• aysn

Min 7-månaders spottar ut ALL mat!

Vi började introducera fast föda vid 6-månaders ålder, innan dess helammades hon. Hon verkar inte ogilla maten och kan ofta gapa efter skeden och visa att hon vill ha, men hon spottar alltid ut maten igen. Antingen flyttar hon runt den lite i munnen först, eller så spottar hon ut den direkt. Jag har testat allt möjligt: matat innan amningen, matat efter amningen. Spätt ut maten så att den blev väldigt flytande eller att ha vanlig purékonsistens. Blandat med bröstmjölk. Testat söta smaker som banan och majs. Köpt gröt och hemmalagad gröt. Allt spottas ut. Har ni fler idéer?

• Svar på tråden Min 7-månaders spottar ut ALL mat!
  • Toppen9

Låt henne vänja sig sakta, hon vet ju inte riktigt hur hon ska svälja i sig maten som har en ny konstig konsistens och smak.
    Dessutom ska ju smakportioner vara små dvs hon får i sig tillräckligt trots att det mesta kommer ut.

• HannaS

Känner igen det där. 
    Det är ju något helt nytt med fast föda för dem. Ge henne bara smakisar första tiden. Vår son började äta fast föda på riktigt vid typ 9 månaders ålder. Han tyckte det var jättekul med maten, men visste inte hur han skulle hantera den i munnen. Oj vad kladdigt det blev, men sen gav det med sig när han började förstå hur han skulle hantera maten i munnen med tungan och svälja, och när han insåg att maten mättade så blev det bra fart på det hela!

• aysn

Jo, vi tar det ju sakta, men jag tror ärligt inte att hon har fått i sig ens en milliliter. Egentligen tror jag mest att det är BVC som stressar mig, vilket ju är jättedumt De har tjatat om mat sedan hon var 4 månader och nu är hon 7 månader och helammas fortfarande.

• Natulcien

Låt henne plocka med maten och äta själv istället. Vissa barn ogillar att skedmatas, vilket ju är fullt begripligt. De vill hellre känna, plocka och pilla själva. Prova det!

• Natulcien
    aysn skrev 2013-11-27 12:26:52 följande:

Jo, vi tar det ju sakta, men jag tror ärligt inte att hon har fått i sig ens en milliliter. Egentligen tror jag mest att det är BVC som stressar mig, vilket ju är jättedumt De har tjatat om mat sedan hon var 4 månader och nu är hon 7 månader och helammas fortfarande.

Då har BVC noll koll. Sluta lyssna på dem!
    Man ska inte börja med smakisar vid 4 månader. Det är 6 månader som gäller. Du har bättre koll än BVC. Så ta det lugnt, du. Glad
  • Chanel no 5

Det gör ingenting! Hon kommer att börja äta när hon kan! Hon vet inte vad hon ska göra med maten. Så är det för många. Fortsätt att låta henne smaka utan att stressa henne, Att äta ska vara lungt lustfyllt. Hon håller på att bekanta sig med fast föda.

• Ida82

Byt inte, utan ge samma sak i flera dagar. De är bevisat att de tar ca tio ggr innan de accepterar nått ibland! Så ge ex mosad potatis med lite mosad morot ( morot brukar vara en hitt eftersom den är söt) med en massa smör och ksnske lite bröst mjölk! Ge de i flera dsgar ca samma tid och de ksn ju vara så att de är lite kul att spotta ut den oxå särskilt som vi vuxna brukar skratta lite första gångerna de gör de för de är ju lite gulligt

Svar på tråden Min 7-månaders spottar ut ALL mat!