dill, paprika, samt purjolök, vik ihop och stek i ugn. Servera med potatis och en sås gjord på 5 dl cf, 2-3 msk honung, skalet av 1 lime samt saften, 1 msk riven ingefära eller 1 tsk torkad. Supergott..

Köttfärslimpa är också ngt som går snabbt, blanda i ägg, grädde, lök, vitlök, lite ajvar, peppar och salt. 
    platta ut på ett bakplåtspapper, lägg ost och bacon på. Rulla ihop som en limpa ner i en form, klicka lite smör/olja i formen, Klyfta i lite lök, morot, potatis, palsternacka. Stek allt i ett.

Har du inte prövat grekisk delikatesspanna så rek jag det.

Slänga favo kryddor på kycklingklubbor och låta de marinera tills dagen efter är gott., sen göra sås på skyn med cf och hönsbuljong.

Svar på tråden Tips på era bästa snabbrätter!