Anonym (Anhörig) skrev 2013-11-27 08:52:44 följande:
Att hon är fysisk har pågått i 1,5 år. Att hon är "martyr" att ha rätt å skrika och hon tar upp saker från evigheter sedan har hon mer eller mindre gjort sedan hon varit liten. Eskalerade i tonåren å nu då de sista året puttar min mamma å nyper henne. Hon tycker att hon har rätt att bete sig så här och kan skrika om samma saker som skett för flera år sendan. Tex när mor hade hjärtopererats. Min syster tog anhörigdagar för att vara i stan hos henne. Slutade iaf med att sista dagen dyker hon upp på sjukhuset kl 19 fast de skulle åkt på fm hem. Hon ser helt tom ut i blicken och säger bara att de nu ska åka och att hon inte hinner stanna för annars kör hennes man utan henne. Mamma fattade direkt att det hade varit skrikit hemma. Bltr far i höjden å läkarna blir jätte oroliga att det är någon komplikation, men mor vågar ej berätta. När hon kommer hem från sjukhuset stan flera saker som tyder på att de bara har åkt iväg i affekt. Två v senare är det Valborg. Min syster vill hem å fira detta med mamma men hon orkar inte ha några folk omkring sig och det säger hon till henne.
Varje gång de nu träffas och hon får utbrott så har systern "anledning" till detta för bland annat att hon avbokade sina Valborgs planer för 2 år sedan och mamma är otacksam.
Bara en sak bland mkt annat. Förr genom åren har hon bla skrikit om sitt bröllop att det är mors fel att det ej blev som det skulle och så vidare.
Usch, börjar bli jobbigt nu när vi måste ses inför jul och det är då man tänker på det mer. Kände bara att jag var tvungen att fråga i denna tråd. Men det är då kanske ej borderline. Vi får luska vidare, men vet dock ej vad vi ska göra för att hjälpa då hon inte tycker hon har problem:(. Tack för att jag fick ta upp lite i denna tråd:)
Jag uppfyllde alla kriterier för borderline när jag hade det. Jag hade diagnosen i ett par år och under den tiden läste jag många böcker och olika sidor på nätet för att lära mig mer om diagnosen.
Jag känner inte igen något i det du skriver som borderline.
Många med borderline får utbrott, men inte på det sätt som du beskriver. Det man kan tänka på när det gäller borderline - och detta gäller alla med denna diagnos - är att man skadar SIG SJÄLV på alla sätt man kan.
Man är självdestruktiv på många olika sätt, skär sig i armarna, missbrukar mat/droger/alkohol, sätter sig själv i farliga situationer gång på gång m.m.
Men man skadar aldrig andra runtomkring sig. Man anser sig vara totalt värdelös och som att man förtjänar att må dåligt och fara illa i alla lägen.
Jag lider med er, särskilt med din stackars mamma. Jag förstår verkligen att hon inte vill fira jul med familjen. Finns det möjlighet att hon klarar av det om du och dina man (?) är med och "skyddar" henne?
Hör med någon på psyk om de har något tips på hur man går tillväga för att få henne att söka hjälp. Hon borde väl rimligtvis själv innerst inne inse att det hon gör inte är riktigt friskt?
Eller är hon helt verklighetsfrånvänd?
Mitt ex kallade mig ofta för "jävla psykfall" och liknande skällsord, kan säga att det hjälpte INTE!