Om man pratar bebisspråk med barnen vs normalt?
Hej! Jag har inga egna barn, därför ställer jag frågan här.
Förra veckan följde jag med en vän till dennes barns aktivitet. Där var det ca 15 barn, alla barn var mellan 3-5-år. Jag lade märke till att några av barnen talade väldigt tydligt och "vuxet", alltså inte när det gäller ordval utan snarare uttal av ord. De övriga barnen (och alla andra 3-5 åringar jag träffat) pratade väldigt "barnsligt". Lite pipig röst, uttalar vissa ord fel och allmänt "barnspråk". Föräldrarna till de barn som pratade tydligt pratade till barnen med sin normala röst, alltså den de använder när de pratar med vuxna. De andra föräldrarna gjorde till rösten och lät snällare och lugnare än de pratade med de vuxna. Ungefär som "bebisspråk" fast riktat mot lite äldre barn.
Först tänkte jag att föräldrarnas sätt att prata med barnen har gjort att de pratar på det sätt de gör. Men så vill jag minnas att mina föräldrar pratade som vanligt med mina småsyskon, och de hade ändå den typiska "barnrösten".
Hur ligger det egentligen till när det gäller barns språk vs. hur föräldrarna pratar till barnen?