• Anonym (Nyfiken)

Om man pratar bebisspråk med barnen vs normalt?

Hej! Jag har inga egna barn, därför ställer jag frågan här. 

Förra veckan följde jag med en vän till dennes barns aktivitet. Där var det ca 15 barn, alla barn var mellan 3-5-år. Jag lade märke till att några av barnen talade väldigt tydligt och "vuxet", alltså inte när det gäller ordval utan snarare uttal av ord. De övriga barnen (och alla andra 3-5 åringar jag träffat) pratade väldigt "barnsligt". Lite pipig röst, uttalar vissa ord fel och allmänt "barnspråk". Föräldrarna till de barn som pratade tydligt pratade till barnen med sin normala röst, alltså den de använder när de pratar med vuxna. De andra föräldrarna gjorde till rösten och lät snällare och lugnare än de pratade med de vuxna. Ungefär som "bebisspråk" fast riktat mot lite äldre barn.

Först tänkte jag att föräldrarnas sätt att prata med barnen har gjort att de pratar på det sätt de gör. Men så vill jag minnas att mina föräldrar pratade som vanligt med mina småsyskon, och de hade ändå den typiska "barnrösten". 

Hur ligger det egentligen till när det gäller barns språk vs. hur föräldrarna pratar till barnen?

• Svar på tråden Om man pratar bebisspråk med barnen vs normalt?
  • Ramborg

Jag vet inte när det gäller äldre barn. Men bebisspråk, alltså jollrande med söt röst liksom, är tydligen viktigt för små bebisars språkutveckling har jag hört. Alltså att man jollrar med dem.

42.
  • Anonym (Isabelle)

Så stora barn skulle jag aldrig prata bebisspråk med. Jag tycker att det är att fördumma barnet.

Jag har en femåring och skulle någon prata bebisspråk med honom skulle han fråga varför de pratar så barnsligt

Jag är övertygad om att barn (i åldern som förekommer i trådstarten, inte bebisar) får ett bättre språk av att mötas av korrekt språk. På samma sätt som att barn (och vuxna) får ett rikare språk av att läsa böcker.

• Bling1975

Det är nog lite hönan och ägget. När ett barn har ett välutvecklat språk så pratar man automatiskt mer vuxet med dem då de upplevs som äldre. Givetvis så lär sig barnen ännu mer av det. Men mest lär sig nog barn av att ha föräldrar som hela tiden pratar med dem och uppmuntrar dem till att prata mycket.

Jag pratar inte bebisspråk med barn, men jag kan prata något förenklat och låter oftast glad på rösten när jag pratar med barn.

• nozpa

När dom är små bebisar så ska man prata mjukt och lite "bebisspråk" med dom. Men man behöver ju inte prata som ett riksmongo för det.
    Min 2 åring skulle jag aldrig prata bebisspråk med. Henne pratar jag riktigt med och gjort länge. Men just när dom är sådär pyttesmå ska man prata lent med dom har jag läst/hört.
    Min 2 åring pratar bra.  

• Anonym (njae)

Jag pratar normalt med vår 2,5åring men inte hjälper det. Hon pratar inte tydligare för det även om det långsamt blir bättre

Svar på tråden Om man pratar bebisspråk med barnen vs normalt?