• Anonym (undrar)

Antidepp och Borderline

Hej!

Jag misstänker att jag kan ha Borderline.. Alla symptom stämmer in på mig, och jag mår inge bra. Just nu äter jag antidepressiva mediciner. Äter en medelhög dos men tycker inte att det hjälper. Har snarare blivit sämre.. Har mer ångest, maniska perioder (dock korta sådana) och tomhetskänslan i kroppen är lika dålig som vanligt.

Nu till min fråga. Ni med Borderline eller annan psykisk sjukdom, hjälper antidepressiva mediciner för dig?

• Svar på tråden Antidepp och Borderline
  • Anonym (Sot)

Jag började äta sertralin (efter många många års medicinvägran) men fick inte någon effekt. Äter nu zyprexa lägsta dosen och det har förändrat min värld totalt! Har sen en månad dock satt in en ny antidepp, cipralex pga pmds. Trots att zyprexan hjälpt mig såååå mycket så hade jag kvar en vecka i månaden då jag blev som förut, efter lite utredning konstaterades pmds o då kände jag att det var värt ett försök.

• Anonym (ex bordis)

När jag hade borderline tog jag en ganska hög dos Venlafaxin samt Lamictal.

Jag vet inte om medicineringen hjälpte eller inte, tycker jag mådde lika dåligt hela tiden.

När jag slutade med medicinen tyckte jag att jag mådde bättre än någonsin, men det beror nog snarare på att min borderline var borta.

Jag har aldrig haft några maniska perioder, det är väl snarare bipolära som har det?

Har du gjort en utredning eller ska du göra det?       

• Anonym (ex bordis)
    StarStruck skrev 2013-11-26 22:16:41 följande:
    Jag hade venlafaxin, seroquel, risperdal och sobril. Stilnoct till natten.

Glömde, hade Imovane och Propavan till natten.
  • Anonym (undrar)

Jag äter också Sertralin :)

Jag har inte känt någon förbättring av medicinen och vet inte hur jag ska göra. Jag går på psykoterapi och står på kö till en psykolog. Jag vill jättegärna göra en utredning. Är det psykologen som gör det eller en psykiatriker?

Jag funderar på om en stämningsstabiliserare skulle passa bättre kanske.. Men vill som sagt ha ett utlåtande från en läkare först :)

• Anonym (Anhörig)

Förlåt att jag skriver ett jätte långt inlägg men vill rådfråga er med borderline då jag som anhörig inte vet vad vi ska göra.

En fråga. Har en syster som vi misstänkt länge ha borderline. Men problemet är att hon själv inte tycker att hon har ett problem. Hon är mkt utåtagerande mot sin man å min mamma. Jag får ibland också känna av detta men ej lika ofta nu när vi är vuxna. Hon framställer sig alltid som martyr att det någon har sagt för 10 år sedan ger henne rätta att trycka upp mamma mot väggen å nu senaste året har hon börjat nypa henne i ansikte å armar så hon får blåmärken. Vet ej hur många ggr vi sagt år henne att söka hjälp. Men då är det vi som är dumma å tycker hon är psykisk sjuk. Sist hon gav sig på min mor hade mamma haft henne å hennes barn hemma en hel v å fixat mat å försökt vara barnvakt så mkt hon orkade efter jobbet (mor är hjärtsjuk så hon orkar ej lika mkt som förr 24h om dygnet). En kväll gav min syster sig på henne, skrek å var hysterisk för mor skulle hjälpa mig dagen efter då jag var tvungen att jobba sent å maken jobbar på annan ort. När de 2 dagar senare skulle åka hem så kom min syster å sa till mor art hon älskar ju henne. Då sa mamma att hon älskar henne också men så här får hon inte göra som hon gjorde för några dagar sedan å att hon går söka hjälp om hon ej klarar detta själv. Då bröt cirkusen igång igen å hon skrek då ut alla orsaker hon hade för att bete sig så då mor är den jävligaste mamman mm.

Undrar om självinsiken är svår vid borderline. Vet ej vad vi ska göra? Oftast ger hon sig på min mamma när ingen annan ser mer än ev hennes make å han är också rädd för henne när hon blir så här. Han bara sitter å stirrar helt paralyserat.

Ingen i vår omgivning skulle kunna misstänka att min syster beter sig så här för hon är världens underbaraste värdinna å uppför dig briljant när bekanta är med. Men vad ska vi göra?

• Anonym (Sot)

Problem med självinsikten är enligt mig inte specifikt borderline men det är klart det kan finnas såna individer där med.. Jag har/hade svåra problem med min diagnos men har samtidigt enda sen barnsben varit otroligt självkritisk och insiktsfull. Vilket såklart också blev en börda för skulden och skammen som kom efter varje utbrott/sammanbrott....

• Anonym (Sot)

Inte börda FÖR skulden och skammen utan MED skulle det stå. :) Det är svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.... Jag vet inte riktigt vad för råd jag kan ge dig tyvärr. :( Det går ju att vänligt men bestämt ta avstånd, för att skydda sig själv, inte bli 'medsjuk'.

• Anonym (ex bordis)
    Anonym (Anhörig) skrev 2013-11-26 22:50:17 följande:
    Förlåt att jag skriver ett jätte långt inlägg men vill rådfråga er med borderline då jag som anhörig inte vet vad vi ska göra.

En fråga. Har en syster som vi misstänkt länge ha borderline. Men problemet är att hon själv inte tycker att hon har ett problem. Hon är mkt utåtagerande mot sin man å min mamma. Jag får ibland också känna av detta men ej lika ofta nu när vi är vuxna. Hon framställer sig alltid som martyr att det någon har sagt för 10 år sedan ger henne rätta att trycka upp mamma mot väggen å nu senaste året har hon börjat nypa henne i ansikte å armar så hon får blåmärken. Vet ej hur många ggr vi sagt år henne att söka hjälp. Men då är det vi som är dumma å tycker hon är psykisk sjuk. Sist hon gav sig på min mor hade mamma haft henne å hennes barn hemma en hel v å fixat mat å försökt vara barnvakt så mkt hon orkade efter jobbet (mor är hjärtsjuk så hon orkar ej lika mkt som förr 24h om dygnet). En kväll gav min syster sig på henne, skrek å var hysterisk för mor skulle hjälpa mig dagen efter då jag var tvungen att jobba sent å maken jobbar på annan ort. När de 2 dagar senare skulle åka hem så kom min syster å sa till mor art hon älskar ju henne. Då sa mamma att hon älskar henne också men så här får hon inte göra som hon gjorde för några dagar sedan å att hon går söka hjälp om hon ej klarar detta själv. Då bröt cirkusen igång igen å hon skrek då ut alla orsaker hon hade för att bete sig så då mor är den jävligaste mamman mm.

Undrar om självinsiken är svår vid borderline. Vet ej vad vi ska göra? Oftast ger hon sig på min mamma när ingen annan ser mer än ev hennes make å han är också rädd för henne när hon blir så här. Han bara sitter å stirrar helt paralyserat.

Ingen i vår omgivning skulle kunna misstänka att min syster beter sig så här för hon är världens underbaraste värdinna å uppför dig briljant när bekanta är med. Men vad ska vi göra?
    Hon har grova aggressionsproblem men det har ingenting med borderline att göra så jag förstår inte varför ni tror att hon har det?

Jag tror de flesta med borderline diagnos har stor självinsikt. Jag gick i gruppterapi en gång i veckan i 1.5 år på min behandling och där visste alla att något var fel - alltid vetat. Vi hade alla sökt hjälp på olika sätt men inte hittat rätt förrän nu. 
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (ex bordis) skrev 2013-11-26 23:18:37 följande:
    Hon har grova aggressionsproblem men det har ingenting med borderline att göra så jag förstår inte varför ni tror att hon har det?

Jag tror de flesta med borderline diagnos har stor självinsikt. Jag gick i gruppterapi en gång i veckan i 1.5 år på min behandling och där visste alla att något var fel - alltid vetat. Vi hade alla sökt hjälp på olika sätt men inte hittat rätt förrän nu. 
    Ja vi kanske har fel när vi tänker vad det kan vara. Att hon är aggressiv har hon blivit sista 1-1,5 året. Hon är 37 år idag. Mamma vill inte fira jul nu med familjen för hon känner att hon orkat inte mer, men samtidigt har hon sådan skuld för detta. Medberoendet är stort från oss alla. Man är så glad så länge det är lugnt.

Ursäkta att jag tog så stor plats i denna tråd då det handlar om något annat. Vet bara inte hur vi går vidare efter alla dessa år
  • Anonym (ex bordis)
    Anonym (Anhörig) skrev 2013-11-27 06:48:13 följande:
    Ja vi kanske har fel när vi tänker vad det kan vara. Att hon är aggressiv har hon blivit sista 1-1,5 året. Hon är 37 år idag. Mamma vill inte fira jul nu med familjen för hon känner att hon orkat inte mer, men samtidigt har hon sådan skuld för detta. Medberoendet är stort från oss alla. Man är så glad så länge det är lugnt.

Ursäkta att jag tog så stor plats i denna tråd då det handlar om något annat. Vet bara inte hur vi går vidare efter alla dessa år

Om det "bara" har pågått de senaste 1,5 åren så är det definitivt inte borderline tror jag.

Kan hon vara stressad över något, utmattad, deprimerad? Hur ser hennes familjesituation ut?

Kan du prata med henne i lugn och ro eller går hon i taket då? Det är verkligen jättesvårt att hjälpa någon som inte själv vill ha hjälp.  Vad säger hennes man? Kan inte han prata med henne?

Varför känner din mamma skuld? Är det något som har hänt i unga år som din syster idag mår dåligt över? 
  • Anonym (Anhörig)

Att hon är fysisk har pågått i 1,5 år. Att hon är "martyr" att ha rätt å skrika och hon tar upp saker från evigheter sedan har hon mer eller mindre gjort sedan hon varit liten. Eskalerade i tonåren å nu då de sista året puttar min mamma å nyper henne. Hon tycker att hon har rätt att bete sig så här och kan skrika om samma saker som skett för flera år sendan. Tex när mor hade hjärtopererats. Min syster tog anhörigdagar för att vara i stan hos henne. Slutade iaf med att sista dagen dyker hon upp på sjukhuset kl 19 fast de skulle åkt på fm hem. Hon ser helt tom ut i blicken och säger bara att de nu ska åka och att hon inte hinner stanna för annars kör hennes man utan henne. Mamma fattade direkt att det hade varit skrikit hemma. Bltr far i höjden å läkarna blir jätte oroliga att det är någon komplikation, men mor vågar ej berätta. När hon kommer hem från sjukhuset stan flera saker som tyder på att de bara har åkt iväg i affekt. Två v senare är det Valborg. Min syster vill hem å fira detta med mamma men hon orkar inte ha några folk omkring sig och det säger hon till henne.

Varje gång de nu träffas och hon får utbrott så har systern "anledning" till detta för bland annat att hon avbokade sina Valborgs planer för 2 år sedan och mamma är otacksam.

Bara en sak bland mkt annat. Förr genom åren har hon bla skrikit om sitt bröllop att det är mors fel att det ej blev som det skulle och så vidare.

Usch, börjar bli jobbigt nu när vi måste ses inför jul och det är då man tänker på det mer. Kände bara att jag var tvungen att fråga i denna tråd. Men det är då kanske ej borderline. Vi får luska vidare, men vet dock ej vad vi ska göra för att hjälpa då hon inte tycker hon har problem:(. Tack för att jag fick ta upp lite i denna tråd:)

• Anonym (ex bordis)
    Anonym (Anhörig) skrev 2013-11-27 08:52:44 följande:
    Att hon är fysisk har pågått i 1,5 år. Att hon är "martyr" att ha rätt å skrika och hon tar upp saker från evigheter sedan har hon mer eller mindre gjort sedan hon varit liten. Eskalerade i tonåren å nu då de sista året puttar min mamma å nyper henne. Hon tycker att hon har rätt att bete sig så här och kan skrika om samma saker som skett för flera år sendan. Tex när mor hade hjärtopererats. Min syster tog anhörigdagar för att vara i stan hos henne. Slutade iaf med att sista dagen dyker hon upp på sjukhuset kl 19 fast de skulle åkt på fm hem. Hon ser helt tom ut i blicken och säger bara att de nu ska åka och att hon inte hinner stanna för annars kör hennes man utan henne. Mamma fattade direkt att det hade varit skrikit hemma. Bltr far i höjden å läkarna blir jätte oroliga att det är någon komplikation, men mor vågar ej berätta. När hon kommer hem från sjukhuset stan flera saker som tyder på att de bara har åkt iväg i affekt. Två v senare är det Valborg. Min syster vill hem å fira detta med mamma men hon orkar inte ha några folk omkring sig och det säger hon till henne.

Varje gång de nu träffas och hon får utbrott så har systern "anledning" till detta för bland annat att hon avbokade sina Valborgs planer för 2 år sedan och mamma är otacksam.

Bara en sak bland mkt annat. Förr genom åren har hon bla skrikit om sitt bröllop att det är mors fel att det ej blev som det skulle och så vidare.

Usch, börjar bli jobbigt nu när vi måste ses inför jul och det är då man tänker på det mer. Kände bara att jag var tvungen att fråga i denna tråd. Men det är då kanske ej borderline. Vi får luska vidare, men vet dock ej vad vi ska göra för att hjälpa då hon inte tycker hon har problem:(. Tack för att jag fick ta upp lite i denna tråd:)
    Jag uppfyllde alla kriterier för borderline när jag hade det. Jag hade diagnosen i ett par år och under den tiden läste jag många böcker och olika sidor på nätet för att lära mig mer om diagnosen.
    Jag känner inte igen något i det du skriver som borderline. 

Många med borderline får utbrott, men inte på det sätt som du beskriver. Det man kan tänka på när det gäller borderline - och detta gäller alla med denna diagnos - är att man skadar SIG SJÄLV på alla sätt man kan.
    Man är självdestruktiv på många olika sätt, skär sig i armarna, missbrukar mat/droger/alkohol, sätter sig själv i farliga situationer gång på gång m.m.

Men man skadar aldrig andra runtomkring sig. Man anser sig vara totalt värdelös och som att man förtjänar att må dåligt och fara illa i alla lägen.

Jag lider med er, särskilt med din stackars mamma. Jag förstår verkligen att hon inte vill fira jul med familjen. Finns det möjlighet att hon klarar av det om du och dina man (?) är med och "skyddar" henne?

Hör med någon på psyk om de har något tips på hur man går tillväga för att få henne att söka hjälp. Hon borde väl rimligtvis själv innerst inne inse att det hon gör inte är riktigt friskt?
    Eller är hon helt verklighetsfrånvänd?

Mitt ex kallade mig ofta för "jävla psykfall" och liknande skällsord, kan säga att det hjälpte INTE!               
  • Anonym (?)
    Anonym (ex bordis) skrev 2013-11-26 21:25:00 följande:
    När jag hade borderline tog jag en ganska hög dos Venlafaxin samt Lamictal.

Jag vet inte om medicineringen hjälpte eller inte, tycker jag mådde lika dåligt hela tiden.

När jag slutade med medicinen tyckte jag att jag mådde bättre än någonsin, men det beror nog snarare på att min borderline var borta.

Jag har aldrig haft några maniska perioder, det är väl snarare bipolära som har det?

Har du gjort en utredning eller ska du göra det?       
    Kan man bli frisk från borderline? 
  • StarStruck
    Anonym (?) skrev 2013-11-27 10:31:36 följande:
    Kan man bli frisk från borderline? 

jajamen, det är vanligt att man växer ifrån det t.o.m. jag har inte diagnosen längre. Jag åt medicin i 3 år, slutade tvärt och mådde hur bra som helst.
  • Anonym (?)

Gick du i någon terapi under tiden du åt medicin då eller försvann även symptomen i samma stund du slutade med medicinen?
    Vad jag fått för mig är att borderline en personlighet som yttrar sig olika beroende på hur känslig man är men att den förvärras i samband med depression.
    Själv misstänker jag att jag har borderline då jag hamnar i djupa depressioner ibland med ibland flera års mellanrum, extremt känslig för kritik och känner mig inte "värd" att ha det bra osv. I perioder i mitt liv har jag utsatt mig för livsfara och struntar liksom i vad som händer, känner mig rotlös och tom för det mesta, bara mer eller mindre olycklig egentligen aldrig genuint glad och nöjd.
    Vet inte riktigt hur jag ska ta tag i situationen men vet att jag måste då det känns som att mitt liv rasar Gråter

Svar på tråden Antidepp och Borderline