• Kejo

Gapa stort - hur får man bebisen att ta ett ordentligt tag om bröstet?

Skulle behöva lite tips om hur man får bebisen att öppna upp munnen ordentligt vid amning.
    Har en 6 veckors tjej, som älskar mat och verkligen gillar bröstet.
    Hon föddes lite för tidigt och blev i början tillmatad med ersättning. Då hon inte ville ta bröstet till att börja med så fick hon först utpumpad bröstmjölk via kopp, och när mängderna ökade, med Medelas flaska.
    Hon får ca 65% bröstmjölk och resten ersättning men målet är att kunna helamma henne.

Nu har hon lärt sig att ta bröstet, hon har dock problem med att  ta ett ordentligt tag om bröstet. Hon gapar stort när hon söker bröstet men när det är dags att "hugga tag" så tar hon bara vårtan och ytterst lite av vårtgården. Hon får i sig mjölk och tycks bli mätt, men det är ohållbart eftersom jag har konstant ont i vårtorna och jag tror inte heller att hon suger speciellt effektivt.

Min BM har visat otaliga gånger hur jag ska hålla henne vid amning så jag tror absolut att jag har rätt position på bröst vs mun.
    Har också testat att först ha amningsnapp (som är lite större) och sedan snabbt ta bort den då vårtan är lite mer markerad men det fungerar inte heller.
    Skulle således behöva något tips på hur jag kan "lura" dottern att öppna munnen helt. Det har fungerat någon enstaka gång, så jag vet ju att hon kan - verkar dock som om hon glömmer hur hon ska göra.

Jag förstår ju att användandet av flaska har gjort henne lite tuttförvirrad och kanske valde vi inte rätt strategi under de första veckorna. Men jag tror starkt på att det går att "lära om" så tips och råd mottas tacksamt!!

• Svar på tråden Gapa stort - hur får man bebisen att ta ett ordentligt tag om bröstet?
  • Ramborg

Jag fick tipset att killa henne lite på överläppen med bröstvårtan. Då gapar hon själv och liksom höjer hakan lite för att komma åt och då tjoffar man in bröstet så långt det går.

Det är tyvärr det enda knepet jag kan. Följer tråden med intresse för att få fler tips till nästa barn.

42.
  • Kejo

Ja det har jag också hört - och testat. Har dock inte lyckats locka fram ett tillräckligt stort gap när bröstet varit tillräckligt nära för att kunna huggas tag i. Det stora gapet kommer oftast när hon flaxar med armarna och sträcker ut kroppen, alltså inte helt enkelt att trycka in bröstet då

Kan ju också tillägga att det till slut skriks en hel del också, gör ju inte saken enklare eftersom hon då är för frustrerad för att fokusera på bröstet.

• I969

Jag fick råd av Amningshjälpen att linda bebisen i ett litet lakan, men det räcker med armarna, just för att undvika flax osv. Sen gäller det att vara lite "brutal" när bebisen gapar, kläm ihop din tutte så den blir lite platt och tryck in långt! Jag var tvungen att bli visad hur på Amningshjälpen, hade aldrig tänkte att jag skulle trycka in tutten så långt utan att se dem göra det. Sen kan jag rekommendera att amma när bebisen preciiiis vaknat, så den är lite lullig. Kan också rekommendera att köpa rent lanolin på Apoteket, absolut bästa skyddet vid känsliga bröstvårtor. Jag hade sååå svårt att komma igång med amningen med vår förste, men när det väl redde sig så flöt det på som tåget.

• En bebis i magen

Tipsar också om Lanolin från Apoteket, den har hjälpt mig massor!
    Jag har haft svårt med alla mina tre barn, kanske är det mina bröst som är svåra. Nu hag jag haft så mycket problem med sår, svamp och smärta att jag använt amningsnapp.
      Enklast tycker jag det är att ligga ner och amma, då kan jag lättast hjälpa till med greppet. Jag lägger bebisen så att han måste böja nacken för att komma åt bröstet, sen tar jag tag och "plattar till"/"hamburgergreppet" och hjälper honom om det behövs. Även detta har blivit bättre allt eftersom de växer och blir större. Nu, när min son är tre månader så kan vi amma utan amningsnapp ibland och jag ska lära om honom. Det kommer att gå jättebra! 
    En amningsställning som jag tycker är lättare att få bättre grepp är att ha honom med benen ut åt sidan och inte in mot mitten, men det beror ju säkert lite på hur dina bröst sitter. 

• bullerbyn

Stryk med bröstvårtan mellan näsan och överläppen. Då gapar bebisen och då "trycker" du in bröstet. Provade detta direkt på BB och jag slapp sår och amnigen gick strålande på grund av hans bra grepp. Sköterskorna nämnde även att hans grepp såg jättebra ut! Hoppas detta funkar för dig. Prova flera ggr för att få in knycker liksom :) lycka till!

• Kejo

@alla -> Många tack för bra tips!!!

@I969; Ja såklart, varför har jag inte tänkt på att linda in henne. Det gör vi ju när hon ska sova och hon tycker att det är avslappnande att vara lite instängd. Ja jag har försökt att fånga henne så snart hon har vaknat men hon går från 0 till 100 på ett fåtal sekunder, så det är svårt att vara snabb nog. Man är ju lite lullig själv på natten

Lanolin - används det i förebyggande syfte eller använder man det då man redan fått besvär? Blir det inte illasmakande för bebisen om man har salva på vårtorna?

Men mycket bra tips, tack!!

@En bebis i magen; kul att ni fick till amningen. Och tryggt att veta att det blir bättre med åldern.
    Har försökt att amma liggande men jag fick inte riktigt till det - jag kan ju ha gjort fel, improviserade mest. Men den bakvända positionen som du beskriver är det många som rekommenderar, kan kanske vara värt att testa. Du har rätt, det beror ju på hur mina bröst pekar och det är ju bara att prova sig fram!!

@Keron, det där såg oerhört mysigt ut. Absolut värt att testa!

@Bullerbyn, ja jag antar att det gäller att hjälpa till i form av att trycka in bröstet vid rätt tillfälle! Kul att det fungerar bra för er

• KaeJ

Vad använder du för flaska?

Kan tipsa om Calmaflaskan, när barnet suger på den måste de ha samma teknink som på bröstet för att få ut nåt.

Om du använder vanlig flaska kanske hon blir förvirrad av olika sugtekninker.

• En bebis i magen

Jag hade Lanolin på såren, men hade bara lite sår denna gång. Om du har sårskorpor som torkar kan du ta koksaltslösning på brösten en stund innan amning. Du kan dränka in små sårtvätts, ja såna där man tvättar sår med. Billigt på Apoteket.
    Efter amningen brukade jag smörja vårtan med bröstmjölk, låta torka och sedan på med lanolinen. Min son har aldrig reagerat på att den skulle smaka illa eller så.

• straw2008

Våra har heller aldrig öppnat munnen, vi gav ersättning till dom efter ett par dagar då inget med amningen funkade. O i vårt fall handlar det inte om att jag kan klia barnet med mina bröstvårtor, de är HELT platta o står inte ut en millimeter.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Gapa stort - hur får man bebisen att ta ett ordentligt tag om bröstet?