• Anonym (bosse)

föräldrapenning ta bort dagar bakåt

Min brytdag för föräldrapenning är ju den 15:e varje månad och försäkringskassan har den 20 varje månad och en månad räknas från den 21-20:e.

samtidigt vet jag att det finns en lag som säger något om att om man fått utbetald föräldrapenning får man inte återbetala den eftersom man har haft rätt till den.

jag tar ut 5 dagar i veckan, flera månader i rad.

om jag nu går in den 15:e en månad mitt i och ångrar att jag inte vill ha utbetalt för dagar bakåt i tiden.. vad händer då?

jag vill ångra en månad....dvs jag ångrar idag (den 15.e) till den 16 föregående månad (då blir det en månad för mig) eftersom min brytdag är de 15.e varje månad? då har jag väl försäkringskassan redan betalat ut för dag 16, 17, 18, 19 och 20. får jag inte betala tillbaka dem då? 

hur ska jag göra för att inte få dessa 5 dagar utbetalda? Kan jag själv ta bort dag 15 tillbaka till 21 och sedan ringa in 5 dagar senare och ta bort dag 16-20 denna månaden..... på så sätt blir det en hel månad som jag tar bort. eller kan försäkringskassan ta bort dag 16-20 på föregående månad?

förstår ni vad jag menar?

måste jag ange en anledning om varför jag vill ta bort dagar.

En annan fråga?

Kan jag ansöka om FP dag 16 föregående månad till den 15 denna månaden på dag 16 föregående månad och sedan den 15 denna månaden gå in och ångra/ändra ta bort alla dessa dagar mellan den 16-15?

Eller ska man ha en öppen anmälan och hela tiden ansöka bakåt i tiden? vad händer då om man blir sjukskriven och inte hunnit lägga in föräldrapenning framåt i tiden innan man blir sjukskriven? vill inte ha 14 dagar karens. 

• Svar på tråden föräldrapenning ta bort dagar bakåt
  • Försäkringskassan

Hej!

Man kan inte ta bort redan utbetalda dagar om det inte är så att man t ex har arbetat eller haft semester. Dvs att man inte har haft rätt till ersättning. Då kan man också behöva betala tillbaka ersättningen.

Man kan inte ta bort dagar som man har ansökt om själv, utan då behöver man ringa till kundcenter så att vi kan ta bort dagarna. Om man vill ta bort dagar för kommande utbetalning så behöver man meddela det senast den 20:e samma månad.

Om man har ett pågående ärende om föräldrapenning så behöver man skicka in en ansökan innan den 15:e varje månad för att vi ska hinna betala ut den i tid.

Skulle man bli sjuk när man har föräldrapenning så gör man en sjukanmälan till Försäkringskassan och man kan då ha rätt till sjukpenning.

Om det inte finns någon ansökan om föräldrapenning när man blir sjuk så behöver man skicka in en sådan för att vi ska kunna bedöma om rätten till sjukpenning finns.

Hälsningar

Malin, handläggare 

Svar på tråden föräldrapenning ta bort dagar bakåt