• Anonym (bil)

sjukpenning ansökan

jag har ansökt och anmält sjukpenning och fått det beviljat. men jag kommer inte ihåg om jag ska ansöka om sjukpenning varje dag nu, dag för dag.... likt min andra hälft måste göra med sin tillfälliga föräldrapenning när h*n tar hand om barnen, nu när jag är sjuk under min föräldraledighet. Kommer pengarna löpandes 5 dagar i veckan tills jag friskanmäler mig?
      Kan jag anmäla föräldrapenning och ansöka om den under min sjukskrivning, redan nu, då jag vet när min sjukskrivning går ut? Dvs att jag redan nu anmäler och ansöker om föräldrapenning från första dagen efter sjukskrivningen (sjukintyget går ut) och framåt. Eller ska jag göra det senast första dagen efter min sjukskrivning då jag blivit frisk? Tänker att om jag blir frisk innan sjukskrivningen tar slut så är de väl bara att börja ta ut föräldrapenning from den dagen tills första dagen där mitt sjukintyg slutar. (jag har inte anmält/ansökt om Föräldrapenning efter min sjukskrivning så som det ser ut idag)

• Svar på tråden sjukpenning ansökan
  • Försäkringskassan

Hej!

När du har anmält och ansökt om sjukpenning så uppger du från vilket datum  du ansöker om sjukpenning, och sedan meddelar du endast varje förändring du gör i sjukskrivningen till Försäkringskassan  tex  om du ändrar omfattning på din sjukskrivningsnivå eller när du blir frisk.

Sjukpenning betalas ut alla kalendagar 7 dagar i veckan och du avgör själv om du vill avbryta din sjukskrivning innan läkarintyget går ut.

Föräldrapenningen kan du anmäla i förväg men du kan inte ansöka om föräldrapenning förrän den dagen du ska börja ta ut den.

På mina sidor  kan du anmäla förändring i sjukskrivning och föräldrapenning  http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login

Hälsningar

Birger, handläggare

• Anonym (bil)

OK; så om jag har fattat rätt så "förstör" jag alltså inte min utbetalning av sjukpenning om jag "bara" går in och gör en anmälan om föräldrapenning och det bästa är att vänta med att ansöka om föräldrapenning tills den dagen jag blir frisk, eftersom jag inte vet när jag blir frisk?
    Och detta uppfattas som att jag ändå planerar att ta hand om mitt barn med föräldrapenning efter att jag blivit frisk, trots att jag endast har gjort en anmälan och inte ansökt om föräldrapenning?

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan göra både anmälan och ansökan om föräldrapenning innan du är frisk. Du behöver inte vänta med ansökan till det att du är frisk. Skulle du bli frisk tidigare eller sjuk längre är det bara att ändra i ansökan antingen via webben eller kontakta vårt kundcenter 0771 524 524.
    Att du skickar in ansökan om föräldrapenning är inget som påverkar sjukpenningen.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden sjukpenning ansökan