• Anonym (Lika barn..)

    Jag vill gifta mig med en etnisk Svensk!

    Lika barn leka bäst...

    Jag är infödd etnisk Svensk och vill gifta mig med en person som har samma bakgrund och kultur som mig själv. Mina föräldrar skulle bli glada och stolta om jag gjorde det.
    Är detta så konstigt?? Och i så fall Varför?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-27 18:50
    Jag vill ändra TS.. för det är inte jag som säger detta.. Jag ändrade lite på orden och retoriken (så gott det gick).. utan det är Jadranka i "Mitt liv som Rom".. som säger. Jag vill ha 55 barnbarn och när hon får frågan från sina vänner..Vill ha helst ha en Rom.. eller.. Jadranka svarar.. Helst vill jag nog ha en Rom.. Helst för att göra mina föräldrar glada.. stolta.. Dom blir nog mest stolta om jag gifter mig med en Rom.. Fråga.. Vad skiljer en Rom från en icke Rom.. Jadranka svarar: Samma kultur.. och att mina föräldrar vet vem han är och sånt. Inte ordagrant citerat.. Ni kan titta på serien på Svt.se . ca 4 min in i programmet. Men som jag uppfattade det så var andemeningen att det är samma kultur, gemenskap, synsätt på äktenskap etc..

    www.svt.se/mitt-liv-som-rom/se-program/del-2-469

    Men min undran..
    Är det mer accepterat att en Rom resonerar på detta sätt? Än att en "svensk" gör det?
    Är resonemanget överförbart till att vara "svensk"?
    Är det någon skillnad?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-27 19:36
    Ett förtydligande. Jag är inte ute efter att diskutera Romers kultur utan synsättet. Det kunde lika gärna ha varit en Same i exemplet.

  • Svar på tråden Jag vill gifta mig med en etnisk Svensk!
  • Anonym (nej)

    Nej, det är verkligen inte konstigt. Lite synd att du ens måste fråga andra om det ens... Tycker verkligen att all hets om rasism och liknande har gått över styr, det är inget fel med att vilja gifta sig med någon som har likadan bakgrund osv som en själv så länge man inte tycker det är fel att andra vill gifta sig med människor som inte är från sverige Glad

  • Anonym (PS)

    Känner du många som inte träffat någon etnisk svensk?

    Räcker det inte att du träffar någon som du vill ha (oavsett) för att dina föräldrar ska bli glada? Eller menar du att de inte vill ha någon annan än etnisk svensk i familjen?

    Om du träffar någon som är adopterad då?

  • Anonym (Lika barn..)
    Anonym (nej) skrev 2013-11-26 22:44:58 följande:
    Nej, det är verkligen inte konstigt. Lite synd att du ens måste fråga andra om det ens... Tycker verkligen att all hets om rasism och liknande har gått över styr, det är inget fel med att vilja gifta sig med någon som har likadan bakgrund osv som en själv så länge man inte tycker det är fel att andra vill gifta sig med människor som inte är från sverige Glad
    Min undran beror på den utskällning jag fick idag av en kompis som hade en massa elaka saker att säga och vill nu inte vara kompis med mig längre.
  • AnnaGreta 378

    Se där. En till som tror att det finns "etniska svenska". Hoppas du inte väljer en skåning eller bleking eller någon annan halvdansk då. Eller en svedjefinne (googla).

  • Anonym (Lika barn..)
    Anonym (PS) skrev 2013-11-26 22:50:48 följande:
    Känner du många som inte träffat någon etnisk svensk?
    Räcker det inte att du träffar någon som du vill ha (oavsett) för att dina föräldrar ska bli glada? Eller menar du att de inte vill ha någon annan än etnisk svensk i familjen?
    Om du träffar någon som är adopterad då?
    För mig är det viktigt att vi har samma kultur och gemenskap. Det underlättar.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Lika barn..) skrev 2013-11-26 22:52:38 följande:
    Min undran beror på den utskällning jag fick idag av en kompis som hade en massa elaka saker att säga och vill nu inte vara kompis med mig längre.
    Oj... H*n överreagerade absolut, det är ju du som vill detta och inte h*n liksom så vad ens spelar det denna för roll haha..
  • Anonym (Lika barn..)
    AnnaGreta 378 skrev 2013-11-26 22:53:35 följande:
    Se där. En till som tror att det finns "etniska svenska". Hoppas du inte väljer en skåning eller bleking eller någon annan halvdansk då. Eller en svedjefinne (googla).
    För mig så är det etniska svenskar.
  • Anonym (PS)

    Undrar fortfarande vad dina föräldrar har med detta att göra?

  • Anonym (Lika barn..)
    Anonym (PS) skrev 2013-11-26 23:04:24 följande:
    Undrar fortfarande vad dina föräldrar har med detta att göra?
    Jag har nära band med mina föräldrar och övrig släkt och det blir enklare i förhållandet om man har liknande bakgrund. Vi har sett där man är för olika så spricker det lättare.
Svar på tråden Jag vill gifta mig med en etnisk Svensk!