• Anonym (.)

Flytta till Barbados med 3-åring. Hjälp!

Hej! 

Är en tjej på 22 som har en flicka på 3 år. Är inte tillsammans med pappan och han träffar sällan sin dotter. Han är ute och hänger med kompisar och har inget jobb. När vi fick veta att jag var gravid så sa vi att vi skulle försöka men sen sa han att han inte klarar det och vill inte ha detta livet. Jag tycker att han är en loser som inte vill ha sin dotter.

Nu är saken såhär. Min stora dröm är att flytta till Barbados, har släktingar där från mammas sida - Mormor och kusiner. Detta har varit min dröm länge men tänkt att jag aldrig skulle få uppfylla den. Men jag har faktiskt råd nu. Lägger undan mycket och sparar. Har inte just sparat till detta men kollade och såg att det faktiskt var möjligt. Är jag knäpp? 

Får jag ens flytta när jag har barn och pappan är svensk och bor kvar i Sverige? Han har inte brytt sig om sin flicka och träffar henne väldigt sällan.

Någon som vet? 

• Svar på tråden Flytta till Barbados med 3-åring. Hjälp!
  • Anonym (.)

Tycker ni detta är en dum idé..? Det hon har i Sverige är sitt dagis, mormor/farmor och pappa. Skulle det vara hemskt av mig att flytta? Tror att hon skulle få en jättefin uppväxt där. Men jag oroar mig för om man ens får göra såhär pga pappan? 

• pellepelle

Du måste nog få skriftligt godkännande av pappan till barnet.
    Gällande dagis och så så går det ju att ordna på plats. Har vänner som haft sitt barn på dagis där och var rätt nöjda. vet inte hur det är med arbetstillstånd och så, eller är det så att du rent av har medborgarskap genom din mamma?

Men som sagt- du måste få flytten godkänd av pappan

• Anonym (.)
    pellepelle skrev 2013-11-27 10:41:06 följande:
    Du måste nog få skriftligt godkännande av pappan till barnet.
    Gällande dagis och så så går det ju att ordna på plats. Har vänner som haft sitt barn på dagis där och var rätt nöjda. vet inte hur det är med arbetstillstånd och så, eller är det så att du rent av har medborgarskap genom din mamma?

Men som sagt- du måste få flytten godkänd av pappan
    Okey, ja han måste kanske godkänna det. Det låter vettigt. 

Jag har medborgarskap ja. Jag bodde där med mamma och pappa när jag var yngre men sedan flyttade vi tillbaka till Sverige igen.  
  • Anonym (que?)
    Anonym (.) skrev 2013-11-27 10:24:58 följande:
    Tycker ni detta är en dum idé..? Det hon har i Sverige är sitt dagis, mormor/farmor och pappa. Skulle det vara hemskt av mig att flytta? Tror att hon skulle få en jättefin uppväxt där. Men jag oroar mig för om man ens får göra såhär pga pappan? 
    Ni har alltså avlägsna släktingar där och du vill att hon ska förlora kontakten med sin farmor/mormor och pappa för din egen personliga tillfredsställelse eller har jag missuppfattat dig?

Du får inte flytta barnets boende utan hans medgivande om ni har gemensam vårdnad. Har du ensam vårdnad får du göra det, men du är skyldig att främja kontakt mellan pappa och barn, en flytt får inte försämra umgänge, så du kan räkna med att du får dyra umgängeskostnader för barnet.
  • Anonym (.)
    Anonym (s) skrev 2013-11-27 10:50:07 följande:
    Har ni delad vårdnad?
    Jag har ensam vårdnad.
    Anonym (que?) skrev 2013-11-27 10:51:27 följande:
    Ni har alltså avlägsna släktingar där och du vill att hon ska förlora kontakten med sin farmor/mormor och pappa för din egen personliga tillfredsställelse eller har jag missuppfattat dig?

Du får inte flytta barnets boende utan hans medgivande om ni har gemensam vårdnad. Har du ensam vårdnad får du göra det, men du är skyldig att främja kontakt mellan pappa och barn, en flytt får inte försämra umgänge, så du kan räkna med att du får dyra umgängeskostnader för barnet.
    Nja avlägsna släktingar är det väl inte, min mormor, kusiner och annan släkt på mammas sida. Jag tror att det är ett fint ställe att växa upp på. Jag vill ge henne det bästa. Jag bodde där ett tag som liten och där ifrån har jag mina bästa minnen. 

Jag har ensam vårdnad. Om det ändå inte finns något umgänge mellan pappa och barnet då..? Vi hon träffa sin pappa så kommer jag aldrig hindra henne. Mormor och farmor kommer vi fortfarande hålla kontakten med så jag förstör inget där mellan dom. 

• Anonym (que?)
    Anonym (.) skrev 2013-11-27 10:59:06 följande:
    Jag har ensam vårdnad.

Nja avlägsna släktingar är det väl inte, min mormor, kusiner och annan släkt på mammas sida. Jag tror att det är ett fint ställe att växa upp på. Jag vill ge henne det bästa. Jag bodde där ett tag som liten och där ifrån har jag mina bästa minnen. 

Jag har ensam vårdnad. Om det ändå inte finns något umgänge mellan pappa och barnet då..? Vi hon träffa sin pappa så kommer jag aldrig hindra henne. Mormor och farmor kommer vi fortfarande hålla kontakten med så jag förstör inget där mellan dom. 

För barnet blir det avlägsna släktingar jämfört med barnets pappa, mormor och farmor. Hur fungerar skola, hälsovård osv där?

Det finns umgänge skriver du, men det verkar vara sällan.

Vad menar du med "aldrig hindra henne"? Du kommer alltså att betala x antal resor per år för att hon ska åka och hälsa på pappa och övriga släktingar i Sverige?
  • Anonym (.)
    Anonym (que?) skrev 2013-11-27 11:13:11 följande:
    För barnet blir det avlägsna släktingar jämfört med barnets pappa, mormor och farmor. Hur fungerar skola, hälsovård osv där?

Det finns umgänge skriver du, men det verkar vara sällan.

Vad menar du med "aldrig hindra henne"? Du kommer alltså att betala x antal resor per år för att hon ska åka och hälsa på pappa och övriga släktingar i Sverige?
    Kanske blir det ovant i början men det är ju hennes släkt också. Tror hon skulle trivas jättebra där. Min släkt bor i en liten ''by''. Min mamma har kvar sitt hus där och flyttar vi så blir det dit. Ett jättefint hus precis vid havet. Skola går att ordna, har inte jättebra koll på skolan där men mina kusiners barn går ju i skola där och det verkar funka fint, väldigt duktiga. Detta är bara en idé en så länge, ska åka dit innan det blir något med min flicka fler gånger så hon vänjer sig och känner sig hemma mer. 

Väldigt sällan ja, endast när min flicka bett om att få träffa sin pappa. Nej, jag kommer aldrig hindra henne. Jag skulle betala resor ja. Tror dock inte han kommer vara så jätteintresserad för det har han aldrig varit.

Sen är det inga problem med mormor/farmor, kommer ju komma och hälsa på och dom kommer säkert komma till oss. Mamma är ju därifrån så hon åker dit ganska ofta.
  • Anonym (Men lätt!)

Jag hade tagit mitt barn o flyttat jag!
    Sverige finns ju alltid kvar och bor din mamma kvar i Sverige så kommer ni ju att åka hit i alla fall och då kan ju pappan ta tillfället i akt att träffa dottern. Har du ensam vårdnad borde det ju bara vara att flytta?
    Själv stack jag till LA när mitt barn var litet. Visserligen bara på väldigt lång semester (8 månader) men gud vilken upplevelse både för mej och mitt barn!

• Anonym (.)
    Anonym (Men lätt!) skrev 2013-11-27 11:43:49 följande:

Jag hade tagit mitt barn o flyttat jag!
    Sverige finns ju alltid kvar och bor din mamma kvar i Sverige så kommer ni ju att åka hit i alla fall och då kan ju pappan ta tillfället i akt att träffa dottern. Har du ensam vårdnad borde det ju bara vara att flytta?
    Själv stack jag till LA när mitt barn var litet. Visserligen bara på väldigt lång semester (8 månader) men gud vilken upplevelse både för mej och mitt barn!

Ja precis, Sverige försvinner ju inte. Jag vill att hon ska få det bästa och tycker att det skulle vara häftigt för henne att uppleva det. Allt är så svart och vit känns det som. Jag tyckte det var skithäftigt att ha bott på Barbados och det har gett mig mycket. Klart att det är annorlunda där men Sverige är inte ett felfritt land. Jag har tröttnat på jobba på samma gamla jobb och vänta till helgen och sedan samma visa. Det är ju inte samma sak där riktigt. Jag älskar Sverige, det gör jag. Min pappa är ju härifrån men tror det skulle vara bra att få uppleva andra saker också, vill ge henne det bästa. 
  • Anonym (m)

ja flytta nu och ångrar du dig så kan du ju alltid komma tillbaka tills dottern ska börja förskoleklass eller ettan så hon kan gå i svensk skola. tror nog att det gynnar er mer att passa på att åka innan hon rotat sig med aktiviter, kompisar och skola.
    är pappan så ointresserad nu men han börjar bli intresserad så finns ju skype i början och sen tror jag det är billigare att erbjuda honom hälften av hans biljett än att båda åker hit. din mamma kommer väl säkert till er och hälsar på...

• The Doctor

Klart du skall flytta TS! Jag bodde också utomlands ett par år som ung och är väldigt glad för den tiden. Hoppas allt går bra med ditt ex.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • metin

Jag hade åkt nu då hon fortfarande är liten. Ni har några år på er innan det är dags för skola. Åk och känn efter, prata med andra "utlänningar" om för och nackdelar. Det är väl värre att ha en pappa i närheten som inte bryr sig än att bo långt ifrån och av naturliga skäl inte se honom. Skulle dock ditt ex få upp ögonen och vilja ha en relation så får ni lösa det då på bästa sätt. Men jag skulle inte lägga mina drömmar åt sidan i väntan på att han ska mogna.

• Gabi

Åh herregud vad underbart! Vi var på semester i Barbados januari/februari 2013 och längtar så mycket tillbaka, där var ju underbart! Lyckos den som kan flytta dit, få jobb och bosätta sig där!!!
    Har du åkt?

Älskade Barbados! LOVE!

• Gabi
    Anonym (.) skrev 2013-11-27 11:27:04 följande:
    Kanske blir det ovant i början men det är ju hennes släkt också. Tror hon skulle trivas jättebra där. Min släkt bor i en liten ''by''. Min mamma har kvar sitt hus där och flyttar vi så blir det dit. Ett jättefint hus precis vid havet. Skola går att ordna, har inte jättebra koll på skolan där men mina kusiners barn går ju i skola där och det verkar funka fint, väldigt duktiga. Detta är bara en idé en så länge, ska åka dit innan det blir något med min flicka fler gånger så hon vänjer sig och känner sig hemma mer. 

Väldigt sällan ja, endast när min flicka bett om att få träffa sin pappa. Nej, jag kommer aldrig hindra henne. Jag skulle betala resor ja. Tror dock inte han kommer vara så jätteintresserad för det har han aldrig varit.

Sen är det inga problem med mormor/farmor, kommer ju komma och hälsa på och dom kommer säkert komma till oss. Mamma är ju därifrån så hon åker dit ganska ofta.
    Åh herregud vad härligt, har ni flyttat?
Svar på tråden Flytta till Barbados med 3-åring. Hjälp!